Ex werkt niet mee aan verkoop gezamenlijk koophuis

03-03-2009 | 23 reacties

Ik ben sinds 2005 gescheiden en heb samen met mijn ex nog steeds een koophuis, waar mijn ex ook woont. De hypotheek staat op beide namen. Bij de scheiding is afgesproken dat het huis verkocht wordt, maar mijn ex werkt niet mee. Wat kan ik doen?

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

Antwoord:

Als het huis en de hypotheek op beide namen staat, dan is er sprake van mede-eigendom (het huis) en een gezamenlijke schuld (de hypotheek). Dit verandert in principe niet door een echtscheiding. Dat wil zeggen, je blijft beiden verantwoordelijk voor de hypotheek zolang beide namen op de hypotheekakte staan.

Als bij de scheiding is afgesproken dat het huis verkocht gaat worden, dan moeten beide ex-partners meewerken aan de verkoop van het huis. Echter, in de praktijk loopt het natuurlijk wel eens anders. En om het huis te kunnen verkopen, moeten beide eigenaren toestemming geven voor de verkoop. Zolang je ex de verkoop blijft tegenwerken of geen toestemming wilt geven, kan het huis dus niet verkocht worden, terwijl je wel (mede-)verantwoordelijk blijft voor de hypotheek.

Vervangende toestemming
Je kunt proberen je ex tot medewerking te dwingen via een juridische procedure. Je vraagt de rechter dan om vervangende toestemming voor de verkoop van het huis (de benodigde toestemming van je ex kan dan worden vervangen door de toestemming van de rechter). Voor deze procedure heb je een advocaat nodig. Als de rechter je verzoek toewijst, heb je geen toestemming meer nodig van je ex. Je kunt dan zelf met de verkoop van het huis aan de slag.

Praktische problemen
Maar als je ex nog in het huis woont, kan dat 'aan de slag gaan' praktisch gezien wel eens lastig worden. Je ex kan bijvoorbeeld eventuele kopers de toegang tot de woning weigeren, zodat geen bezichtiging kan plaatsvinden.

In het uiterste geval, zou je de rechter nog lijfsdwang kunnen verzoeken. Dit betekent dat als je ex dan nog niet meewerkt aan de verkoop, hij in hechtenis wordt genomen. De rechter wijst zon verzoek niet snel toe, omdat het vergaande gevolgen heeft voor degene aan wie het wordt opgelegd.

Wil je meer weten over gemeenschappelijk eigendom en echtscheiding, neem dan contact met ons op.

Lees ook: Makelaar aansprakelijk voor schade door onjuiste informatie

Bron: Rechtbank Almelo, sector civiel, 13 februari 2009, LJN BH2900

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

romidoki | 05.03.09 | 11:41

Hierbij wil ik graag een reactie geven op ex werkt niet mee aan verkoop van echterlijke woning.

Mijn ex werkte ook niet mee aan de verkoop van de woning Ik ben sinds 2007 gescheiden en hij is 3x maal niet akkoord gegaan met een zeer redenlijk bod op de woning. nu zitten we in 2009 en is sinds 5 dagen de woning verkocht en dit alles niet door een gerechterlijke procedure aan te gaan maar simpel door contact te onderhouden met de hypotheekverstrekker daar mijn ex er ook nog eens voor zorgde dat hij niet aan de betalingen voldeed wat wel vast is gelegd in ons convenant is de hypotheekverstrekker gaan bellen. Het laatste bod ging hij in de eerste instantie weer niet mee akkoord en dat terwijl hij de afspraak met de hypotheekverstrekker had gemaakt dat hij elk bod moest overleggen waarop ik direct contact met hun heb opgenomen en zij mijn ex hebben gebeld met de simpele mededeling dat ze op de hoogte waren dat er wederom een bod was gedaan binnen een half belde de makelaar mij dat hij akkoord was gegaan met het bod dus houd altijd hoop en onderhoud eerlijke contacten met de makelaar en hypotheekverstrekker. veel succes

Ron uit Alkmaar | 05.03.09 | 12:45

Ik heb het aan den lijve ondervonden: we mochten nog net het huis bezichtigen (zwijnenstal!), maar op een bod kwam pas na 3 maanden een (afwijzende) reactie. Na een nieuw bod kwam helemaal niets. Na een half jaar kregen we te horen dat de vrouw stocijns het huis weigerde te verlaten na de scheiding. Toen hebben we maar opgegeven. Jammer hoor, zulke mensen.

R.F. | 01.10.09 | 16:55

Ik zit in het zelfde schuitje. Ik heb met mijn salaris (hij had namelijk geen inkomen) de hypotheek geregeld zodat hij zijn ex kon uitkopen (haar vader had garant gestaan voor de koop 8 jaar terug) en met mij een nieuwe start kon maken...

