Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Heb ik nog rechten als de winkel failliet is?

Heb ik nog rechten als de winkel failliet is?
Redactie JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 17 jan 2017

Heb ik nog rechten als de winkel failliet is?

Koopovereenkomst Consument en geld Consumentenrecht

Geschreven door Kenneth Sleijpen

De afgelopen tijd is er geregeld in het nieuws geweest dat bedrijven of winkels failliet gaan. Maar hoe zit het nou als jij net daar je nieuwe bed of bankstel besteld hebt? Krijg je dat nog? En wat kun je doen als je wasmachine of laptop al binnen een jaar kapot gaat, maar de verkoper inmiddels failliet blijkt te zijn? Heb je dan nog garantie? Wij geven je antwoord op de meest prangende vragen.

Bij wie moet ik nou zijn?
Als een bedrijf failliet gaat, wordt er een curator aangesteld die verantwoordelijk wordt voor de financiële kwesties van de winkel. Zoek zo snel mogelijk contact met de curator. Deze staat vermeld in de faillissementsaankondiging in de media en op de website van de winkel. Mocht je het toch niet vinden, dan kun je het altijd opvragen bij de Kamer van Koophandel of bellen met ons. 

Vervalt mijn bestelling als ik nog niet heb betaald?
Je zou zeggen dat je nu gewoon ergens anders kan kopen, toch? Dit is precies het punt waardoor mensen in de problemen komen. De koopovereenkomst die je bent aangegaan blijft namelijk in stand. Dit betekent dat je nog steeds verplicht bent om je bestelling af te nemen en te betalen. Er kunnen uitzonderingen zijn. Wil je weten of dit in jouw geval zo is? Onze juristen kijken je koopcontract graag voor je na.

Blijkt jouw koopovereenkomst nog gewoon van kracht te zijn? Dan is het verstandig om direct contact op te nemen met de curator. Hij kan je aangeven of je bestelling nog geleverd kan worden. Stuur een brief waarin je een redelijke termijn (14 dagen) geeft om je bestelling alsnog te leveren. Geeft de curator aan dat de overeenkomst wordt nagekomen, dan ben je verplicht om te betalen. Koop dus niet meteen ergens anders!

Besluit de curator de koopovereenkomst niet na te komen en je bestelling dus niet te leveren, dan heb je de mogelijkheid om de koop te ontbinden. Doe dit met een aangetekende brief aan de curator waarin je aangeeft dat je de koop per direct wilt ontbinden. 

Wat als ik wel al een deel betaald heb?
Je wilt natuurlijk je product of in ieder geval de aanbetaling terugkrijgen. Meld je in dit geval direct als schuldeiser bij de curator om te controleren of je bestelling nog geleverd kan worden. Hier wordt het een beetje ingewikkeld, want je bent nu afhankelijk van de schuldenpositie van het failliete bedrijf. Daarom is het niet zeker dat je jouw product nog krijgt of dat je je geld terugkrijgt. Al het vermogen van de winkel valt namelijk in het faillissement, dus ook jouw aanbetaling. Het bedrijf kan dus niet zomaar je geld teruggeven.

De curator kijkt of het nog mogelijk is dat jij je bestelling krijgt. Is het niet mogelijk is om jouw product te leveren, dan kun je de koopovereenkomst ontbinden en je geld terugeisen. Stuur ook in dit geval een aangetekende brief naar de curator waarin je het koopcontract per direct ontbindt én waarin je aangeeft dat je verwacht zo snel mogelijk je aanbetaling terug te ontvangen. Verwacht hier echter niet te veel van. Je zult namelijk achteraan moeten gaan staan bij de lange rij van schuldeisers. Dit betekent dat je je geld alleen terugkrijgt als er nog geld overblijft na de verdeling onder alle schuldeisers van de winkel. Hypotheekverstrekkers en de Belastingdienst gaan bijvoorbeeld voor jou.

Heb ik nog garantie?
Een winkel die failliet is kan helaas niks meer voor je doen als je product kapotgaat. Je kunt wel naar de curator stappen, maar hij kan niet meer voor je doen dan je klacht in behandeling nemen. De curator beslist namelijk volledig over de financiën van de winkel, maar niet over de bedrijfsvoering.

