Regels voor erfgrens, scheidsmuur en beplanting

02-07-2008 | 36 reacties

De wet bepaalt tot op grote hoogte de rechten en plichten tussen buren. We zetten de regels over de erfgrens, de scheidsmuur en beplanting op een rijtje.

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?




Uw erf afscheiden kan op verschillende manieren: met paaltjes en draad, een hekwerk, een heg of een schutting. Bij het plaatsen van een afsluiting van uw tuin/erf is het van belang om te weten waar de erfgrens ligt. De erfgrens is een denkbeeldige lijn die twee erven van elkaar scheidt. Bij twijfel kunt u bij het Kadaster navragen waar de grens precies ligt. Een eigenaar van een erf kan van de buurman eisen dat zij de kosten van een afscheiding of afsluiting gezamenlijk betalen.

Scheidsmuur
Achter de zogenaamde voorgevelrooilijn, pal tegen de grens van het naburig erf, mag u op uw eigen erf altijd een scheidsmuur plaatsen tot twee meter hoogte, mits uw erf niet aan de openbare weg of openbaar groen ligt. Voor een erfafscheiding vóór het huis is één meter het maximum. Het is overigens mogelijk dat uw gemeente in een gemeentelijke verordening iets anders heeft voorgeschreven. Daarmee dient u dan rekening te houden.

Onder een muur wordt verstaan iedere ondoorzichtige afsluiting van steen, hout, matglas, plastic, versterkte rietmatten of ander daarvoor geschikt materiaal. De ene buurman kan eisen dat de andere buurman er aan meewerkt dat op de erfscheiding een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt geplaatst. Dus voor de ene helft op het erf van de één en voor de andere helft op het erf van de ander. Zo’n scheidsmuur is gezamenlijk eigendom (dit wordt mandeligheid genoemd) en de eigenaren van zo’n muur dragen gezamenlijk de kosten.

Woningwet
In de Woningwet staat vermeld hoe hoog een erfafscheiding maximaal mag zijn, maar dit geldt alleen voor bouwwerken en niet voor beplanting. Wanneer u beplanting gebruikt als erfafscheiding stelt de gemeente geen eisen over de hoogte van die beplanting, behalve als die beplanting aan het wegverkeer het vrije uitzicht belemmert of op andere wijze hinder of gevaar oplevert.

Beplanting
U mag uiteraard bomen, heesters en heggen in uw tuin planten, maar u dient wel rekening te houden met een afstand van twee meter tussen erfgrens en boom,  en 50 cm tussen erfgrens en heggen. De afstand moet u meten vanuit het midden van de voet van de boom, heg of heester. Is afstand binnen die toegestane afstand wel aangeplant, dan is dat van aanvang af een onrechtmatige situatie.

U kunt de rechter dan een machtiging vragen tot verwijdering van de boom. Alleen met toestemming van uw buren is dichter op de erfgrens plaatsen geen probleem. Die toestemming heeft overigens pas werking tegenover latere buren als die toestemming via de notaris als erfdienstbaarheid wordt gevestigd en wordt geregistreerd bij het kadaster.

Wil je meer weten over je rechten en plichten aangaande burenrecht, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Mogen we de coniferenhaag van de buren snoeien? 

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

Jenny | 04.07.08 | 11:10

Jammer dat u in uw artikel niets schrijft over de hoogte van bomen en wegnemen van zonlicht.

Karin | 04.07.08 | 21:56

En ik ben benieuwd of de eigenaar van een erf ook de helft van de kosten van een afscheiding mag eisen van zijn buurman, als die eigenaar de bestaande afscheiding weghaalt ( bijv. een heg) en die vervangt door een andere afscheiding( bijv. een schutting).

dinny pouw | 05.07.08 | 22:59

als de buren klimop over de schutting laten groeien moeten wij dan het vuil aan onze kant elke keer opruimen ik word er strontziek van ik kan de tuin niet bijhouden vandaar

