Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Help, een brief van het incassobureau

Help, een brief van het incassobureau
Redactie JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 18 okt 2016

Help, een brief van het incassobureau

Incassokosten Consument en geld Consumentenrecht

Het is nooit fijn om een brief van een incassobureau te ontvangen. Dit betekent meestal dat er een factuur voldaan had moeten worden, maar dat dit niet is gebeurd. Een incassobureau int namelijk schulden in opdracht van een schuldeiser. Op het moment dat je een factuur niet betaalt, kan de schuldeiser ervoor kiezen om een incassobureau in te schakelen. Wat moet je doen als er een brief van een incassobureau op de mat valt? In een eerder artikel lagen we het verschil uit tussen de deurwaarder en het incassobureau. In dit artikel nemen we het incassobureau onder de loep. In ons derde artikel van deze reeks, lees je meer over de deurwaarder.

Schuld overgedragen aan incassobureau
Op het moment dat je een brief ontvangt van een incassobureau betekent dit dat de schuldeiser de onbetaalde rekening uit handen heeft gegeven aan een incassobureau. Het contact over de vordering loopt vanaf dat moment via het incassobureau en zij gaan namens de schuldeiser het openstaande bedrag innen. Let er dus op dat je niet dubbel betaalt: aan het incassobureau én aan de schuldeiser zelf. Het incassobureau mag voor hun diensten ook incassokosten in rekening brengen bij de schuldenaar, bij jou dus. Dit is een percentage van het openstaande bedrag. Hier gelden sinds 1 juli 2012 wettelijke tarieven voor. Er geldt een minimumbedrag van € 40,- en een maximumbedrag van € 6.775,-. Zie onderstaande tabel voor de maximale hoogte van de incassokosten.


Hoofdsom                   
tot en met

Toepasselijk percentage

  Maximum

€ 2.500

15% over de hoofdsom

€ 375 (min. € 40) 

€ 5.000

€ 375 + 10% over 
(hoofdsom - € 2.500)

€ 625

€ 10.000

€ 625 + 5% over 
(hoofdsom - € 5.000)

€ 875

€ 200.000

€ 875 + 1% over 
(hoofdsom - € 10.000)

€ 2.775

Boven de € 200.000

€ 2.775 + 0,5% over 
(hoofdsom - € 200.000)

€ 6.775


Een voorbeeld
Heb je een factuur van € 3.500,- niet betaald? Dan kan het incassobureau over de eerste € 2.500,- maximaal 15% rekenen, dus € 375,-. Over de resterende € 1.000,- mag maximaal 10% in rekening gebracht worden, € 100,-. Dit brengt de totale incassokosten dus op € 375,- + € 100,- = € 475,-.

Eerst een aanmaning, dan pas incassokosten
Voordat incassokosten in rekening mogen worden gebracht, dient de schuldeiser of het incassobureau eerst een aanmaning te hebben gestuurd om alsnog de openstaande factuur betaald te krijgen. Dit noemen we ook wel een ‘ingebrekestelling’.

Deze aanmaning moet de volgende informatie bevatten:

  • vermelding van het openstaande bedrag dat jij nog moet betalen;
  • de mededeling dat je een betalingstermijn hebt van 14 dagen;
  • wat de gevolgen zijn als je niet tijdig betaalt, onder andere dat er incassokosten in rekening gebracht zullen worden; en
  • de hoogte van de incassokosten.

Incassokosten, administratiekosten of storneringskosten
Betaal je, na het ontvangen van de aanmaning, niet binnen de termijn van 14 dagen? Dan mogen er incassokosten in rekening worden gebracht. Dit wordt niet altijd letterlijk ‘incassokosten’ genoemd. In de praktijk wordt er vaak gesproken over administratiekosten, storneringskosten of buitengerechtelijke kosten. Maar een incassobureau mag niet naast de incassokosten nog extra kosten in rekening brengen, dus incassokosten én aanmaningskosten of administratiekosten. In de incassokosten zijn namelijk al alle extra kosten inbegrepen die zijn gemaakt om jou de rekening te laten betalen. Het incassobureau mag naast de incassokosten wel rente in rekening brengen over het bedrag dat openstaat. Daarnaast kan het incassobureau eventueel btw in rekening brengen. Controleer altijd goed of het totaalbedrag van de in rekening gebrachte kosten het maximumtarief niet overschrijdt en er geen extra kosten in rekening worden gebracht!

Niet eens met de openstaande betaling?
Als je het niet eens bent met de (hoogte van de) openstaande factuur raden we je aan dit schriftelijk te laten weten aan het incassobureau. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij niet tevreden bent over het product dat je hebt ontvangen en daarom niet wilt betalen. Er kan in dat geval sprake zijn van wanprestatie. Of misschien heb je een vervolgzending ontvangen, waar je niet mee hebt ingestemd.

