Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 13 feb 2017

Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

Koopovereenkomst Consument en geld Consumentenrecht

Geschreven door mr. Jeroen Wullems

Kort geleden hebben wij een artikel geschreven over de vraag wie de reparatiekosten moet betalen als je een tweedehands auto koopt en deze het na korte tijd begeeft. In dat artikel gingen we ervan uit dat je de auto  bij een dealer hebt gekocht. We kregen een aantal keer de vraag: “hoe zit dat nou als je een tweedehands auto koopt bij een particulier? Heb je dan dezelfde rechten of is het dan anders?” In dit artikel geven we antwoord op deze vragen. We leggen uit hoe het precies zit en wat je moet doen als je auto kapot gaat.

Er moet altijd een goed product worden geleverd
Of je nu een tweedehands auto koopt bij een dealer of bij een particulier, de basis is dat er een goed product geleverd moet worden, dat voldoet aan de verwachtingen die je ervan mag hebben. Is dat niet het geval, dan moet de verkoper ervoor zorgen dat de auto wordt gerepareerd of wordt vervangen.

Wat je precies van een tweedehands auto mag verwachten, hangt onder andere af van het bouwjaar, de betaalde prijs en de kilometerstand, zoals je ook in het vorige artikel kunt lezen. Tot zover zijn er nog geen verschillen.

Bewijsproblemen
Als je jouw auto gekocht hebt bij een dealer, dan word je de eerste zes maanden beschermd door de wet. In die periode wordt er altijd aangenomen dat het gebrek al bestond bij de aankoop. Je hoeft dat als consument dus niet te bewijzen. Koop jij je auto bij een particulier, dan geldt deze bescherming niet. De bewijslast komt dan bij jou te liggen. Dit betekent dat je twee dingen zal moeten bewijzen:

  1. het gebrek aan de auto bestond al toen je de auto kocht;
  2. de verkoper wist van het gebrek af toen hij de auto verkocht.

In de praktijk blijkt vaak dat het ontzettend moeilijk is om dit aan te tonen.

Er zijn mogelijkheden!
Hoewel het niet makkelijk is, is het niet onmogelijk om te bewijzen dat het gebrek aan de auto al bestond toen je de auto kocht. Daarvoor kun je een onafhankelijk specialist, bijvoorbeeld een dealer of garagehouder, inschakelen. Zij kunnen met hun expertise goed inschatten hoelang het gebrek al aanwezig moet zijn geweest. Vraag of zij bereid zijn om voor jou op papier te verklaren dat het gebrek al bij aankoop van de auto aanwezig was.

Bewijs vinden dat de verkoper al op de hoogte was van het gebrek van de auto is vaak een stuk lastiger. Hij heeft wel een informatieplicht en moet gebreken waarvan hij op de hoogte is melden bij de verkoop. Maar de particuliere verkoper wordt niet als specialist gezien. Dat betekent dat je moet aantonen dat hij zeker van het gebrek op de hoogte was. Het is niet voldoende om te zeggen dat hij het had kunnen weten. Als je kunt bewijzen dat de verkoper op de hoogte was van het gebrek, dan heeft hij niet aan zijn informatieplicht voldaan en sta je sterker.

Praktisch gezien kun je het beste eerst contact opnemen met de garage waar de auto het laatst voor onderhoud is geweest. Daar kun je de onderhoudshistorie van de auto opvragen. Als daarin staat dat een aantal zaken dringend vervangen moeten worden of dringend aan onderhoud toe zijn, dan heb je jouw bewijs in handen. Zeker als je dit kunt linken aan het gebrek dat je auto heeft. Heb jij dit bewijs of ander bewijs, laat dan één van onze juristen de haalbaarheid van je zaak onderzoeken. Wij kunnen aan de hand van je bewijs bepalen of je een sterke zaak hebt en of het loont om verdere stappen te ondernemen.

Hoe pak je het aan?
Heb je het bewijs in handen, dan kun je een aantal stappen zetten. Het makkelijkste is om ons te bellen. Wij lossen dit soort zaken snel op. Wil je het toch liever zelf proberen, volg dan onderstaand stappenplan.

  1. Zoek eerst contact met de verkoper en leg de situatie uit. Probeer er onderling uit te komen. Leidt dat tot niets, dan ga je verder.
  2. Stuur een aangetekende brief met een kopie van je bewijs naar de verkoper. In deze brief geef je aan dat de verkoper jou had moeten informeren over de hem bekende gebreken. Omdat hij dit niet heeft gedaan, moet hij de kosten van reparatie betalen of de auto terugnemen. Geef de verkoper twee weken om contact met je op te nemen en de gebreken te laten herstellen. Bij JuroFoon kun je terecht voor voorbeeldbrieven die je in deze situatie kunt gebruiken.
  3. Heeft de verkoper niet gereageerd binnen twee weken, dan kun je jouw auto laten repareren en de kosten op de verkoper verhalen. Nadat je auto is hersteld, stuur je een brief inclusief factuur en geef je de verkoper 30 dagen de tijd om deze factuur aan jou te betalen.
  4. Heeft dit allemaal niet gewerkt? Schakel dan één van onze juristen in. Wij kunnen je bijstaan en eventueel met jou naar de rechter stappen. Via een onderzoek beoordelen onze juristen eerst voor je of het zinvol is een procedure te starten. Zo voorkom je onnodige kosten.
Herken jij deze situatie en wil je graag advies? Wil jij gebruikmaken van onze voorbeeldbrieven? Of wil je jouw zaak graag laten beoordelen door een gespecialiseerde jurist? Neem dan contact op met een van onze juristen. Met ons sta je sterker. Bel ons gerust via 0900-1411, wij staan direct voor je klaar. Je kunt je vraag natuurlijk ook stellen via ons contactformulier

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

, dan bellen wij je zo snel mogelijk terug.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Foute prijs op website: mag mijn aankoop worden geannuleerd?

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
Foute prijs op website: mag mijn aankoop worden geannuleerd?

Je denkt de nieuwste tv voor een prikkie te hebben besteld, maar opeens krijg je bericht dat er een verkeerde prijs op de website stond en je het geld terugkrijgt. Kun je hier iets tegen doen of heb je echt dikke...

De stofzuiger kan het toch niet!

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
De stofzuiger kan het toch niet!

Je koopt een product met een specifieke reden, bijvoorbeeld de nieuwste stofzuiger die krachtig genoeg is om die vervelende hondenharen uit je tapijt te zuigen. De verkoper verzekert je dat dit model daarvoor de...

5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

We krijgen regelmatig vragen van onze bellers over aankopen via een buitenlandse webwinkel. De meest gestelde vragen hebben wij voor je op een rij gezet en voorzien van antwoord.