Wat gebeurt er met de koopwoning na echtscheiding?

21-03-2006 | 23 reacties

Een echtscheidingsprocedure brengt een hoop pijnlijke beslissingen met zich mee. Ook over de koopwoning zullen beslissingen moeten worden genomen. Kunt u of uw partner in het huis blijven wonen?

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

Verdeling
Stel dat u in gemeenschap van goederen getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft. In deze situatie moet u bij scheiding de waarde van het huis gelijk verdelen. Een van u beiden kan natuurlijk beslissen in het huis te willen blijven wonen, maar dan moet diegene wel genoeg geld hebben om alleen de hypotheek op te brengen en de ander uit te kopen. Is dat geld er niet, dan is de verkoop van het huis onvermijdelijk. Hiermee wordt de hypotheek afgelost en de winst of het verlies erop verdeelt u onderling.

Kinderen
Staat het huis op beider naam, maar er is onenigheid over de vraag wie er in het huis mag blijven wonen? Dan wijst de rechter in de praktijk meestal de woning toe aan de partner bij wie de kinderen blijven wonen, als die er tenminste zijn.

Veiling
De rechter kan in het uiterste geval de verkoop van het huis ook afdwingen. Een openbare veiling is dan het gevolg. Een verkoop op deze manier levert meestal minder op en de kosten zijn hoger. Als geen van de partners in de woning wil of kan blijven wonen, dan vindt vaak een notarieel vastgelegde boedelverdeling plaats. Daarin wordt ook de waarde van het huis opgenomen, waarna een verdeling kan worden afgesproken die is gebaseerd op de opbrengst als het wordt verkocht.

Bijleenregeling
Samen eigenaar van een huis worden, betekent ook vaak samen een hypotheek afsluiten. Wordt bij de scheiding het huis verkocht, dan kunnen de (ex-)partners daarna opnieuw een hypotheek afsluiten als ze en andere woning kopen. Men moet wel rekening houden met de bijleenregeling. Die regeling houdt in dat de overwaarde die vrijkomt bij verkoop van een woning in een volgend huis geÔnvesteerd moet worden. Doet u dit niet dan is er geen renteaftrek over het leningbedrag mogelijk ter grootte van het bedrag van de overwaarde.

Aansprakelijkheid voor hypotheekschuld
Als een van de twee eigenaar blijft, dan moet degene die geen eigenaar meer is ervoor zorgen dat zijn aansprakelijkheid voor de hypotheekschuld vervalt. Een nieuwe hypotheekakte is in principe niet nodig. U kunt namelijk onderhands overeenkomen dat uw (ex-)partner ontslagen wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Deze onderhandse akte is uiteraard enkel bindend voor u en uw (ex-)partner. De bank is aan een dergelijke akte niet gebonden. U kunt uw geldverstrekker ook vragen schriftelijk toestemming te geven zijn of haar naam uit de hypotheekakte te schrappen. De notaris stelt vervolgens een royementsakte op waarmee bij het Kadaster de hypothecaire registratie kan worden aangepast. Als u een extra hypotheek nodig heeft voor de onderlinge verrekening, moet u waarschijnlijk wel naar de notaris voor een nieuwe hypotheekakte.

In het geval van een scheiding gelden meestal de gewone regels voor hypotheekaflossing en bestaat de kans dat er een boete moet worden betaald, als u de hypotheek aflost zonder verkoop van de woning.

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

J.van Dokkum | 28.03.06 | 22:21

als er nog geen officiele echtscheiding is, en een van de partners wil een huis kopen, hoe gaat dat, wat zijn daar de haken en ogen aan?

gert-jan | 29.03.06 | 14:23

ik vind de wondder sloffen van sjakie het leukst

Bert Cloosterman | 13.04.06 | 12:39

Hoelang geldt de bijleenregeling. Stel je gaat eerste 5 jaar in een huurwoning wonen voordat je weer een woning koopt. Staat dan het geld geblokkeerd ?

aad vlasveld | 14.04.06 | 16:29

Wat als de gewezen partner maar blijft uitstellen, voor afwikkeling.

Ook als er een bindende taxatie is geweest, door een van de partners gevraagd.

Ze niet akkoord gaat, en toch weer uitstellen.

Al dit soort tegenwerking, hoe los je zoiets op.

Olaf van Eldert | 15.04.06 | 9:42

wat als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd en het huis op een naam staat en de hypotheek op twee namen staat en je ex weigert afstand te doen van de hypotheek akte waardoor je je rente niet kan verlagen, en als je ex een auto van jou rijd en weigerd de auto over te laten schrijven en te laten keuren nieuw kenteken is aangevraagd en nog weigerd te laten keuren of over te schrijven.

