Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar Personeel

Zorgverzekering: stap jij nog last-minute over?

Zorgverzekering: stap jij nog last-minute over?
Redactie  JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

Geplaatst op: 30 dec 2016

Zorgverzekering: stap jij nog last-minute over?

Geldzaken en Sociale zekerheid

Overstappen van zorgverzekeringen tegen het einde van het jaar: het lijkt haast een nieuwe nationale sport. In Nederland is iedereen verplicht om een zorgverzekering te hebben. Helaas is het overstappen naar een nieuwe zorgverzekeraar niet zomaar mogelijk en ben je gebonden aan een aantal regels. Tegen het einde van het jaar is het moment dat je mag overstappen naar een andere zorgverzekering. Een lagere premie of een betere dekking die beter bij je situatie past, kunnen redenen zijn om te kiezen voor een andere zorgverzekering. Ben je tevreden over je huidige zorgverzekering en wil je bij deze zorgverzekeraar blijven? Lees toch even die nieuwe polisvoorwaarden na, want deze worden jaarlijks aangepast.

Overstappen tegen het einde van het jaar
Je kunt één keer per jaar overstappen, zonder dat je hiervoor een specifieke reden moet opgeven. Hiervoor moet je wel je oude zorgverzekering voor 1 januari opzeggen. Sluit je vóór 1 januari een zorgverzekering af, dan zal je nieuwe zorgverzekeraar je oude zorgverzekering opzeggen. Je overstap wordt dan, bij de meeste zorgverzekeraars, automatisch voor je geregeld. Vraag dit voor de zekerheid altijd na.

Je kunt ook zelf je zorgverzekering voor 1 januari opzeggen. Je hebt dan tot en met 31 januari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Je nieuwe verzekering gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari. Op die manier wordt voorkomen dat je een periode onverzekerd bent. Maak je geen gebruik van de eindejaar mogelijkheid om van zorgverzekeraar te wisselen, dan moet je rekening houden met het feit dat tussentijds overstappen vaak niet mogelijk is.

Tussentijds overstappen
Heb je spijt dat je geen gebruik hebt gemaakt van de overstap tegen het einde van het jaar, dan moet je in veel gevallen wachten tot het volgende jaar om van basisverzekering te wisselen. Tussentijds overstappen kan namelijk niet altijd. Hieronder een paar voorbeelden wanneer dit wel mogelijk is:

  • de verzekeraar wijzigt de voorwaarden;

Wijzigt de verzekeraar gedurende het jaar de polisvoorwaarden in jouw nadeel, dan mag je tussentijds opzeggen en een andere verzekering afsluiten. De verzekeraar moet je hierover informeren. Een uitzondering is als de overheid een wijziging doorvoert, dit is geen reden voor tussentijds overstappen.

  • je wordt 18 jaar;
Je kunt dan zelf ‘verzekeringnemer’ worden en je eigen verzekering afsluiten, maar dit is niet verplicht. Je ouders of verzorgers kunnen ook je huidige verzekering laten doorlopen.

  • je sluit bij een nieuwe werkgever een collectieve zorgverzekering af;

Als je een nieuwe baan krijgt, heb je vaak de mogelijkheid om gebruik te maken van een werkgeverscollectief. Maakte jij bij je oude werkgever ook gebruik van een collectief, dan mag je altijd overstappen naar het collectief van je nieuwe werkgever, ook als dit bij een andere verzekeraar is. Had je voor je nieuwe baan een individuele polis bij dezelfde verzekeringsmaatschappij als het collectief van je werkgever, dan mag je ook overstappen naar de collectieve verzekering. Heb je een individuele polis bij een andere verzekeringsmaatschappij, dan kun je helaas niet tussentijds overstappen naar de collectieve verzekering van je werkgever.

  • je gaat scheiden;

Als je ex-partner de verzekeringsovereenkomst voor beiden, en eventueel voor de kinderen, is aangegaan, kan hij of zij bij echtscheiding of ontbinding van een geregistreerd partnerschap jouw zorgverzekering en die van de kinderen opzeggen. Je kunt dan vervolgens zelf een nieuwe verzekering afsluiten. Ben jij degene die de verzekering heeft afgesloten bij de verzekeraar, dan kun je je eigen verzekering niet opzeggen en tussentijds overstappen.

  • je treedt uit de militaire dienst;
  • je gaat in Nederland wonen na verblijf in het buitenland;
  • je bent onverzekerd, maar wel verzekeringsplichtig.

Wel heb je soms de mogelijkheid om bij je eigen verzekeraar tussentijds je verzekering aan te passen en bijvoorbeeld een aanvullende verzekering te nemen. Deze mogelijkheden verschillen per verzekeraar, vraag dit dus goed na.

Let op de kleine lettertjes
Tegenwoordig is er een oerwoud aan vergelijkingssites op internet en iedere site claimt onafhankelijk te zijn. Laat je niet misleiden, want veel van deze websites worden beheerd door grote verzekeringsmaatschappijen. Kijk dus kritisch naar de website en naar de verzekeraar die uiteindelijk als ‘goedkoopste’ wordt aangeprezen. Kijk daarnaast niet alleen naar de prijs maar ook naar de kleine lettertjes, oftewel de polisvoorwaarden. Deze voorwaarden veranderen bijna bij iedere verzekeraar en elk jaar opnieuw. Het kan dus zijn dat je dit jaar tevreden bent over je dekking, maar dat je volgend jaar liever een andere verzekering afsluit omdat de polisvoorwaarden nadelig voor jou veranderen. Blind overstappen of blijven bij je huidige verzekeraar is dus niet altijd de beste keuze. Verstandig is ook om goed na te gaan om wat voor soort polis het gaat. Er zijn verschillende polissen, we noemen er een paar:

Naturapolis
Bij deze polis heb je alleen recht op volledige vergoeding van een behandeling bij een zorgaanbieder met wie de zorgverzekeraar een contract heeft. Die declareert de rekening rechtstreeks bij de zorgverzekeraar, je hoeft dus geen rekeningen zelf voor te schieten.