Nu ben ik de ex, we zijn dik 1,5 jaar verder, hij zit nog in het huis en wil alleen verkopen aan "aardige mensen" en niet via een makelaar (want die verkopen aan boeven). Stapelgek word ik ervan. Ik wil gewoon van die hypotheek af en verder met mijn leven.

Ik bel af en toe de financieel adviseur die ons aan deze hypotheek "geholpen" heeft. Die zegt dat ik maar gewoon moet wachten :( Ik vind dat we gewoon een makelaar moeten nemen en het huis moeten verkopen aan de eerste met een redelijk (desnoods laag) bod.

Sterkte allemaal.

josien | 08.03.10 | 12:49

Het is jammer dat je op geen enkele manier van je huis kan komen als je ex dr nog in zit en in wil blijven, het enigste wat je kan is dus afwachten of heel veel geld er tegen aan gooien en zorgen dat ie er uit wordt gezet! Mijn ex zit ik ook nog in ONS HUIS en ik kan alleen maar afwachten, mede omdat hij toen ik weg ging net voor zichzelf was begonnen en daar is geen enkele hypotheekverstrekker haperig op.. hij wil dr in blijven namelijk.. nu na twee jaar hebben we 3 hypotheekverstrekkers die wel naar zijn cijfers willen gaan kijken of het haalbaar is om het huis over te nemen! Het is dat ik hier zelf voor hem achteraan zit, want hij vind het wel prima zo.. onze hypotheek is toen voor een lage rente vastgezet dus betalen maar zon zeshonderd euro en dan krijgen we elk jaar nog bijna tweeduizend terug ook van de belasting! Als het op zijn naam moet, is het huis alweer meer waard dan waar wij het voor gekocht hebben omdat we dr aardig aan verbouwd hebben.. dus dan nog.. als alle 3 de hypotheekverstrekkers het niet zien zitten, heb ik dus alsnog het probleem dat het huis niet over kan op zijn naam en hij dr echt niet voor gaat tekenen om het te verkopen.. Zo zijn we straks 10 jaar verder en kan ik nog steeds niks kopen omdat dat huis nog op mijn naam staat... zijn dr nou helemaal geen andere oplossingen voor? Iemand ervaring?

Monique | 09.08.10 | 11:24

Ook ik zit in hetzelfde schuitje.

Mijn ex en ik zijn sinds een ruime 2 maand uit elkaar en hij wou het huis verkopen.

Hier ben ik mee accoord gegaan. Makelaar ingeschakelt, papieren ontvangen van de makelaar voor opdracht tot verkoop en toen duurde het een aantal weken voordat mn ex wou tekeken hiervoor. Hij wou er eerst iemand naar laten kijken. Uiteindelijk, na veel zeuren van mij, heeft hij het toch gedaan.

Maar nu zijn er een aantal documenten nog nodig die meegestuurt moeten worden, zoals een eigendomsacte etc. en die heeft hij verstopt!

Hij wil het niet afgeven.

Niet erg logisch anders zou ik er niet om vragen.

Nu blijkt dat de makelaar het eigendomsbewijs wel bij de gemeente kan opvragen dus probleem opgelost zou je zeggen.

Niet dus, nu zegt mn ex dat ik hem nog wel steeds nodig heb omdat hij dan nog wel moet tekenen bij de notaris en dit eventueel niet kan gaan doen!

Met andere woorden: ik moet gewoon doen wat hij wil :(

Terwijl hij weet dat hij het huis niet in zijn ntje kan betalen als ik er uit ga.

Ondertussen zit hij mij in alles dwars, wil nergens afspraken over maken wbt het huis etc. etc.

Ik kan dus ook geen kant op.

Waarom dan het huis willen verkopen als hij besluit om toch nergens aan mee te werken?

Ik snap bepaalde mensen echt niet meer hoor!

Het is alleen maar een machts spelletje van die exen om de andere onder controle te houden en voor wat?

Je hebt besloten om bij elkaar weg te gaan en dan moeten er dingen gebeuren die niet altijd even leuk zijn zoals dus het huis verkopen.

Ik zou tegen deze exen willen zeggen: werk gewoon mee! hier schiet niemand wat mee op en het kost iedereen alleen maar geld die ieders wel beter kan gebruiken!

Als iemand nog tips en advies heeft, laat het dan weten!

iva | 28.09.10 | 14:08

Mijn ex zit in het buitenland en werkt niet mee aan de verkoop van ons huis. Ik kan het alleen niet opbrengen. Ik heb een dure hypotheek met rente van 1 jaar vast. Hij betaald niks, ook niet allimentatie voor de kinderen. Het is erg frustrerend dus ik begrijp jullie allemaal. Ik zoek nog een goeie advocaat die ervaring hiermee heeft.

stefan | 07.09.11 | 9:33

Mijn ex wil dat het huis ook verkocht wordt alleen gaat zij steeds niet accoord met al 3 makelaars omdat ze de prijs te laag vind HALLO we kunnen nu eenmaal geen hoofdprijs voor ons huis in deze tijd vragen.De eerste makelaar die is geweest is zelfs door de rechter met de scheiding toegewezen en is ze niet acccord mee gegaan.Nu heeft ze het gerechtelijk aangevraagd in de hoop dat ze er veel winst op maakt.

