Uitslag poll: rechtenloze alimentatieplicht niet oke
19-06-2012 | 9 reacties

De meerderheid van de stemmers is het er niet mee eens dat een biologische vader geen rechten kan hebben naar zijn kind toe en toch alimentatie moet betalen.
Het is geen vereiste dat een vader gezag heeft over zijn kind, wil hij toch alimentatieplichtig zijn. De onderhoudsplicht van een biologisch, ongehuwde vader berust namelijk niet op bepaalde rechten die een vader heeft - zoals bij een juridisch vader - maar op de omstandigheid dat hij het kind heeft verwekt. Uitzondering op dit laatste zijn zaaddonors.
We vroegen onze lezers wat ze ervan vonden dat deze alimentatieplicht voor de ongehuwde vader bestaat, ook al heeft hij verder geen rechten naar het kind toe zoals een juridisch vader die heeft.
De meerderheid (62,4%) van de stemmers is het daar niet mee eens: 39,3% vindt het onterecht en 23,1% vindt het zelfs oneerlijk. Een minderheid (37,6%) vindt het wel terecht dat deze alimentatieplicht bestaat.
Poll resultaat
Geen rechten, wel alimentatie
Een biologische ongehuwde vader is alimentatieplichtig, ook al heeft hij verder geen rechten naar het kind toe. Dat vind ik:
» Terecht
37,6%
» Onterecht
39,3%
» Oneerlijk
23,1%
Totaal uitgebrachte stemmen: 756
Trefwoorden
vader, gezag, rechten, plicht, onderhoud, biologische, uitzondering, gehuwd, onderhoudsplicht, resultaat, alimentatie, alimentatieplicht
Ik heb een juridische vraag
Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.
Vraag stellenDeel deze pagina:
Reacties
Hey 37,6% | 21.06.12 | 22:57
De 37,6% zijn die (B) die de boel verzieken voor de vaders en het relatie met hun kinderen.De rechters laat dat gewoon toe.Ik hoop dat ze een keer in iemand anders schoenen gaan staan.
alleenstaande moeder van 3 & 4 jarige meisjes | 22.06.12 | 10:43
Bij mij is het juist andersom. De biologische vader heeft nog nooit in de kosten bijgedragen, op geen enkel vlak, helaas. Heeft mij tijdens mijn zwangerschap van de 2e in de steek gelaten omnog van zijn vrijheid te kunnen genieten, kwam hij opeens achter? (en toch bewust aan kinderen beginnen) alimentatie kan hij niet betalen zegt hij, hij wilt niet werken en in Nederland zeggen ze; van een kale kip kan je niet plukken. Hij heeft zijn kinderen altijd mogen zien van mij, omdat ik het belangrijk vind dat ze weten wie hun vader is. Ik betaalde zelfs zijn reiskosten, zodat hij zijn kinderen bij mij kon opzoeken. Desondanks heeft hij voor andere dingen gekozen en neemt niet zijn verantwoordelijkheid. Intussen is hij een proces aangegaan voor omgangsregeling met zijn motto aan mij; Ik wil met mijn kinderen showen! Hoezo wel de lusten en niet de lasten? Na enkele jaren duurt dit dus nog steeds voort! Triest voor mijn kinderen, want die zijn hier de dupe van. En de kinderbescherming op mijn dak sturen, terwijl mijn kinderen niets te kort komen. Liefde en aandacht van dierbare mensen om hun heen hebben met een moder die het goede voorbeeld geeft en ondanks alle stress en drukte toch 3 dgn in de week werkt! Alles is en komt op mij neer, toch geeft de rechtbank hem de voordeel van de twijfel in alles! Waar gaat het heen in deze zieke maatschappij, en dit moet in het belang van mijn kinderen zijn? Ongelovelijk triest, hij heeft geen benul wat dit bij zijn kinderen teweeg brengt op termijn. Ik hoop maar op een goede afloop!
Veel vrouwen verzieken het voor hun ex en gebruiken hun kinderen hiervoor, daar ben ik nu de dupe van, want bij mij ligt het anders. En ja op termijn vind ik het prima een omgang met vader, maar voor dit moment, nu ze in hun ontwikkeling zijn, de basis leggen voor hoe ze straks in het leven staan, nee, nu zijn ze er nog niet klaar voor. Ik als moeder kan dat bepalen, ik weet hoe ze reageren als ik fotos ect. met ze doorblader en positief over hun vader vertel aan hun! Kortom, hoe maak ik de rechtbank duidelijk dat dit momenteel echt niet in het belang van mijn kinderen is. En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen wat de eerste omgangsregeling teweeg heeft gebracht bij mijn meisjes, angst, zindelijkheidsproblemen (nog steeds), nachtmerries ect. Waar is papa dan? Waar is de kinderbescherming dan? Ja, die verwijzen me door naar verkeerde instanties, waar mn kinderen in therapie moeten, omdat hun vader hun zogenaamd wil zien? Ik kan een boek hierover schrijven en word er zo verdrietig van om te zien wat dit met mijn maar ook zowiezo met kinderen doet! Echt te triest, denk eerst aan je kinderen, voordat je kwade stappen gaat zetten die niet eens nodig zijn! Het is de keus van ouders en niet de kinderen, toch blijven de kinderen hier de dupe van! Denk alsjeblieft na en zet je eigen issues met elkaar opzij! Dit voor je kinderen, is het niet nu dan is het later dat ze dit ervaren.