Carin | 07.07.08 | 11:20

En ik ben ook benieuwd of de eigenaar ook de helft van de kosten van een afscheiding mag eisen van zijn buurman, als ten eerste de bestaande afscheiding wordt weggehaald zonder overleg, en ten tweede er een schutting wordt neergezet die niet stevig genoeg is en bovendien een lelijke doorn in het oog van de buurman. Kan de buurman herstel eisen van de zonder overleg weggehaalde planten? Kan de buuman weigeren mee te betalen omdat ten eerste er een deugdelijke afscheiding aanwezig was, ten tweede er geen overleg is geweest, ten derde de buurman geen geld heeft, ten vierde de buurman de nieuwe schutting niet stevig genoeg vindt en bovendien te laag en daarnaast heel erg lelijk? kan de buurman de kosten verhalen om een andere afscheiding te plaatsen die even hoog en stevig was als de oude afscheiding die zonder overleg werd verwijderd?

Wouter | 18.09.08 | 21:35

Als de wet via regels het e.e.a voorschrijft aangaande erfafscheidingen dan is dat hogere wetgeving dan welke willekeurige gemeentelijke verordening dan ook, dus dan prevaleert m.i. het eerste, zo er een wezenlijke onderlinge afwijking zou zijn.

Met vriendelijke groet.

Ruud | 22.11.08 | 11:47

Vraag: Er wordt gesproken over heggen en bomen. Wettelijk gezien is dit helder. Echter, er wordt geen woord gesproken over heesters. Is dat 50 cm?, 1 meter, 2 meter?

Wie het weet mag het zeggen, en ik ben benieuwd!

cm.jordens | 30.05.09 | 18:13

de coniferen van de buren dienen als erfafscheiding,

maar ze doen niets aan het onderhoud van deze coniferen,

en ze gaan helemaal in onze tuin hangen, en ze zijn nu ruim 4 meter hoog .ons uizicht is helemaalweg.

mogen wij nu van hun eisen dat ze tot de juiste hoogte worden ingekort?.

P. Helsper | 10.06.09 | 20:55

Beste cm.jordens (30.05.09 18:13),

Ik herken uw situatie. Wij hebben een woning gekocht en worden met dezelfde situatie geconfronteerd. Ik ben benieuwd wat het antwoord op uw vraag is.

Met vriendelijke groet,

P. Helsper

e van maanen jansen | 01.07.09 | 14:29

wat moet de grens afstand van het hek aan de voor zijde van het huis komen te staan

Marijke Stam | 04.10.09 | 8:28

Omdat ik de voortuin een exotische uitstraling wil gaan geven (passend bij de achtertuin)met palmen en yuccas enz .zit ik met de vraag of die ook zo ver van de buren hun tuin moet poten,ze worden niet groot en hebben weinig wortels.

hun oprit grenst aan mijn voortuin.

Groetjes Marijke

van "OASE" in Arcen

maarten | 29.10.09 | 21:34

ik heb ook de vraag of het wegnemen van zonlicht door bomen van buren ergens wordt beschreven

Paul | 06.07.10 | 19:10

Onze achterbuurman heeft over de breedte van ongeveer 70mtr een heg die momenteel buitenproportionele vormen begint aan te nemen. 7jr terug was het een klein hegje, maar momenteel is ie bijna 5mtr hoog en wel 1,5mtr breed.

Hij vertikt het om deze aan de bovenzijde te knippen en stelt het knippen aan de zijkanten maar steeds uit. Alleen aan zijn eigen zijde houdt hij hem goed bij.

De relatie tussen hem en ons, inclusief de buren is erg gespannen. We hebben hem er al meerder keren over aangesproken, maar de laatste keer stuurde hij me van zijn erf. Hij zit ons nu gewoon te treiteren. De gemeente kan er volgens de wetshandhaver niets aan doen. Een lantaarnlpaal die in verleden boven deze heg uitstak is nu helemaal verweven in deze. Dat betekent dat er ook geen kunstmatig licht meer in onze gang komt waardoor het achterom rijden met de fiets lastig begint te worden gezien het ontbreken van dit licht en de vorm die het heeft in de breedte gezien.

Wat kunnen we hieraan doen?

We zijn radeloos..................

Carel | 04.09.10 | 11:52

Ik zou naar rijdende rechter schrijven

wim | 27.09.10 | 23:28

Indien er vroeger een coniferen haag is gezet door beide buren en de haag wordt steeds slechter. Wat zijn dan de rechten als een van de partijen zonder overleg deze wil weghalen?

