Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Foute prijs op website: mag mijn aankoop worden geannuleerd?

Foute prijs op website: mag mijn aankoop worden geannuleerd?
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 13 mrt 2017

Foute prijs op website: mag mijn aankoop worden geannuleerd?

Koopovereenkomst Consumentenrecht

Geschreven door mr. Jeroen Wullems

Op de website waar jij een aankoop hebt gedaan is de verkeerde prijs bij een product geplaatst. Het is mogelijk dat een medewerker niet goed heeft opgelet tijdens het invoeren van de bedragen, en de komma op een verkeerde plaats komt te staan. Fouten maken is menselijk. De koopjesjagers onder ons zijn snel er snel bij en er ontstaat een hype, waardoor het bedrijf wordt wakker geschud en vervolgens meldt dat alle inkopen met de foute bedragen worden geannuleerd. Terecht? We nemen een praktisch voorbeeld en leggen je uit of jouw aankoop terecht door het bedrijf kan worden geannuleerd.

Praktijkvoorbeeld: een onbedoeld lage prijs
Je ziet op een website een Samsung tv voor € 100,-. Dat lijkt een uiterst mooie deal, want op allerlei andere websites en in de fysieke winkels zie je deze tv voor € 1.000,- te koop staan. Je grijpt je kans en koopt de Samsung van € 100,-: je aanvaardt de aanbieding van de website.

Je wacht op de levering van je tv, maar er wordt niets geleverd. Later krijg je te horen dat ze jouw aankoop annuleren, want een medewerker heeft niet goed opgelet en was een nul vergeten toe te voegen. Het was nooit hun bedoeling geweest om de tv voor € 100,- aan te bieden. Je krijgt de keuze: je geld terug of je koopt de tv alsnog voor € 1.000,-.

Kan het bedrijf zomaar de koop annuleren?
Bij dit voorbeeld van de tv kan de verkoper de aankoop vrijwel zeker annuleren. Men gaat er namelijk van uit dat ook de consument een beetje onderzoek doet voordat hij een product koopt. Je hebt bijvoorbeeld al op andere websites kunnen zien dat de tv voor € 1.000,- te koop stond, waardoor je op z’n minst zou twijfelen of de prijs wel klopt. Zodra er sprake is van twijfel wordt er van je verwacht dat je extra onderzoek gaat doen.

Als nu diezelfde tv voor € 750,- wordt aangeboden is er minder reden om aan de prijs te twijfelen.

Dan wordt het voor de verkoper een stuk moeilijk om de aankoop ongedaan te maken. Zeker als ook duidelijk op de website staat dat deze tv vanwege een stuntaanbieding, prijsknaller of andere enorme aanbieding te koop wordt aangeboden. In dit soort gevallen is het niet zo makkelijk voor het bedrijf om dit als ‘foutje’ weg te wuiven. De wet gaat namelijk uit van ‘gerechtvaardigd vertrouwen’, wat wil zeggen dat jij als consument erop mag vertrouwen dat die tv écht voor die prijs wordt aangeboden. De rechter kijkt onder andere naar twee dingen:

  • had de consument moeten weten dat de prijs een vergissing was?
  • hoe werd de tv aangeprezen?

Als hieruit blijkt dat het inderdaad moeilijk was in te schatten dat het om een foute prijsweergave ging, dan kun je een beroep doen op gerechtvaardigd vertrouwen. Je wil de tv echt heel graag voor die prijs.

Wat kun jij doen?

Heb jij die tv gekocht voor € 750,- (of een ander product voor een betrouwbare prijs), dan kan het zinvol zijn een beroep te doen op gerechtvaardigd vertrouwen. Je legt je niet zomaar neer bij de beslissing van de verkoper om het product niet te leveren. Jij wil alsnog je aankoop voor de prijs waar jij het voor gekocht hebt. Wij helpen je op weg:

  • Neem eerst contact op met het bedrijf waar jij het product hebt gekocht. Geef aan dat jij op hun aanbod mocht vertrouwen en dat het door jou gekochte product voor de genoemde prijs moet worden geleverd.  
  • Mocht het eerste contact niet hebben geholpen dan kun je het beste een (juridische) brief sturen. Hierin verzoek je nogmaals om levering van het product voor de afgesproken prijs met een beroep op het gerechtvaardigd vertrouwen en andere wet- en regelgeving. Onze juristen stellen deze brief voor jou op.
  • Mocht ook dat geen resultaat hebben gehad dan kun je overwegen om naar de rechter te stappen. Ook hierin kunnen onze juristen je bijstaan. Let wel op: de kosten voor een juridische procedure kunnen hoog uitvallen. Bedenk dus goed of je het product per se wilt hebben voor die prijs, of dat je beter je geld terug eist en ergens anders op zoek gaat naar een aanbieding.

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

Wil jij weten of jij een beroep kunt doen op het gerechtvaardigd vertrouwen? Wil je een juridisch goed onderbouwde brief sturen naar de verkoper? Neem dan contact op met een van onze juristen. Met ons sta je sterker. Bel ons via 0900-1411, wij staan direct voor je klaar. Je kunt je vraag natuurlijk ook stellen via ons contactformulier, dan bellen wij je zo snel mogelijk terug.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

24 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

Je hebt bij de dealer een mooie nieuwe auto uitgezocht, maar op het moment dat je deze echt wil kopen, blijken er opeens extra kosten voor het rijklaar maken in rekening gebracht te worden. Of je stuit bij het...

Foute prijs op website: mag mijn aankoop worden geannuleerd?

13 mrt 2017

Redactie  JuroFoon
Foute prijs op website: mag mijn aankoop worden geannuleerd?

Je denkt de nieuwste tv voor een prikkie te hebben besteld, maar opeens krijg je bericht dat er een verkeerde prijs op de website stond en je het geld terugkrijgt. Kun je hier iets tegen doen of heb je echt dikke...

Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

13 feb 2017

Redactie  JuroFoon
Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

Je hebt een tweedehands auto gekocht, maar helaas blijkt deze na een tijdje toch wat gebreken te vertonen. Hoe zit het dan als je de auto van een particulier gekocht hebt? Heb je dan garantie? Of draai je zelf op...