Restitutiepolis
Bij een restitutiepolis ben je vrij om zelf je behandelaar te kiezen, zonder dat dit van invloed is op de vergoeding die je krijgt. Doorgaans worden de zorgkosten volledig vergoed, met uitzondering van excessief hoge tarieven. Bij deze polis krijg je zelf de rekening van de zorgaanbieder, die je vervolgens zelf moet indienen bij de verzekeraar. Soms moet je het bedrag voorschieten en kun je dit later declareren. Vaak is een restitutiepolis iets duurder dan een naturapolis.

Combinatiepolis
Dit is een combinatie van een restitutie- en naturapolis. Sommige zorg is bij deze polis wel gecontracteerd, en andere niet. Voor de meeste zorgverleners heb je een vrije zorgkeuze. In de polisvoorwaarden kun je vinden voor welke zorg vrije keus geldt, en voor welke zorg je alleen bij gecontracteerde zorgverleners terecht kunt. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener, dan kan het zijn dat je moet bijbetalen. Ook worden niet alle zorgkosten op dezelfde manier betaald en gedeclareerd. Sommige kosten worden direct tussen de zorgverlener en de zorgverzekeraar verrekend, andere kosten vallen onder de restitutie en moet je dus zelf declareren.

Budgetpolis
Een budgetpolis is een uitgeklede naturapolis. Het aanbod van zorgaanbieders waar je uit kunt kiezen is kleiner en de vergoeding die jij krijgt bij behandeling door een ongecontracteerde arts is lager. Daar staat meestal een lagere prijs tegenover.

Twijfel je bij je keuze of een behandeling wordt vergoed? Informeer bij de zorgverzekeraar hoe het zit, voordat je besluit om over te stappen en ook voordat je een afspraak maakt voor een behandeling. Let hierbij vooral op wanneer een behandeling in het buitenland plaatsvindt. Dit kan je later veel geld schelen.

Online verzekering goedkoper
Het is vaak voordeliger om een internet- of budgetzorgverzekering af te sluiten. Veel grote zorgverzekeraars bieden naast hun reguliere zorgverzekering een internetvariant aan. Je kunt hiermee veel geld besparen, maar je bent wel beperkt in je mogelijkheden. Zo zijn deze verzekeringen vaak helemaal online en verloopt het contact met de zorgverzekering ook enkel online. Dit betekent bijvoorbeeld dat je niet met de klantenservice of helpdesk mag bellen, of voor herhaalrecepten alleen bij een internetapotheek terecht kunt.

Voordeel voor leden van JuroFoon
Heb jij een lidmaatschap bij JuroFoon? Dan kun je profiteren van collectiviteitskorting bij CZ en VGZ. Je krijgt tot wel 10% korting op je zorgverzekering!

Heb je vragen omtrent het overstappen naar een nieuwe zorgverzekering, neem dan contact op met JuroFoon via 0900-1411. Of stel je vraag via ons contactformulier.





Stel nu je vraag!

Gratis starten

Nu een antwoord? Bel 0900-1411 op werkdagen tussen 08.00 en 20.00.



reactiesreactie

Bram Broertjes |

Duis eget molestie libero. Duis vitae turpis sed augue elementum semper. Sed ut nibh sed purus quam, bibendum id urna eget, rhoncus posuere justo. Integer aliquet nunc ac massa rhoncus facilisis. Nam rhoncus leo a lectus gravida, vitae porttitor nibh bibendum. In lobortis bibendum sapien nec aliquet. In vitae turpis ultricies neque bibendum placerat. Proin bibendum rutrum fringilla.

Geef uw reactie

Meer artikelen over dit onderwerp

Wijziging in de BKR-registratie, moet ik me zorgen maken?

10 jan 2017

Redactie JuroFoon
Wijziging in de BKR-registratie, moet ik me zorgen maken?

De BKR-registratie roept bij de meeste mensen een negatief beeld op, maar is dat wel terecht? Per 1 december 2016 en 1 januari 2017 zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd, waardoor onder andere een rekening waarop...

Zorgverzekering: stap jij nog last-minute over?

30 dec 2016

Redactie  JuroFoon
Zorgverzekering: stap jij nog last-minute over?

Aan het einde van het jaar is iedereen er weer mee bezig: de zorgverzekering. Zorgverzekeraars zetten hun beste beentje voor en doen er alles aan om jou te laten overstappen. Dit is dus de tijd om je weer te...

Korting op je zorgverzekering via je JuroFoon abonnement

12 dec 2016

Redactie JuroFoon
Korting op je zorgverzekering via je JuroFoon abonnement

Moet jij nog overstappen van zorgverzekering? Of ben je overgestapt, maar vind je de premie te duur? Als je een abonnement afsluit bij JuroFoon, krijg je korting op je zorgverzekering!