Daarnaast kunnen ook de incassokosten reden tot discussie zijn. Zoals hiervoor aangegeven, is hier een wettelijk maximum aan verbonden en mag een incassobureau daarnaast geen extra kosten in rekening brengen. Maar het kan zijn dat het incassobureau zich hier niet aan houdt of erg onduidelijk is in het specificeren van de kosten die in rekening worden gebracht, waardoor dit moeilijk te controleren is. Bovendien mag een incassobureau geen ontoelaatbare druk uitoefenen om jou te laten betalen, zoals ernstige dreigementen.

Wat kun je doen?
Ook als je het niet eens bent met de kosten die bij jou in rekening worden gebracht, is het verstandig om te reageren op de brief van het incassobureau. Neem contact op met het bureau en probeer zo tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan kun je een brief met je klacht sturen naar het incassobureau, waarin je ook om een oplossing vraagt. Geef hierbij ook aan binnen welke termijn je deze oplossing graag ziet. Het is aan te raden deze brief aangetekend te versturen, zodat je hiervan bewijs hebt. Stuur ook een kopie naar de schuldeiser zelf. Indien het incassobureau het niet eens is met je verweer en jullie onderling niet tot een oplossing kunnen komen, zal er door het incassobureau een juridisch procedure gestart dienen te worden. Je zult dan een dagvaarding ontvangen en daarbij komt de deurwaarder in beeld. Wat je in dit geval allemaal kunt verwachten, lees je vanaf volgende week in deel drie van deze serie.

Is de factuur wel terecht, maar denk je dit niet te kunnen betalen? Ook dan is het verstandig in contact te blijven met het incassobureau. Vaak is het namelijk mogelijk om een betalingsregeling af te spreken, en soms kan er zelfs onderhandeld worden over de incassokosten en de wettelijke rente.

Klacht indienen bij ConsuWijzer.
Heb je het idee dat het incassobureau zich niet aan de regels houdt en bijvoorbeeld te hoge incassokosten in rekening brengt of ontoelaatbare druk uitoefent, dan kun je een klacht indienen bij ConsuWijzer. Je klacht wordt vervolgens geregistreerd en doorgegeven aan de toezichthouders Autoriteit Consument en Markt (ACM) en Autoriteit Financiële Markten (AFM). Deze toezichthouders hebben de middelen om in te grijpen als bedrijven zich niet aan de regels houden. Als het incassobureau aangesloten is bij de branchevereniging NVI (De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso- ondernemingen) en houder is van het Incasso Keurmerk, kun je met je klacht ook terecht bij de NVI en hun geschillenregeling. Je kunt altijd met JuroFoon bellen voor advies.

Elke situatie is anders
Wij begrijpen dat elke situatie anders is. De reden waarom jij niet hebt (kunnen) betalen, bij wie je een klacht moet indienen of wat je moet doen als er een juridische procedure wordt opgestart, zijn vragen waarvoor je bij ons terecht kunt. Neem tijdig contact op met JuroFoon via 0900-1411. Onze gespecialiseerde juristen helpen je graag verder. Zij bekijken je situatie, zoeken uit wat je rechten zijn en adviseren je wat je het beste kunt doen. Ze kunnen je verder helpen door namens jou het contact met het incassobureau over te nemen en te onderhandelen over een betalingsregeling. Zo zoekt JuroFoon voor jou de beste oplossing.


Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

Afbeelding: butenkov aleksei/Shutterstock.com

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Gekocht bij een winkel die een doorstart maakt. Krijg ik mijn geld nog?

14 jun 2017

Redactie JuroFoon
Gekocht bij een winkel die een doorstart maakt. Krijg ik mijn geld nog?

Heb je net iets besteld, kom je erachter dat de winkel failliet is. Ze maken wel een doorstart, maar hoe zit dat met jouw aankoop? Als er een nieuwe eigenaar is, krijg je dan nog je product geleverd, krijg je je...

Krijg je plastische chirurgie vergoed?

06 jun 2017

Redactie JuroFoon
Krijg je plastische chirurgie vergoed?

Niet alleen Marijke Helwegen maakt gebruik van de mogelijkheden van plastische chirurgie. Voor sommigen is chirurgie zelfs noodzakelijk. Als je zodanig last hebt van een lichamelijke afwijking of verminking, kun je...

Bizarre zaak: geld overgemaakt naar kind, foutje bedankt?

01 jun 2017

Redactie JuroFoon
Bizarre zaak: geld overgemaakt naar kind, foutje bedankt?

Je maakt via internetbankieren een geldbedrag over, maar dan zie je dat je dit per ongeluk naar het verkeerde rekeningnummer hebt overgemaakt. Dat kan gebeuren natuurlijk. Je maakt nog een keer een klein bedrag over...