Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!
Redactie JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 24 mrt 2017

Misleidende aanbieding: onverwachte extra kosten!

Koopovereenkomst Consument en geld Consumentenrecht

Geschreven door mr. Chantal van Ninhuijs

Juist op het moment dat je met de verkoper wilt gaan afrekenen, krijg je nog even extra kosten erbij. Deze kosten heb je helemaal niet met de verkoper besproken en je vindt ze ook niet terug in de (online) advertentie. Denk bijvoorbeeld aan de kosten rijklaar maken bij een auto, boekingskosten die uit de lucht komen vallen of servicekosten die plots verschuldigd blijken te zijn. Mag een verkoper zomaar deze bijkomende kosten in rekening brengen? Jij bent toch akkoord gegaan met een verkoopprijs? Moet er geen all-in prijs gegeven worden?

Oneerlijke handelspraktijken
Met het bekijken van een advertentie houd jij natuurlijk ook rekening met de prijs die vermeld wordt. Het laatste wat je wilt is achteraf geconfronteerd worden met extra kosten. In een aanbieding moet daarom ook alle informatie vermeld staan die voor je keuze belangrijk is. De informatie mag ook niet misleidend zijn of verstopt zijn. Als er bijvoorbeeld in een advertentie een sterretje staat, dan moet dit sterretje ook bij de advertentie uitgelegd worden. Je mag niet plotseling bij de kassa geconfronteerd worden met een hogere of andere verkoopprijs.

Bij de koop van een auto bijvoorbeeld was het gebruikelijk dat de kosten voor het rijklaar maken van de auto bovenop de koopprijs kwamen. Deze kosten mogen sinds november 2016 niet meer apart in rekening worden gebracht. Het moet namelijk voor jou duidelijk zijn wat je moet betalen. Als dit niet gebeurt, is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk.

Je moet de volledige koopprijs weten
De prijs die wordt vermeld bij een product of een aanbieding moet dus alle kosten bevatten. Ga jij een auto kopen? Dan betaal je alsnog de kosten voor het rijklaar maken van de auto. Alleen zullen deze sinds november 2016 niet meer onverwachts in rekening gebracht worden. Ze moeten nu duidelijk in een advertentie vermeld worden of al in de koopprijs opgenomen zijn.

De prijs die wordt vermeld hoeft geen all-in prijs te zijn. Stel nu dat je op internet gaat zoeken naar een hotelovernachting. Een van de kosten die je moet betalen is de toeristenbelasting. Deze verschilt per gemeente en is ook afhankelijk van het aantal personen waarvoor je de overnachting wilt gaan boeken. De aanbieder kan nu geen all-in prijs aanbieden. Wat hij echter wel kan doen is het vermelden van deze bijkomende kosten. Dat de kosten variabel zijn maakt niets uit, een duidelijke vermelding is voldoende.

Kortom, de verkoper moet de volledige prijs vermelden. Alle bijkomende kosten, denk aan boekingskosten en servicekosten, moeten genoemd worden. Als het niet mogelijk is om een all-in prijs te geven, moet hij minimaal melding maken van deze kosten. Jij moet immers weten of kunnen weten waarvoor je moet betalen.

Wat kan ik doen?
Als jij wordt geconfronteerd met onvoorziene kosten kun je hierover in gesprek gaan met de aanbieder of verkoper. Het is niet toegestaan om je te misleiden over de prijs die jij moet betalen. Je kunt de verkoper of de aanbieder hierover aanspreken en aangeven dat dit verboden is.

Mocht een gesprek met de aanbieder niet helpen? Dan kun je een aangetekende brief naar de aanbieder sturen. Hierin moet je dan heel duidelijk aangegeven waarom je van mening bent dat er sprake is van een misleidende aanbieding. Wij kunnen je helpen met het opstellen van deze aangetekende brief. Als de aanbieder hierop alsnog niet reageert, kunnen wij in het uiterste geval namens jou naar de rechter stappen.

Je kunt daarnaast ook een klacht indienen bij Consuwijzer. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gebruikt jouw klacht vervolgens om problemen op te sporen. Als er veel klachten over een bedrijf binnenkomen, neemt de ACM maatregelen en legt bijvoorbeeld een boete op.

Heb jij te veel betaald?
Heb jij meer moeten betalen dan de prijs die in de advertentie vermeld stond? Vermoed jij dat je te maken hebt gehad met oneerlijke handelspraktijken? Word jij geconfronteerd met een hogere koopprijs door de kleine lettertjes? Neem gerust contact op met onze juristen via 0900-1411 of stel je vraag via ons contactformulier

Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.

. Zij kunnen voor je onderzoeken of er sprake is geweest van een oneerlijke handelspraktijk. Ze kunnen je ook helpen met het terugvorderen van de te veel betaalde kosten.

reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Gekocht bij een winkel die een doorstart maakt. Krijg ik mijn geld nog?

14 jun 2017

Redactie JuroFoon
Gekocht bij een winkel die een doorstart maakt. Krijg ik mijn geld nog?

Heb je net iets besteld, kom je erachter dat de winkel failliet is. Ze maken wel een doorstart, maar hoe zit dat met jouw aankoop? Als er een nieuwe eigenaar is, krijg je dan nog je product geleverd, krijg je je...

Krijg je plastische chirurgie vergoed?

06 jun 2017

Redactie JuroFoon
Krijg je plastische chirurgie vergoed?

Niet alleen Marijke Helwegen maakt gebruik van de mogelijkheden van plastische chirurgie. Voor sommigen is chirurgie zelfs noodzakelijk. Als je zodanig last hebt van een lichamelijke afwijking of verminking, kun je...

Bizarre zaak: geld overgemaakt naar kind, foutje bedankt?

01 jun 2017

Redactie JuroFoon
Bizarre zaak: geld overgemaakt naar kind, foutje bedankt?

Je maakt via internetbankieren een geldbedrag over, maar dan zie je dat je dit per ongeluk naar het verkeerde rekeningnummer hebt overgemaakt. Dat kan gebeuren natuurlijk. Je maakt nog een keer een klein bedrag over...