Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 13 mrt 2017

5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

Bedenktermijn (online) aankoop Consument en geld Consumentenrecht

Geschreven door mr. Kenneth Sleijpen

De wereld wordt steeds kleiner, producten uit het buitenland kopen is makkelijk en snel. Vanuit thuis bestel je met een paar muisklikken producten die niet in Nederland verkrijgbaar zijn, of drie keer zo goedkoop. Maar hoe zit het met je rechten? Gelden dezelfde garantie- en retourvoorwaarden? Is het uiteindelijk écht zoveel goedkoper? Wij krijgen hier regelmatig vragen over, dus we hebben de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet.  

1. Heb ik dezelfde rechten bij een buitenlandse webshop als bij een Nederlandse webshop?

Als je iets bestelt van een Europese webwinkel die gevestigd is in een van de landen van de Europese Unie, is het antwoord ja. Dit geldt ook voor webwinkels in Noorwegen, Liechtenstein of IJsland. Er zijn namelijk Europese regels om de consument te beschermen. Alle landen binnen de EU moeten deze regels accepteren. Hier kan niet van worden afgeweken, tenzij het in jouw voordeel is. Een minimale bedenktermijn van 14 dagen mag dus door de webwinkeleigenaar worden verlengd naar 30 dagen.

Voor andere landen buiten de EU, zoals China of de Verenigden Staten, kan dit anders zijn. De regels van die landen zijn dan van toepassing, tenzij het bedrijf nadrukkelijk actief is op de Nederlandse markt. Denk bijvoorbeeld aan een Amerikaanse webshop met een hoofdkantoor in Nederland, of een webshop die met name naar Nederland exporteert. In dat geval is het mogelijk dat je je kunt beroepen op de bescherming van de Europese regels. Vaker staat in de algemene voorwaarden van een webshop ook beschreven welke regels van toepassing zijn. Neem daarom altijd de voorwaarden door voordat je een aankoop doet. Je weet dan waar je aan toe bent en welke regels de webshop hanteert.

Heb jij iets uit Amerika of China besteld en twijfel je hoe het zit met die voorwaarden? Of wil jij je beroepen op de Europese voorwaarden, maar weet je niet hoe? Wij helpen je daarbij. Stel je vraag via ons antwoordformulier, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. Je kunt ook direct antwoord krijgen door met ons te bellen via 0900-1411.

2. Heb ik nog wel gewoon garantie?

Bij alle landen die vallen onder de Europese richtlijn Koop en garantie heb jij recht op minimaal 2 jaar garantie. In deze richtlijn staan de rechten en garanties die de consument beschermen.

Gaat je product kapot? Zorg ervoor dat je het gebrek zo snel mogelijk meldt aan de verkoper, anders krijg je misschien geen garantie. Sommige landen hanteren namelijk een klachttermijn van 2 maanden. Deze termijn gaat in vanaf het moment dat je product kapot is. Loop je tegen de 2 maanden aan en heb je hulp nodig? Bel snel even met een van onze juristen voor direct advies!

Wanneer je product binnen 6 maanden kapot gaat, kun je zonder gedoe ruilen of vragen om reparatie. Gaat het product na 6 maanden kapot? Dan moet je bewijzen dat het defect niet door jouw toedoen is veroorzaakt.

Tip: stuur een duidelijke e-mail waarin je vermeldt wat het probleem is en dat de verkoper verantwoordelijk is voor het oplossen ervan. Geen tijd om een uitgebreide (digitale) brief op te stellen? Vraag naar onze gratis voorbeeldbrief, dan ben je zo klaar.

3. Welke kosten moet ik extra betalen?

Als je uit het buitenland bestelt, kan het zijn dat je extra kosten moet betalen. We zetten op een rijtje welke kosten dat kunnen zijn:

  • verzendkosten
  • invoerrechten
  • btw Douane

Verzendkosten kunnen ook van toepassing zijn als je in Nederland iets koopt, maar invoerrechten betaal je wanneer je buiten de EU iets aanschaft. Daarbovenop kan het zijn dat je btw aan de Douane moet betalen (dus niet de btw die meestal bij de prijs van het product zit inbegrepen!). We hebben een overzicht gemaakt wanneer je invoerrechten en wanneer je die extra btw moet betalen.

prijs product

invoerrechten

btw Douane

tot € 22,-

-

-

€ 22,- t/m € 150,-

-

wel btw betalen

meer dan € 150,-

wel invoerrechten betalen

wel btw betalen


Hoeveel je aan invoerrechten en extra btw moet betalen, ligt aan de situatie. Dit kun je nakijken via de website van de Belastingdienst.

Let wel op, de verkoper moet je, voordat je tot kopen overgaat, duidelijke (schriftelijke) informatie geven over het product. Dit houdt in dat jij duidelijk moet kunnen zien wat de prijs is van het product inclusief btw, op welke wijze je moet betalen en wat de eventuele bezorgkosten zijn. Ook moet duidelijk vermeld staan in welke valuta de prijs is weergegeven: is het in euro’s, ponden of iets anders?

4. Kan ik me nog bedenken?

Je hebt een bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die 14 dagen kun je zonder reden de koop ongedaan maken en het product terugsturen.

De verkoper mag je wel de verzendkosten in rekening brengen én hij moet je van tevoren informeren over deze bedenktijd. Wanneer dit niet gebeurt, kan je bedenktermijn verlengd worden naar 12 maanden! Heb jij van tevoren al betaald? Dan heb je het recht om binnen 30 dagen je geld terug te krijgen.

Niet alle online aankopen hebben deze bedenktermijn. De volgende aankopen kun je niet zomaar annuleren:

  • reizen;
  • hotelovernachtingen;
  • cd’s en dvd’s waarvan de verzegeling verbroken is;
  • hygiëne producten, en;
  • gepersonaliseerde producten.

Heb je een cadeau dat je wil retourneren? Lees dan hier wat je kunt doen.

5. Zijn de retourkosten bij een foute levering voor mijn rekening?

Wanneer er sprake is van een verkeerde levering heb je meer rechten dan alleen een bedenktermijn. Zo heb je 2 maanden de tijd om deze fout te melden aan de verkoper (net zoals het geval is bij een defect product). De verkoper moet het dan oplossen. Dit kan door alsnog het juiste product kosteloos te leveren. Het mag jou niet méér kosten om uiteindelijk te krijgen wat je had besteld.

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

Hulp bij online miskoop?

Rekent de webshop je toch extra kosten voor het opnieuw sturen van een product? Of krijg je geen garantie, terwijl je er wel recht op hebt? Bel dan met ons via 0900-1411, wij geven advies en staan je bij als juridische stappen nodig zijn. Je kunt ook via ons contactformulier je vraag stellen, we bellen je dan zo snel mogelijk terug. Zo kunnen we uitzoeken welk recht van toepassing is en of het verstandig is om een zaak te starten tegen de verkoper.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

24 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

Je hebt bij de dealer een mooie nieuwe auto uitgezocht, maar op het moment dat je deze echt wil kopen, blijken er opeens extra kosten voor het rijklaar maken in rekening gebracht te worden. Of je stuit bij het...

De stofzuiger kan het toch niet!

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
De stofzuiger kan het toch niet!

Je koopt een product met een specifieke reden, bijvoorbeeld de nieuwste stofzuiger die krachtig genoeg is om die vervelende hondenharen uit je tapijt te zuigen. De verkoper verzekert je dat dit model daarvoor de...

5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

We krijgen regelmatig vragen van onze bellers over aankopen via een buitenlandse webwinkel. De meest gestelde vragen hebben wij voor je op een rij gezet en voorzien van antwoord.