Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

De stofzuiger kan het toch niet!

De stofzuiger kan het toch niet!
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 13 mrt 2017

De stofzuiger kan het toch niet!

Koopovereenkomst Consument en geld Consumentenrecht

Geschreven door mr. Chantal van Ninhuijs

Je ergert je er al langere tijd aan. Die oude stofzuiger doet het niet meer zo goed en je krijgt die vervelende hondenharen niet uit het tapijt. Speciaal hiervoor ben je op zoek gegaan naar een nieuwe stofzuiger die een betere zuigkracht heeft. De verkoper heeft je zelfs gegarandeerd dat deze stofzuiger de beste is voor jouw situatie en dat je geen last meer hebt van die haren in je tapijt. Helaas blijkt in de praktijk dat de mooie praatjes van de verkoper niet kloppen, de stofzuiger valt tegen. De verkoper wil je niet tegemoet komen, want volgens hem ligt het niet aan de stofzuiger. Wat mag jij van je aankoop verwachten? Waar heb jij recht op als het product niet aan je verwachtingen voldoet?

Jij wordt beschermd
Jij bent als consument beter beschermd dan de verkoper. Het is namelijk het beroep van de verkoper om producten te verkopen. Hij is beter op de hoogte van zowel jouw rechten en plichten als die van hemzelf. Je wilt immers advies van de verkoper om te kijken welke stofzuiger bij jouw wensen past.

Als je stofzuiger toch niet zo goed werkt als de verkoper gezegd had, dan is er sprake van een non-conformiteit. Dit betekent dat de stofzuiger niet voldoet aan de verwachtingen die jij ervan mocht hebben. Zelfs als je stofzuiger in principe goed werkt, maar toch niet voldoet aan jouw verwachtingen, is er volgens de wet sprake van non-conformiteit. Het is wel van belang dat jouw verwachtingen realistisch zijn.

Wat mag je dan verwachten?
Om te kijken of die stofzuiger de eigenschappen heeft die jij ervan mag verwachten, is het belangrijk of jij je wensen met de verkoper besproken hebt. De vraag of een stofzuiger krachtig genoeg is om de vervelende hondenharen uit je tapijt te zuigen is heel specifiek. Hierbij geef jij de verkoper een beeld van je verwachtingen.

Als jij besluit om een stofzuiger te kopen waarvan de verkoper al heeft aangegeven dat deze niet voor jouw situatie geschikt is, heb je achteraf gezien geen recht om van de verkoper een nieuwe te vragen.

Geeft de verkoper aan dat hij een stofzuiger aanbiedt die wel aan je verwachtingen voldoet, dan mag jij erop vertrouwen dat de stofzuiger goed is. Als thuis blijkt dat die stofzuiger niet aan je verwachtingen voldoet, is er sprake van een non-conformiteit. Jij hebt duidelijk aangegeven wat jij van de stofzuiger verwacht. De mondelinge belofte van de verkoper maakt deel uit van de koopovereenkomst. Het kan dus zomaar zijn dat de stofzuiger op zich goed functioneert, maar toch non-conform is. De stofzuiger heeft namelijk niet de eigenschappen die de verkoper beloofde!

Er geldt een wettelijk vermoeden van non-conformiteit als een product binnen 6 maanden na aankoop niet aan je verwachtingen voldoet. Dit betekent dus dat jij binnen die 6 maanden extra beschermd bent. De verkoper moet aantonen dat de stofzuiger wel goed is en voldoet aan jouw verwachtingen.


Waar heb je recht op?
Je zit nu met een stofzuiger die toch niet doet wat jij verwachtte. Wat moet je daar nu mee?

Zorg er allereerst voor dat je zeker weet dat je de stofzuiger goed gebruikt, misschien moet je ergens een knopje anders zetten. Controleer dit dus eerst, of vraag het even na bij de verkoper voordat je een klacht indient. Stel nu dat je dat goed hebt gedaan, maar de stofzuiger nog steeds niet aan jouw verwachtingen voldoet. Waar heb je dan recht op?

De stofzuiger is kapot
Je hebt recht op een stofzuiger die voldoet aan je verwachtingen. Als de verkoper aangeeft dat die specifieke stofzuiger het zou moeten doen, mag hij aangeven dat hij je stofzuiger graag wil onderzoeken. Misschien vertoont de stofzuiger een productiefout of is er een onderdeel kapot. Dit probleem kan natuurlijk eenvoudig worden verholpen door een reparatie. De verkoper mag de stofzuiger ook vervangen voor een andere als de reparatie te duur zou zijn. Als de verkoper geen andere stofzuiger kan geven, moet de koop ontbonden worden. Je hebt dan recht op teruggave van de koopprijs.

Pas goed op! Biedt de verkoper je een andere stofzuiger aan die eigenlijk duurder is? Dan mag hij geen bijbetaling vragen. De kosten die de verkoper moet maken als de stofzuiger niet goed is, mag hij niet op jou verhalen.

De stofzuiger voldoet niet aan je verwachtingen
Heeft je stofzuiger geen technisch mankement? Dan heb je een stofzuiger gekocht die niet voldoet aan je verwachtingen. De verkoper kan niet leveren wat hij toegezegd heeft. Je hebt dan het recht om de koop te ontbinden. Dit houdt in dat je recht hebt om de koopprijs terug te krijgen. De verkoper krijgt dan van jou de stofzuiger terug.

Als de verkoper je nu een andere, vaak duurdere, stofzuiger aanbiedt die wel aan je verwachtingen voldoet? Dan mag hij een bijbetaling vragen. Je ontbindt dan namelijk de ene koop en je sluit vervolgens een nieuwe koopovereenkomst voor een duurdere stofzuiger.

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

Denk jij dat de verkoper zich er te makkelijk vanaf maakt? Doet jouw stofzuiger het wel, maar heb jij problemen met je wasmachine of strijkijzer? Vertoont je televisie vervelende strepen in beeld? Wil de verkoper het product niet terugnemen of repareren? Of wil hij zijn onkosten bij je in rekening brengen? Bel dan nu met een van onze juristen via 0900-1411 of stel je vraag via ons contactformulier. Wij staan voor je klaar! Wij adviseren je over je rechten en kunnen namens jou de verkoper aanschrijven. Ben jij lid van ons? Dan hebben we zelfs voorbeeldbrieven die jij kunt gebruiken.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

24 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

Je hebt bij de dealer een mooie nieuwe auto uitgezocht, maar op het moment dat je deze echt wil kopen, blijken er opeens extra kosten voor het rijklaar maken in rekening gebracht te worden. Of je stuit bij het...

De stofzuiger kan het toch niet!

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
De stofzuiger kan het toch niet!

Je koopt een product met een specifieke reden, bijvoorbeeld de nieuwste stofzuiger die krachtig genoeg is om die vervelende hondenharen uit je tapijt te zuigen. De verkoper verzekert je dat dit model daarvoor de...

5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
5 prangende vragen bij buitenlandse online aankopen

We krijgen regelmatig vragen van onze bellers over aankopen via een buitenlandse webwinkel. De meest gestelde vragen hebben wij voor je op een rij gezet en voorzien van antwoord.