Wat is de regel voor een hekwerk met klimop ertegen aan? (Hoogte en afstand buren in voor - en achtertuin)

Rijnsma | 16.01.11 | 16:14

Zijn er regels voor verlichting, die buren flink kunnen storen?

Ik zie steeds meer van die onzin in de wijk, soms 24 uur per dag en hoogst storend voor anderen.

Soms hele lantaarnpalen.

wim | 14.02.11 | 19:38

in 2005 kopen onze achterburen hun huurhuis,ze hadden de heg tussen onze tuinen al weggehaald

De woningvereniging liet het kadaster een nieuwe meting doen waardoor er een nieuwe kadastergrens tussen onze tuinen ontstond

De buren hebben bij het plaatsen van hun schutting de nieuwe kadastergrens niet aangehouden ,waardoor wij vlg kadaster 4-5 metergrond missen

onze vraag is kan dit zo maar

onze vraag is Kunnen ze dit zo maar doen

Dirk | 19.03.11 | 17:34

Het probleem is mijn buren willen geen stuk van de destijds als erfgrens geplante coniferen afhalen. ze zijn inmiddels een meter of 8 a 9 hoog geworden. Ik heb bijna geen zonlicht meer op mijn perceel al na een uur of 2 in de middag.

Ik vind het vervelend ik loop hier nu al een jaar of 3 voorzichtig wat van te zeggen. Maar krijg geen begrip.

Ook wil er weinig meer groeien aan de kant van mij. ten eerste door het zonlicht, en ten 2e omdat de grote (inmiddels serieuze bomen heel veel voeding uit de grond trekken.

Kan ik daar wat aan doen? Buiten zelf te verhuizen dan?

Waar kan ik aan informatie komen?

Lex van Rootselaar | 01.06.11 | 12:32

Als uw buur niet hetzelfde wil als u, vraag dan eens naar het waarom. Misschien komt een oplossing dan wel opeens dichterbij. Probeer het eens ....

andrine | 07.06.11 | 21:49

en kan ik iets doen aan een bouwwerk van 4 mtr, gemaakt door kids van de buren, een soort uitkijktoren, die dus ruim boven de normale schutting van 2 mtr uitkomt? dan zijn de buren toch vergunningsplichtig?

johan | 13.08.11 | 12:16

buur vrouw heeft een buurman die niet goed is ze heeft tussen hun tween een schutting geplaats nu komt een van de woning bouw de schutting is te hoog 1.90 maar van de woningbouw nieuwe schutting aan de tuin kant is 2meter wat nu op haar eigen grond

Albert, 20.12.2012 | 20.12.11 | 19:58

Ik woon in een tweeonder een kap woning een woning uit de oude tijd waarvan ik de ene helft gekocht heb in de jaren 90 en in de andere deel wonen drie vrijgezelle broers die dit huren dit zijn namelijk duiven liefhebbers en die hebben in de jaren tachtig een heel groot duivenhok laten bouwen van panelen zonder vergunning precies op de erfgrens met ons waarvan er een open raam ook naar ons gericht is en het dak 40 cm overstek heeft over ons erf gedeelte de hoogte is 5 mtr 6 ,5 mtr breed en 10 mtr lang op het achtergedeelte van de erfgrens staat ook nog een hok van 3,5 mtr hoog .We hebben zomers heel veel last van duiven veren omdat dit raam dag en nacht losstaat. Ik heb dit gedoogd toen ik hier kwam wonen om de goede orde te bewaren want er stond een houten schuur voor 1 mtr van de erfgrens toen ik dit huis kocht die inmiddels is afgebroken ivm een nieuwe stenen schuur op een andere plek waarvan ik een vergunning moest aanvragen naar twee keer te zijn afgewezen ik moest mij aan de maten houden die volgens de ruimtelijke ordening gelden.Ik was het hier niet mee eens maar heb toch de schuur laten bouwen ik had geen zin om hier mee verder te gaan omdat de oude schuur helemaal verrot was en ik met mij spullen kwam te zitten. Maar nu zie ik wel steeds dat de buren overal hokjes en afdakjes plaatsen ook precies op de erfgrens ze hebben met gemak alles vol gebouwd en als je vraagt wat de bedoeling is kijken ze al je lelijk aan en daarom vraag ik ook niks meer.Maar ik heb het gevoel dat zij alles kunnen maken en breken en ik moet mij aan de regels houden. In het begin heb ik alles gedoogd toen ik dit huis kocht en dat is mijn fout geweest In princinpe wil ik de goede orde bewaren met de buren Maar de gemeente meet met twee maten en dat is naar mijn gevoel mijn mening.

