Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Keuken annuleren: moet je toch betalen?

Keuken annuleren: moet je toch betalen?
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 13 feb 2017

Keuken annuleren: moet je toch betalen?

Koopovereenkomst Consument en geld Consumentenrecht

Geschreven door mr. Lauraine Tanorie

Je hebt het vast meegekregen; de afgelopen tijd is er veel ophef geweest over de verkooptechnieken van bepaalde keukenzaken en het betalen van annuleringskosten als je van de koop wil afzien. Als reactie hierop heeft De Mandemakers Groep aangegeven een nieuwe annuleringsregeling te hanteren. Er wordt een bedenktermijn geïntroduceerd, zodat je niet meer direct aan de keuken vastzit. Goed nieuws dus als je, ook na het zetten van je handtekening, nog niet helemaal zeker weet of dit de juiste keuze was.

Hoelang mag je je bedenken?
De Mandemakers Groep geeft vanaf 1 april 2017 kopers van keukens een bedenktermijn van 48 uur. Binnen deze tijd mag je kosteloos de bestelling van je keuken annuleren. Wordt er na deze termijn geannuleerd en is de keuken nog niet in productie, dan brengt de winkel  € 500,- in rekening voor keukens onder € 10.0000,- en € 1000,- voor duurdere keukens. Ook zullen de verkopers je beter gaan informeren. Als de keuken al in productie is, blijft de huidige annuleringsregeling van toepassing.

30% annuleringskosten, wist je dat?
Deze bedenktijd wordt ingevoerd nadat er ophef is ontstaan over de huidige regeling. Als je nu je aankoop wilt annuleren, wordt er namelijk 30% van de koopprijs als annuleringskosten in rekening gebracht. Dit geldt ook als er alleen een krabbel is gezet, maar de keuken nog niet in productie is.

Deze regeling is onderdeel van de algemene voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). Elke CBW-erkende winkel hanteert deze voorwaarden. Het idee is dat consumenten hierdoor beter beschermd worden, onder andere door een uitgebreide garantieregeling. Maar de annuleringsregeling blijkt in veel gevallen niet zo positief uit te werken voor consumenten.

Klanten klagen daarbij vooral over de verkooptechnieken. Zij voelen zich gedupeerd en misleid, omdat het in rekening brengen van deze annuleringskosten vaak niet wordt meegedeeld bij het tekenen van de koopovereenkomst. Volgens het bedrijf is het echter voldoende dat dit in de algemene voorwaarden is opgenomen.

Mag dat wel, zoveel annuleringskosten in rekening brengen?
In het verleden heeft de rechter in een aantal gevallen geoordeeld dat het niet redelijk is om 30% annuleringskosten in rekening te brengen. Deze kosten waren alleen toegestaan als de verkoper kon aantonen dat hij daadwerkelijk kosten had gemaakt en dus nadeel leed door de annulering.

In een recente zaak heeft het gerechtshof zich hier echter opnieuw over uitgelaten. Uit deze uitspraak volgt dat deze annuleringsregeling niet onredelijk is en dus toegepast mag worden. De reden hiervoor is onder andere dat de CBW-voorwaarden niet door één leverancier of winkel zelf zijn vastgesteld, maar dat deze regeling is opgesteld voor de branche in samenwerking met de Consumentenbond. Bovendien is deze regeling volgens de rechter normaal gesproken voordeliger dan wanneer de leverancier aanspraak maakt op volledige nakoming van de koopovereenkomst. Want dan zou je de koopprijs moeten betalen én moet je de keuken afnemen. De rechter oordeelt daarom dat de annuleringsvergoeding van 30% van de koopprijs toegestaan is, tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden. Wat er dan onder bijzondere omstandigheden wordt verstaan, wordt helaas niet nog verder uitgewerkt. Dit zal later in de rechtspraak bepaald worden.

Teken niet zomaar!
Winkels mogen dus 30% annuleringskosten in rekening brengen. Maar deze regeling moet wel duidelijk in hun algemene voorwaarden zijn opgenomen én zij moeten die voorwaarden aan jou overhandigd hebben, voordat je de koopovereenkomst tekent. Het moet dus voor jou duidelijk zijn dat de CBW-voorwaarden op jouw aankoop van toepassing zijn. Maar het is vervolgens aan jou om deze voorwaarden te lezen. De winkel is niet verplicht om je in een gesprek op de annuleringsregeling te wijzen. Wil je van je koop afzien, dan moet je dus rekening houden met annuleringskosten.

Bedenk je ook dat een annuleringsregeling over het algemeen in jouw voordeel is. Want zodra jij tekent, koop je de keuken en ga je de verplichting aan de keuken af te nemen en te betalen. Zonder de mogelijkheid om je bestelling te annuleren, zou je de volledige koopprijs moeten betalen én zit je met een keuken die je liever niet wil.


Ook al heeft De Mandemakers Groep toegezegd een bedenktermijn te hanteren, het is beter om het niet zover te laten komen. Laat je dus goed informeren, let goed op waarmee je akkoord gaat en zet vooral niet te snel je handtekening.

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

Heb jij iets gekocht waar je achteraf toch niet blij mee bent, en wil je hier graag onderuit? Bel ons dan gerust, je krijgt direct een jurist aan de lijn. Wij bekijken de mogelijkheden in jouw situatie en kunnen namens jou een brief naar de verkoper sturen. Misschien val jij wel onder de ‘bijzondere omstandigheden’? Wij zoeken dit graag voor je uit.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Keuken annuleren: moet je toch betalen?

13 feb 2017

Redactie  JuroFoon
Keuken annuleren: moet je toch betalen?

Stel je hebt, misschien onder enige druk van de verkoper, een nieuwe keuken aangeschaft. Maar eigenlijk ben je hier helemaal niet blij mee en wil je er graag vanaf. Van de verkoper krijg je te horen dat je dan 30%...

Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

13 feb 2017

Redactie  JuroFoon
Auto gekocht bij een particulier, wat zijn je rechten?

Je hebt een tweedehands auto gekocht, maar helaas blijkt deze na een tijdje toch wat gebreken te vertonen. Hoe zit het dan als je de auto van een particulier gekocht hebt? Heb je dan garantie? Of draai je zelf op...

Heb ik nog rechten als consument als de winkel failliet is?

17 jan 2017

Redactie  JuroFoon
Heb ik nog rechten als consument als de winkel failliet is?

Je bestelt de allernieuwste tv of die mooie bank voor in je nieuwe interieur. Maar vervolgens gaat de winkel failliet. Wat kun je dan doen? Krijg je die bank nog? Hoe zit het met je aanbetaling? En wat zijn je...