Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Praktijkvoorbeeld: misleidende aanbieding in reisbrochure

Praktijkvoorbeeld: misleidende aanbieding in reisbrochure
Redactie JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 09 apr 2017

Praktijkvoorbeeld: misleidende aanbieding in reisbrochure

Vakantie Reizen & verkeer Reizen Consumentenrecht

Geschreven door mr. Chantal van Ninhuijs

In ons vorige artikel las je over de oneerlijke handelspraktijken, daarbij werd met name aandacht besteed aan onverwachte extra kosten. Het moet voor jou als klant duidelijk zijn waarvoor je moet betalen. In dit artikel bespreken we een rechtszaak waar sprake was van een misleidende aanbieding. De zaak speelde zich af tussen een reisorganisatie en een reiziger. Tijdens een motorvakantie was er schade aan de motor ontstaan, die op de reiziger verhaald werd. Hij wilde de schade niet vergoeden omdat hij een reis had geboekt waarbij vermeld stond dat de motor verzekerd was tegen schade. Hoe oordeelde de rechter? Stond de reiziger in zijn recht? Was er sprake van een misleidende aanbieding?

Onduidelijke brochure
Een organisator voor motorreizen in het buitenland biedt volledig verzorgde vakanties aan. In de brochure wordt vermeld dat de reizen geheel verzorgd zijn en dat de genoemde prijs de all-in prijs is. Bovendien staat erin dat er geen eigen risico van toepassing is op de motoren. Dat is allemaal gedekt door de verzekering die de organisator heeft afgesloten. In de brochure wordt zelfs vermeld dat er geen sprake is van een ‘vanaf’ prijs.

Algemene voorwaarden
In de brochure is ook opgenomen dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, en hier zit de crux van het verhaal. In de voorwaarden staat een beding op basis waarvan de klant alsnog een eigen risico heeft als er sprake is van opzet of verwijtbaar handelen. Dit betekent dus dat de reiziger alsnog geconfronteerd kan worden met onvoorziene kosten. Dit addertje onder het gras staat dus haaks op de overige inhoud van de brochure. Er was namelijk geen sprake van een ‘vanaf’ prijs, maar van een all-in prijs.

Een ongeluk zit in een klein hoekje
Tijdens zijn reis zet de man de motor op een gegeven moment op een parkeerplaats. Deze parkeerplaats loopt een beetje scheef af en de motor komt ten val, waardoor er schade ontstaat. Het bedrijf waar de reisorganisatie de motor heeft gehuurd brengt de schade in rekening bij de organisatie. Op basis van het beding in de algemene voorwaarden wil de organisatie de schade bij de reiziger in rekening brengen. Hij is het hier niet mee eens en is niet bereid om de vordering te betalen. Hij vindt dat deze kosten voor rekening van de reisorganisatie moeten blijven.

Het oordeel van de rechter: misleidende brochure
De kantonrechter oordeelt dat de manier waarop de brochure is opgemaakt misleidend is voor een klant. In de eerste plaats wordt er aangeboden dat de reis een all-in prijs heeft. Jij hoeft er dan als consument niet op bedacht te zijn dat er nog onverwachte kosten kunnen komen. Ten tweede zou de brochure tegenstrijdige informatie geven aan een klant. Enerzijds wordt er namelijk aangeboden dat de motor maximaal verzekerd is. Anderzijds staat er in de kleine lettertjes dat er een eigen risico in rekening gebracht kan worden als er sprake is van opzet of van verwijtbaar handelen van de reiziger met betrekking tot de motor.

Dat deze clausule in de algemene voorwaarden staat opgenomen vindt de rechter nog niet meteen een probleem. De brochure zelf is het probleem. Deze wekt de indruk dat het gaat om een all-in prijs, omdat namelijk wordt gesuggereerd dat overal voor gezorgd is. Dat de klant achteraf nog geconfronteerd kan worden met een kostenpost op basis van de algemene voorwaarden is misleidend. De klant had hiermee geen rekening hoeven houden en hoeft de extra rekening dus niet te betalen.

Word jij geconfronteerd met extra kosten?
Uit dit praktijkvoorbeeld blijkt dat een aanbod eerlijk moet zijn. Jij mag als klant niet tijdens of na het afrekenen nog geconfronteerd worden met onverwachte kosten. Het kan natuurlijk voorkomen dat er variabele kosten in het spel zijn, maar dan moeten deze posten alsnog genoemd worden. Dan weet jij waar je akkoord mee gaat.

Word jij geconfronteerd met onverwachte kosten? Was de aanbieding misleidend? Bel dan nu met onze juristen op 0900-1411 of stel je vraag via ons contactformulier

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

. We geven je advies of stellen namens jou een brief op voor de verkoper. Wij helpen je snel verder.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Gekocht bij een winkel die een doorstart maakt. Krijg ik mijn geld nog?

14 jun 2017

Redactie JuroFoon
Gekocht bij een winkel die een doorstart maakt. Krijg ik mijn geld nog?

Heb je net iets besteld, kom je erachter dat de winkel failliet is. Ze maken wel een doorstart, maar hoe zit dat met jouw aankoop? Als er een nieuwe eigenaar is, krijg je dan nog je product geleverd, krijg je je...

Krijg je plastische chirurgie vergoed?

06 jun 2017

Redactie JuroFoon
Krijg je plastische chirurgie vergoed?

Niet alleen Marijke Helwegen maakt gebruik van de mogelijkheden van plastische chirurgie. Voor sommigen is chirurgie zelfs noodzakelijk. Als je zodanig last hebt van een lichamelijke afwijking of verminking, kun je...

Je Apple product gaat kapot, heb je recht op een nieuwe?

01 jun 2017

Redactie JuroFoon
Je Apple product gaat kapot, heb je recht op een nieuwe?

Je bent blij met je nieuwe aankoop: de allernieuwste iMac, iPhone of iPad van Apple. Maar al binnen een paar maanden begint je aanwinst gebreken te vertonen en kun je het niet meer naar behoren gebruiken. Je gaat er...