Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Heb ik nog rechten als consument als de winkel failliet is?

Heb ik nog rechten als consument als de winkel failliet is?
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 17 jan 2017

Heb ik nog rechten als consument als de winkel failliet is?

Koopovereenkomst Consument en geld Consumentenrecht

Geschreven door Kenneth Sleijpen

Stel je hebt een prachtige nieuwe wasmachine of eindelijk die enorme tv die net in de woonkamer past, maar je aanschaf gaat al binnen 1 jaar kapot. Dan ga je uiteraard terug naar de verkoper, maar je hebt gister in het nieuws gehoord dat de winkel failliet is verklaard. Heb je nog wel garantie? Hoe staat het met de reparatie? En wat als je net een nieuw bed besteld hebt? Krijg je dat nog? Hieronder geven we je tips over je rechten als consument wanneer de verkoper failliet gaat.  

Heb ik nog een koopovereenkomst?
Allereerst is het goed om te weten dat een faillissement je lopende koopovereenkomst niet aantast. De overeenkomst blijft dus van kracht, tenzij in het koopcontract iets staat over een mogelijke wijziging wanneer er sprake is van een faillissement. Dit staat meestal in de algemene voorwaarden. Let dus goed op de kleine lettertjes! Kom je er niet uit? Dan helpen onze juristen je graag verder.

Bij wie moet ik nou zijn?
Een rechter spreekt het faillissement uit en wijst een curator aan. De curator is nu de persoon die over de financiële kwesties van de winkel gaat. Zoek zo snel mogelijk contact met de curator. Deze staat vermeld in de faillissementsaankondiging in de media en op de website van de winkel. Mocht je het toch niet vinden, dan kun je het altijd opvragen bij de Kamer van Koophandel.

Wat doe ik met mijn bestelling die ik nog niet heb betaald?
Stel je hebt een prachtige bank besteld, maar nog niet betaald. Je zou zeggen dat je nu gewoon ergens anders een bank kan kopen, toch? Dit is juist een punt waarop mensen in de problemen komen. De koopovereenkomst blijft namelijk in stand en ook de betalingsverplichting komt niet te vervallen door het faillissement. Je bent dus nog steeds verplicht om de bank af te nemen en te betalen.

Als de winkel failliet gaat terwijl jij nog op je bestelling wacht, is het verstandig om direct contact op te nemen met de curator over je bestelling. Misschien kan de bank nog gewoon geleverd worden. Stuur een brief naar de curator waarin je een redelijke termijn (14 dagen) geeft om de bank alsnog te leveren. De curator kan besluiten om de koopovereenkomst gewoon na te komen. Je bent dan verplicht om te betalen. Pas dus op dat je niet te stel overgaat tot een nieuwe aankoop en straks met twee dure banken zit.

Wanneer de koopovereenkomst niet nagekomen kan worden is er nog altijd de mogelijkheid om de koop te ontbinden. Doe dit met een aangetekende brief waarin je aangeeft dat je de koop per direct wilt ontbinden en verwacht zo snel mogelijk het geld terug te ontvangen.

Wat als ik al een deel betaald heb?
Je hebt bijvoorbeeld een prachtige tv-kast besteld en een aanbetaling gedaan bij de winkel. Je wilt natuurlijk je product alsnog krijgen of in ieder geval de aanbetaling terugkrijgen. Meld je in dit geval direct als schuldeiser bij de curator om te controleren of het product nog geleverd kan worden. Dit is helaas niet zo zeker. Je bent namelijk afhankelijk van de schuldenpositie van het failliete bedrijf. Al het vermogen van de winkel wordt namelijk ‘bevroren’, wat inhoudt dat ook jouw geld nu in het faillissement valt. De winkel kan dan niet zomaar je geld teruggeven. De curator gaat over het vermogen van de winkel en je zult achteraan moeten gaan staan bij de lange rij van schuldeisers. Dit betekent dat je het geld terug kan eisen als er nog geld overblijft na de verdeling onder alle schuldeisers. Hypotheekverstrekkers en de Belastingdienst gaan bijvoorbeeld voor jou.  