Hey 37,6% | 26.06.12 | 16:32
Ik vraag me af wat doet de rechters met deze informatie,er wordt toch niets gedan.Die gaan ook alleen voor het geld en niet voor wat belangrijk is voor de kinderen.De wet hier is ziekelijk.Ik hebt alle begrip voor de mannen die de wet in eigen handen neemen.Eigelijk is dat de schuld van de (I...) die de wet heeft gemaakt.Ik weet zeker dat het is gemaakt door een vrouw voor vrouwen dat kan niet anders.Maar ja ik moet nog 14 jaar alimentatie betaalen voor de kinderen die ik niet ziet .Dan staan ze voor de deur en je hebt geen gevoel voor ze omdat je ken ze niet, maar de moeder heeft wel in al die jaren geld geincaseert en alles mee gemaakt met de kinderen.Ik hebt geen probleem om alimentatie te betalen maar ik hebt wel gehoop ook iets van hun jeugd te hebben mee gemaakt.Ik hebt dit al een keertje mee gemaakt.Triest, Nu zijn ze 22 en 19 maar ik hebt niets met ze.IK hoop dat de vaders die de kans krijgen om hun kinderen te zien goed gebreukt van maken.
errit vd pol | 30.07.12 | 6:24
ik mag me zoontje niet zien moeder wil het zo , kind om gepraat .
ik betaal wel voor me kind . is dit eerlijk nee toch wat een recht systeem . en kan dit niet winnen om mij recht
@alleenstaande moeder van 3 & 4 jarige meisjes | 31.07.12 | 21:59
Mooi verhaal. Je ex mag de kinderen bezoeken, maar geen vader voor ze zijn omdat jij van mening bent dat dat niet goed voor hun is?!
Dus je ontzegt de kinderen hun vader, en praat het ook nog goed?! Volgens mij is er wel een baan voor je bij Jeugdzorg/Raad voor de Kinderbescherming/ of zelfs als kinderrechter. Daar lopen talloze vrouwen rond met deze insteek.
Overigens erg raar dat de kinderen zo van streek zijn om iemand die ze (jaren?) niet gezien hebben. Kinderen komen iedere dag op straat talloze mensen tegen die ze niet kennen, zonder dit soort emoties. Maar bij vader zijn ze van streek?? Hoe komt dat zo? Wat heb je ze al die jaren voorgehouden???
Kinderen leren echt wel om zelf te denken.
anna | 12.09.12 | 12:51
Mijn ex heeft geen ouderlijk gezag. Maar hij mag van mij zijn kind om het weekend ophalen. Omdat ik dit in het belang van het kind vindt.
Ook al kan hij de alimentatie niet betalen en heb ik toegezegt met het kwijtschelden van 85%. Weet je wat meneer nu doet. Mij voor de rechter slepen omdat hij zelf 150 km moet rijden om zijn zoon te halen en te brengen. Dit omdat ik het weekend al werk, een nieuw gezin heb, alle zorgen over onze zoon al heb. En hij destijds zelf is weggegaan omdat hij een ander had. is dat wel eerlijk?
PATRICIA | 30.09.12 | 16:33
Ook ikben van mening dat ze het per zaak goed moeten bekijken..De vrouwen die hier misbruik van hebben gemaakt verpesten hetvoor anderen..
Ik alleenstaande moeder van een dochtertje van 5, is doordat de ex zwaar drugs en drankverslaafd is of was. Heb meerdere keren mijn dochtertje er naar toe laten gaan, maar stteeds verviel hij weer in zijn drugs-drankprobleem. Ik wil mijn kind daar voor behoeden,krijgt ze het niet moeilijk als zehem dan wel ziet en dan weer niet..En ik moet haar troosten omdat papa weer drinkt..Ik ben zo moe ervan, geen alimentatie krijg ik, hebben samen een schuld van 30000 euro,maar omdat meneer een kale kip is,kan ik hiervoor opdraaien. Betaal het nu al bijna 5 jaar alleen..Niemand die je maar ook ergens mee helpt,bah ben er ziek van.. Zijngenoeg vaders die ik het kind absoluut gun,omdat die ook daadwerkelijk om hun kind geven. Maar ik heb een eersteklas loser als ex..
Patricia | 06.02.13 | 18:39
De vader van mijn kinderen en ik zijn al 12 jaar uit elkaar...al 12 jaar lang betaald hij geen alimentatie. Omdat meneer, als hij moet betalen, zijn kinderen nooit meer hoeft te zien. Ze gaan nu om het weekend naar hem toe en ze gaan 3x per jaar met hem en zijn vrouw en 2 dochtertjes op vakantie. 1x in de 3 a 4 mnd kan ik 50 euro krijgen van hem, dat vind hij schijnbaar genoeg voor het onderhoud van zijn 12 jarige tweeling. Ik werk zelf 30 uur in de week om de eindjes aan elkaar te knopen om ze toch wat extras te kunnen geven zo nu en dan. Met het oog op het middelbare onderwijs wat er aan komt voor onze kinderen heb ik een mediator voorgesteld. Wou hij absoluut niet aan meewerken. Nu heb ik me toch tot een advocaat gewend en ga ik doorzetten. Hij is woedend en vind dat ik zijn leven verpest dus als ik dit doorzet hoeft hij zijn zoons nooit meer te zien! Aldus zijn eigen woorden...dieptriest!! Ik hoef geen bakken met geld! Maar ik hoef ook niet diep in de schulden te komen terwijl hij n luxe leven leidt. Dat hij ze daarom niet meer wil zien gaat mij echt door merg en been. Dit gun je geen enkel kind!!
dinkel | 21.02.13 | 20:56
waarom hebben vrouwen alle rechten!
Het is belachelijk dat vaders alimitatie moeten betalen,als de vrouw verzwijgt dat ze gezamelijk het ouderlijk gezag moeten aanvragen.DE wet moet drastisch veranderen.veel vrouwen maken hier misbruik van.
Auteursrecht JuroFoon
Het overnemen van artikelen is alleen toegestaan met voorafgaande schriftelijke toestemming van JuroFoon. Lees meer over de voorwaarden.