a.vermeuulen | 25.12.11 | 11:11

Aan de voorkant van mijn koopwoning staat een vervallen fietsenhok,35 cm over de erfgrens van mijn woning.Ons plan is daar een containerschuurtje te plaatsen,Buurrman, valt niet mee te ptaten en heeft het over gedogen en weigert meedewerking.Er staat niets vermeld in de.koopacte hierover. Wat kan/moet ik doen ????

conifeer | 27.12.11 | 11:46

aanvulling op het artikel. In de algemene plaatselijke verordening van een gemeente kan afgeweken worden van een wetsartikel. Zo is bij ons mogelijk om op 0,5 m van de erfgrens een boom te planten. En een haag/heesters hebben geen minimale afstand dus een coniferenhaag mag hier op de erfgrens.

rockbitchje | 08.05.12 | 18:23

conifeer en waar is hier als ik vragen mag want ik zit op het moment in net zo iets

christel | 16.01.13 | 14:19

mijn buur heeft een haag geplaatst op 40 cm afstand van de scheidingslijn voor het huis, tussen de twee erven. Ze is 1,75 cm hoog en neemt mijn uitzicht af. Ze loop van de voorgevel tot aan het voetpad. Mag dat en zo ja, hoe hoog mag die zijn?

Ferry | 08.05.13 | 19:15

Ik had een vraag, mijn ouders hebben een probleem met de buren mbt de schutting van 1.80 m hoog, daarbovenuit steekt nog schrikdraad uit, mag dit zomaar in een woonwijk, je hele tuin afbakenen met schrikdraad, het steekt zelfs boven de schuur en veranda uit, ten eerste ziet het er niet uit en als laatste lijkt het net een gevangenis

Ferry | 08.05.13 | 23:56

Ik had een vraag, mijn ouders hebben een probleem met de buren mbt de schutting van 1.80 m hoog, daarbovenuit steekt nog schrikdraad uit, mag dit zomaar in een woonwijk, je hele tuin afbakenen met schrikdraad, het steekt zelfs boven de schuur en veranda uit, ten eerste ziet het er niet uit en als laatste lijkt het net een gevangenis

mieke | 07.06.13 | 20:18

De buurman heeft tegen onze coniferen haag die op ons erf staat een hok geplaatst mag dat.de coniferen zijn aan de kant van de buurman helemaal dood.hij heeft er oom zomaar in gesnoeid tot de stam.Het zijn dus onze coniferen.mag hij daar pal tegenaan een hok plaatsen!

Annelies | 16.07.13 | 0:02

Ook ik ben op zoek naar antwoorden over hoogten van bomen, heggen en heesters, die staan bij de buren en waarvan men het vertikt om deze naar proporties bij te snoeien zodat ik weer zonlicht kan ontvangen. Maar geen enkele vraag wordt beantwoord, dus waarom dan nog de vraag posten?

declanleonardo | 23.07.13 | 20:53

Gegroet. Ik woon in een rijtjeshuis en precies midden in. De buren naast ons hebben de hekken verkocht aan de buren naast ons,niet logies want nu kunnen onze kinderen vrij spel spelen op hun grond,maar ze wonen er ook niet meer. Wat kan ik hier mee doen,het is aan hun kant,wij hebben zelf all hekken staan aan de andere kant.

nico de glas | 26.07.13 | 15:35

onze buren hebben een rij coniferen en hazelaars vlak tegen de schutting geplant. De zaak is nu 8 `a 10 meter hoog en wij hebben geen zon, licht en uitzicht meer. Nu komt er weer een vlier op, pal op de erfscheiding. Ik zaagde daar eens wat af waarop Mevrouw riep: Gooitem ne steen naar zn hersens. Wat kan ik hier tegen doen?