Anneke Dam | 23.04.06 | 23:15

Wat als je ex-parner al enige tijd het huis heeft verlaten en eerst wel meebetaalde aan hypotheek maar ineens niet meer zijn verplichtingen nakomt? Maar deze persoon ook niet een vaste werkgever heeft (vordering)maar los muzikantenwerk doet. Hoe kan het dat de andere helft zomaar je kan opzadelen met alle financiele gevolgen.

Anneke Dam | 23.04.06 | 23:21

Is het altijd verstandig om een vordering te laten doen op ex-partner als hij vertikt om mee te betalen aan hypotheek, waar beiden voor getekend hebben? Ook heb ik gehoord dat die ex dan ook weer een vordering op jou kan laten doen, ivm dat jij in de woning woont waar hij ook de halve eigenaar van is. Dat het dan tegen elkaar weggestreept wordt. Maar als hij wel regelmatig werk zou krijgen, is het dan alsnog niet beter om toch een vordering in te dienen?

k.s. matualatupauw | 03.05.06 | 8:28

huis is van mijn ex en mij. Ik woon daar niet meer, ex. zou mijn gedeelte aan mij afbetalen. Het is al weer een jaar geleden. Weigert de convenant te tekenen. echtscheiding is wel officieel.

Mijn advocaat doet verder hier niets aan. Wat moet ik tegen mijn advocaat zeggen.

Yvonne | 05.07.06 | 13:28

Ik ben 5jaar gescheiden en heb 2 kinderen.

Wat kan ik doen als ik in het convenant heb laten zetten dat bij verkoop van t huis. De overwaarde, daar dan de helfd van naar de kinderen moet doen. En hij dit niet doet? Hoe moet ik dit aanpakken?

GA besselink | 05.07.06 | 23:46

wij zijn nu een jaar gescheiden

mijn ex man heeft een motor ongeluk gehad en is onder bewist vooring gestelt en zijn twee zussen doen dit we hebben een koop huis en de makelaar het kan verkopen maar blijft schult dus geen overwaarden in het huis maar mijn ex kan gen lening krijgen om dat hij een lening heb in middels een hypotheek achterstand hoe los ik dat nu op

GA besselink | 05.07.06 | 23:47

wij zijn nu een jaar gescheiden

mijn ex man heeft een motor ongeluk gehad en is onder bewinst vooring gestelt en zijn twee zussen doen dit we hebben een koop huis en de makelaar het kan verkopen maar blijft schult dus geen overwaarden in het huis maar mijn ex kan gen lening krijgen om dat hij een lening heb in middels een hypotheek achterstand hoe los ik dat nu op

L. de Water | 05.11.06 | 15:25

Mijn ex is als eerste weggegaan na wil nu terug komen en mij verplichten het huis te verlaten,omdat ik nu aan de beurt ben om weg te gaan. Dit klopt toch niet hij moet andere woonruimte zoeken, plus daar gaat de mediator nog in mee.

ik heb het gevoel dat het meer in zijn voordeel is dan voor mij.

m gardeniers | 13.01.07 | 11:52

hoelang kan de ex partner blijven wonen na een echtscheiding als ik de woning wil kopen en haar uitkoop

Henk Schubert | 14.01.07 | 15:47

Als een deel van de boedel reeds is afgewikkeld, maar bij de inboedel enz geen overeenstemming is bereikt. De scheiding en de eerst deling heeft ruim 30 jaar plaats gehad. Kan men plotseling opnieuw komen met concept-akte die reeds was behandeld? Wat is het verjarings termijn in deze?

Gea | 25.01.07 | 15:58

een woning staat op naam van de man, maar moet verkocht worden na de scheiding. ( het huwelijk was in gemeenschap van goederen) Hoe zit het met de hypotheekschuld die over blijft ? is dat gezamelijk delen ?

Als n,l, de woning overwaarde zou hebben gehad had de man wel moeten delen met de ex patner, dus ik denk de restschuld van de hypotheek ook

Hoe verhaal je de kosten indien mogelijk op de ex patner ?

kruimeltje | 03.03.07 | 19:29

convenant is getekend, bijna expartnetr is het huis al ruim 4 maanden uit. Ze had eerst een nieuwe relatie maar ook die is ondertussen verbroken en ze woont nu met de kinderen bij haar ouders. Ze wil nu terug in ons huis kan dat?? De inboedel is al verdeelt en alles wat er nu nog staat is van mij. Convenant is getekend een daarin staat dat ik het huis neem en de hypotheek op mijn naam laatzetten waar ik nu ook mee bezig ben

kruimeltje | 03.03.07 | 19:36

convenant is getekend, bijna expartnetr is het huis al ruim 4 maanden uit. Ze had eerst een nieuwe relatie maar ook die is ondertussen verbroken en ze woont nu met de kinderen bij haar ouders. Ze wil nu terug in ons huis kan dat?? De inboedel is al verdeelt en alles wat er nu nog staat is van mij. Convenant is getekend een daarin staat dat ik het huis neem en de hypotheek op mijn naam laatzetten waar ik nu ook mee bezig ben

cow | 21.03.07 | 11:37

Wij zijn gescheiden en het huis is op mijn naam komen te staan. Dit is niet aangepast in het kadastraal register maar alle verdelingen staan wel in het echtscheidingsconvenant. Hoe kunnen we dit wijzigen in het kadastraal register zonder hoge kosten????