Je hebt wel recht op herstel of vervanging van je product als je fabrieksgarantie hebt. Wil jij weten of dat in jouw geval zo is? Onze juristen kijken de garantievoorwaarden van je product voor je na en kijken wat je mogelijkheden zijn.

Ook als er geen fabrieksgarantie is, kun je toch proberen bij de fabrikant aan te kloppen. Normaal gesproken zou je met een kapot product gebruikmaken van je winkelgarantie en teruggaan naar de verkoper en herstel eisen. Denk bijvoorbeeld aan een gloednieuwe wasmachine die al binnen een jaar kapotgaat, daar mag je van verwachten dat die bij normaal gebruik veel langer meegaat. Maar omdat de winkel failliet is, heb je deze mogelijkheid niet meer. De fabrikant heeft geen verplichting om je garantie te bieden buiten de fabrieksgarantie, maar in geval van faillissement kun je altijd vragen om een tegemoetkoming en hopen op coulance.

Mijn product wordt gerepareerd, krijg ik dit nog terug?
Als je product nog voor reparatie bij de winkel is, hoor je dit gewoon terug te krijgen. Dit is jouw eigendom en valt dus niet in het vermogen van het failliete bedrijf. Stuur zo snel mogelijk een brief naar de curator waarin je aangeeft wat jouw product is en dat je dit zo snel mogelijk terug wilt. Het is verstandig om een kopie van je aankoopbon mee te sturen, zodat je kunt aantonen dat jij de eigenaar bent. Het maakt hierbij niet uit of de reparatie wel of niet is uitgevoerd. Is je product al gemaakt, dan ben je wel nog verplicht de reparatiekosten aan de curator te betalen.

Kan ik mijn cadeaubon nog gebruiken?
Als je een cadeaubon hebt die alleen gebruikt kan worden bij het failliete bedrijf, heb je niet zomaar recht op geld. Wel heb je een zogenaamde vordering op de winkel. Dit betekent dat je bij de curator aanspraak kan maken op een bedrag ter hoogte van de waarde op de cadeaubon. Je komt dan helaas wel weer achteraan het rijtje van schuldeisers. De kans dat je daadwerkelijk nog iets ontvangt, is heel klein.
Is het mogelijk om de cadeaubon bij andere bedrijven te gebruiken, dan heb je uiteraard recht om daar een product te kopen met je bon. Als dit niet mogelijk is, heb je helaas waarschijnlijk pech.

Eindafrekening
Is de winkel waar jij iets gekocht of besteld hebt failliet en vrees je voor je product of geld? Bel dan met ons via 0900-1411, wij geven advies en staan je bij als juridische stappen nodig zijn. Je kunt ook via ons contactformulier je vraag stellen, we bellen je dan zo snel mogelijk terug. Zo kunnen wij voor jou uitzoeken wat je rechten zijn, wie de curator is in het betreffende faillissement en het contact met de curator van jou overnemen.

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

 

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Praktijkvoorbeeld: misleidende aanbieding in reisbrochure

09 apr 2017

Redactie JuroFoon
Praktijkvoorbeeld: misleidende aanbieding in reisbrochure

Je boekt een reis en gaat ervan uit dat alles goed verzekerd is, zo staat het tenminste in de brochure. Maar als puntje bij paaltje komt en er toch iets misgaat, moet je opeens zelf betalen. De reisorganisatie...

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

24 mrt 2017

Redactie JuroFoon
Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

Je hebt bij de dealer een mooie nieuwe auto uitgezocht, maar op het moment dat je deze echt wil kopen, blijken er opeens extra kosten voor het rijklaar maken in rekening gebracht te worden. Of je stuit bij het...

De stofzuiger kan het toch niet!

13 mrt 2017

Redactie JuroFoon
De stofzuiger kan het toch niet!

Je koopt een product met een specifieke reden, bijvoorbeeld de nieuwste stofzuiger die krachtig genoeg is om die vervelende hondenharen uit je tapijt te zuigen. De verkoper verzekert je dat dit model daarvoor de...