Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

“Ik werd gedwongen om te kopen”

“Ik werd gedwongen om te kopen”
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 12 mei 2017

“Ik werd gedwongen om te kopen”

Consumentenrecht

Geschreven door mr. Kenneth Sleijpen

Soms zijn we net iets te impulsief met een aankoop, “want die aanbieding geldt alleen vandaag nog”. Achteraf gezien ben je misschien minder blij. Dat kan komen doordat je niet tevreden bent met het product of de dienst, maar er zijn ook situaties mogelijk waarbij je spijt hebt van een aankoop omdat je het gevoel had geen andere keus te hebben. Je werd min of meer gedwongen door de verkoper. Zulke agressieve verkooptechnieken hoef je niet zomaar te accepteren.

Overtuigende verkooptechnieken of ronduit agressief?
Een gratis drankje of hapje tijdens het winkelen wordt niet als ongepaste beïnvloeding gezien. Je kan nog steeds een geïnformeerd besluit nemen. Dit soort verkooptechnieken zijn dus gewoon toegestaan. Het is een ander verhaal wanneer er druk op je wordt gelegd om iets te kopen. Fysieke intimidatie of geweld zijn duidelijk niet toegestaan, maar soms wordt een meer ‘subtiele’ manier gebruikt om je te dwingen iets te kopen. Een voorbeeld kan zijn dat je een e-mail ontvangt met het bericht de gelukkige winnaar te zijn van nieuwe Björn Borg onderbroeken, om vervolgens een factuur te ontvangen als het pakket bij je wordt afgeleverd.

De verkoop van producten of diensten mag niet misleidend of agressief zijn. Dit noemen we oneerlijke handelspraktijken. Het is helaas moeilijk dit soort oneerlijke verkooptechnieken te bewijzen. Het is aan te raden om zoveel mogelijk op papier te ontvangen of eventueel een opname te maken van de agressieve praktijken. Ben jij slachtoffer van zulke praktijken en wil je weten of jouw bewijs genoeg is om tegen de koop in te gaan? Onze juristen kijken dit voor je na.

“The blacklist”
Er zijn een aantal verkoophandelingen die altijd worden gezien als agressief. Deze staan in de wet op de zogeheten zwarte lijst. Een aantal voorbeelden staan hieronder gegeven.

  • hardnekkig en ongewenst aandringen per telefoon of e-mail;
  • van jou verlangen om te betalen voor een niet-gevraagde levering;
  • de indruk wekken dat je het pand niet mag verlaten voordat er een overeenkomst is opgesteld;
  • je de indruk wekken dat je een prijs hebt gewonnen terwijl er geen prijs is, of dat je kosten moet maken om de prijs in ontvangst te nemen;
  • een verkoper die aan de deur staat en vervolgens jouw verzoek om te vertrekken negeert.

Als de verkoper dit soort handelingen uitvoert, is hij sowieso in overtreding. Maak dan een melding via ConsuWijzer.

Melding maken
Ben je slachtoffer van zulke agressieve of misleidende verkopers? Je kunt via de ConsuWijzer een klacht indienen. ConsuWijzer verzamelt klachten voor ACM. Zij onderzoekt of de verkoper zich hieraan schuldig maakt, of heeft gemaakt. Bij veel klachten over één bedrijf ziet ACM erop toe dat de verkoper zich in de toekomst wél houdt aan de regels. 

Wil jij je recht halen? Daarvoor kun je onze hulp inschakelen. We kijken naar je situatie en onderzoeken de bewijzen die je hebt. Heb je genoeg bewijs, dan gaan we een stap verder en helpen we je de koop te ontbinden en je geld terug te krijgen. Meer weten? Stuur ons een bericht op Facebook, stel je vraag via ons contactformulier of bel ons en krijg meteen een jurist aan de lijn!

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

Fight the aggression  
Heb je het gevoel dat je bent gedwongen om over te gaan tot een aankoop? Wil je weten hoe je hier vanaf kan komen? Neem contact op met onze juristen via 0900-1411 of stel je vraag via ons contactformulier. Zij kunnen voor je onderzoeken of er sprake is geweest van een oneerlijke handelspraktijk. Ze helpen je de koop te ontbinden en het geld terug te krijgen.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

“Ik werd gedwongen om te kopen”

12 mei 2017

Redactie  JuroFoon
“Ik werd gedwongen om te kopen”

Je stapt uit de winkel, een beetje verward. Heb je nou echt die pannenset gekocht, terwijl je thuis al 100 van die dingen hebt? Die verkoper was wel erg opdringerig, je had het gevoel geen andere keuze te hebben dan...

Praktijkvoorbeeld: misleidende aanbieding in reisbrochure

09 apr 2017

Redactie JuroFoon
Praktijkvoorbeeld: misleidende aanbieding in reisbrochure

Je boekt een reis en gaat ervan uit dat alles goed verzekerd is, zo staat het tenminste in de brochure. Maar als puntje bij paaltje komt en er toch iets misgaat, moet je opeens zelf betalen. De reisorganisatie...

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

24 mrt 2017

Redactie JuroFoon
Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

Je hebt bij de dealer een mooie nieuwe auto uitgezocht, maar op het moment dat je deze echt wil kopen, blijken er opeens extra kosten voor het rijklaar maken in rekening gebracht te worden. Of je stuit bij het...