Heb ik nog wel garantie?
Is je laptop die je een tijdje geleden hebt gekocht kapot en is nu de winkel failliet? Kijk dan eerst even in de garantievoorwaarden van je product na of er fabrieksgarantie is. Als dit het geval is, kun je naar de fabrikant om je product te laten herstellen of te vervangen. Je kunt ook met je kapot product naar de curator, maar deze kan niet meer doen dan de klacht in behandeling nemen. De curator gaat volledig over de financiën, maar niet over de bedrijfsvoering van de winkel.

Je hebt recht op een deugdelijk product en dus garantie bij de winkel. Let wel op: winkelgarantie en fabrieksgarantie zijn twee verschillende dingen. Heb je een wasmachine gekocht die na twee jaar en twee maanden kapot gaat, dan kun je natuurlijk naar de verkoper om herstel te eisen. Je mag namelijk van een gloednieuwe wasmachine verwachten dat die bij normaal gebruik langer meegaat. Deze garantie is er helaas niet bij fabrikanten. Je hebt namelijk de koopovereenkomst gesloten met de winkel en niet met de fabrikant. De fabrikant heeft dan geen verplichting om je garantie te bieden buiten de fabrieksgarantie. Maar je kunt in geval van faillissement van de winkel altijd vragen bij de fabrikant voor een tegemoetkoming en hopen dat hij begripvol is.

Wat als mijn product voor reparatie bij de winkel is?
Is je tv nog voor reparatie bij de winkel, stuur dan zo snel mogelijk een brief naar de curator dat het jouw product is en dat je die zo snel mogelijk terug wilt. Jij bent namelijk eigenaar van deze tv, waardoor deze niet in het vermogen van het failliete bedrijf kan vallen. Je moet natuurlijk wel aantonen dat je eigenaar bent van de tv. Stuur dan ook een kopie van je aankoopbon mee. Het maakt hierbij niet uit of de reparatie wel of niet is uitgevoerd. Als de reparatie wel is verricht en je reparatiekosten verschuldigd bent, moet je deze wel nog betalen aan de curator.

Wat kan ik met mijn cadeaubon?
Als je een cadeaubon hebt die alleen gebruikt kan worden bij het failliete bedrijf, heb je geen recht op geld. Wel heb je een vordering op het bedrijf. Je kan dan bij de curator de vordering neerleggen ter hoogte van de waarde op de cadeaubon. Hierbij kom je helaas wel weer achteraan het rijtje van schuldeisers. Is het mogelijk om de cadeaubon bij andere bedrijven te gebruiken, dan heb je uiteraard recht om daar een product te kopen met je bon. Als dit niet mogelijk is, heb je helaas waarschijnlijk pech.

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

Eindafrekening
Is de winkel waar jij iets gekocht of besteld hebt failliet en vrees je voor je product of geld? Bel dan met ons via 0900-1411, wij geven advies en staan je bij als juridische stappen nodig zijn. Je kunt ook via ons contactformulier je vraag stellen, we bellen je dan zo snel mogelijk terug. Zo kunnen wij voor jou uitzoeken wat je rechten zijn, wie de curator is in het betreffende faillissement en het contact met de curator van jou overnemen.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Keuken annuleren: moet je toch betalen?

13 feb 2017

Redactie  JuroFoon
Keuken annuleren: moet je toch betalen?

Stel je hebt, misschien onder enige druk van de verkoper, een nieuwe keuken aangeschaft. Maar eigenlijk ben je hier helemaal niet blij mee en wil je er graag vanaf. Van de verkoper krijg je te horen dat je dan 30%...

Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

13 feb 2017

Redactie  JuroFoon
Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

Je hebt een tweedehands auto gekocht, maar helaas blijkt deze na een tijdje toch wat gebreken te vertonen. Hoe zit het dan als je de auto van een particulier gekocht hebt? Heb je dan garantie? Of draai je zelf op...

Heb ik nog rechten als consument als de winkel failliet is?

17 jan 2017

Redactie  JuroFoon
Heb ik nog rechten als consument als de winkel failliet is?

Je bestelt de allernieuwste tv of die mooie bank voor in je nieuwe interieur. Maar vervolgens gaat de winkel failliet. Wat kun je dan doen? Krijg je die bank nog? Hoe zit het met je aanbetaling? En wat zijn je...