kayim akin | 16.09.08 | 21:56

heb een huis gekocht met mijn ex vrouw ik heb alles betaald met mijn middelen en zij heeft niks betaald kan zij bij de scheiding de helft vragen van het geld dak oplegde met de hypothecaire lening?

luilakken | 15.07.10 | 15:50

Waarom wordt er niet netjes gereageert op vragen?

Ik zie alleen maar vragen!

Waardeloze website dus!

anna.waitss@hotmail.com | 07.11.10 | 14:32

Wat als er 2 jaar geleden bij echtscheiding vriendschappelijk is afgesproken dat een van beide de woning verlaat maar de helft van de kosten door blijft betalen en de woning te koop wordt gezet dus totdat de woning is verkocht, en de woning is 2 jaar later nog niet verkocht omdat degene die dus goedkoop in die woning woont het huis verwaarloosd en niet wil zakken in de vraagprijs?

Met andere woorden moet ik nog jaren mijn exman onderhouden? heb ik niks te zeggen over het opknappen en de vraagprijs van de woning? Hij wil duidelijk niet weg en zegt dit ook en werkt de verkoop tegen maar ik betaal wel de helft van alles elke maand en dat is niet niks.....verhuren wil hij ook niet.

paula | 27.12.10 | 22:13

ja ik mis ook de andwoorden!

zandijk carel | 02.02.11 | 12:26

kunnen er geen antwoorden verstrekt worden. huis in buitenland wordt door ex met fam, bewapend met geweren bewaakt zodat ik er niet in kan,raadsman van ex steld gewoon ex mag met geweld het huis bezetten ,

Nina | 11.05.11 | 16:33

Mijn vriend heeft een koop woning met zn ex vrouw, hij betaald de hypo nu alleen omdat hij er nog woont. Nu gaan wij samenwonen in een ander huis. Wat zijn haar plichten wat betreft de betaling van de hypo? Is zij verplicht om de helft van de lasten te betalen als beide eigenaren er niet meer wonen, kortom de woning leeg staat?

Groeten!

Saddy | 10.11.12 | 11:49

Na veroordeling voor huiselijk geweld (mei 2009) door mijn ex, heeft hij mijn ex het tijdelijk woonrecht gekregen van de echtelijke woning (maart 2010) en later bij uitspraak echtscheiding in oktober 2010 nogmaals het woonrecht voor de duur van 6 maanden. De echtscheiding is maart 2011 ingeschreven, vanaf dat moment mocht hij nog 6 maanden in de echtelijke woning blijven om mij de helft van de overwaarde uit te betalen en de nieuwe hypotheek voor hemzelf te regelen. Hij woont er nog steeds en heeft niets ondernomen. Vorige maand zei hij tijdens een nieuwe zitting i.z. boedelscheiding dat hij toch het huis niet kon betalen. Het huis moest opnieuw getaxeerd worden. Op de taxatieafspraak was hij niet verschenen en ik kon de woning niet in met de makelaar. Wel constateerden wij dat het huis door bewuste verwaarlozing sterk in waarde was gedaald t.o.v. oktober 2010 en in de huidige staat niet zonder meer verkocht kon worden, omdat ex het bewust had verwaarloosd, door bijvoorbeeld de dakgoten te verwijderen en het hout erachter weg te laten rotten. Een nieuwe afspraak is niet mogelijk, want hij is plots telefonisch niet bereikbaar. Volgende week is er weer een rolzitting. Zelf woon ik tijdelijk elders anti-kraak. Nou vraag ik me af, of ik mijn ex niet kan dwingen de woning te verlaten en op zijn kosten te laten opknappen naar de staat van oktober 2010. En dat ik er dan tijdelijk in ga wonen tot verkoop. Mijn advocaat wilde de rolzitting volgende week uitstellen, maar ik vind dat mijn ex daarmee weer tegemoet wordt gekomen.

Wim | 25.09.13 | 15:53

Hallo

Mijn ex en ik hebben een gezamelijke koopwoning Nu ben ik vertrokken en mijn ex bewoond de woning Nu betaal ik elke maand de helft van de hypotheek en opstal . en brandverzekering . Nu verlangt zij dat ik ook de levensverzekering ga betalen maar naar mijn mening en info is dat niet niet nodig