Jennifer 27 jaar. | 24.02.12 | 7:31

Nou gelukkig is het om te lezen dat ik niet de enige ben, mijn ex-partner is vreemd gegaan en blijven gaan nadat ik met hem het huis kocht, na 3 maanden ging hij al vreemd en heeft de situatie zo niet leefbaar gemaakt,dat ik daar weg moest, mij lopen bedreigen en opgezocht.

Nu zit alles tegen natuurlijk alles wordt geweigerd, het huis kan nieteens in de verkoop want zelfs dat weigerd hij, inmiddels woont hij met die nieuwe in mede mijn huis en ik kan hier niets aan doen dan een advocaat regelen...

Ikzelf | 22.03.12 | 13:45

Wij zitten met het probleem dat wij zelf in het huis wonen, dat we ex hebben uit proberen te kopen voor een redelijk bod en dat het huis al ruim zeven maanden te koop staat, er welgeteld een bezichtiger is geweest, maar geen bod uitgebracht.

ze ging niet akkoord met ons bod, maar eist wel 4% op jaarbasis van de (grove) overwaarde.

Wij willen dat geld gewoonweg niet betalen, we hebben een redelijk bod gedaan, volgens de advocaten van beide partijen, volgens de makelaar.....

Snap je dat wij vanaf nu weigeren te verkopen aan een ieder die minder bied dan wij doen?

hope? | 10.04.12 | 3:37

Ik zit met het probleem dat ik in 2001 een mge woning heb gekocht samen met mijn ex. in 2008 ging ik scheiden en heeft hij geweigerd te verhuizen. ook de kinderen wilden niet met mij mee. het heeft 2 jaar geduurd totdat ik eindelijk een huurwoning kreeg toegewezen. sinds 2010 woont hij daar en betaald tot nu toe ook de hypotheek. als wij het huis verkopen zit er een schuld van ongeveer 30.000 euro op die wij dan moeten delen. hij is zelfstandig en heeft enorme schulden en de deurwaarders staan allemaal in de rij om de schulden te innen. hij kan dus de hypotheek niet overnemen. ook wil ik niet dat mijn kinderen moeten verhuizen omdat zij al genoeg hebben mee gemaakt door de scheiding en erg gemanipuleerd zijn door mijn ex-man. ik ben de slechterik omdat ik weg ben gegaan. als ik straks wil verkopen en zij daardoor moeten verhuizen willen zij helemaal niets meer van mij weten wat nu ook al bijna het geval is. ik weet niet hoe ik dit moet oplossen omdat ik nog schulden van mijn ex-man aan het aflossen ben. mocht ik verkopen zit ik met nog hogere schulden... mijn ex doet er alles aan om mij het leven te verpesten en ik vrees dat ik straks ook niet betaalde hypotheek kosten moet afbetalen. ook ben ik van plan om naar het buitenland te verhuizen maar kan ik niet weg omdat ik hier nog het huis en de hypotheek op mijn naam heb staan. ik zit vast en kan geen kant op. iemand die mij iets kan advisieren?

CR | 18.04.12 | 13:19

Het Recht in Nederland is dus krom.

Mijn ex-vrouw ging stelselmatig vreemd met een collega waarop ik besloot te willen scheiden.

Zij bood aan met de kinderen elders te gaan wonen maar dat was m.i. niet de bedoeling.

De kinderen wilde ik in hun vertouwde omgeving houden, uiteindelijk besloten wij om in het belang van de kinderen ons huwelijk een doorstart te geven in het Noorden van het land.

Helaas, het eigen belang ( sex met de collega ) stelde de vrouw boven het belang van het gezin.

Dus scheiding die zij gepaard deed gaan met een valse aangifte, aangedikte feiten en leugens.

Zij zit in het huis, wil het nu verkopen maar wil dat ik op gn enkele wijze met de kinderen contact zal hebben, ze weigert mee te werken aan het invullen van 3 belastingaangiftes en het afstaan van voor mij benodigde kleding.

Zij wil op gn enkele wijze nog contact met mij hebben, ik wil die heks ook nooit meer zien dus zoek het via kort gedingen en Rechtbanken maar lekker uit met die woning.

Je hebt de kinderen en ex-man al zoveel trauma,s bezorgd, deze kan er ook nog bij.!!

Leo | 09.05.12 | 20:43

Ben onder huwelijkse voorwaarden gehuwd maar niet naar geleefd. Ex heeft alle spaarcentjes overgeboekt naar Curacao (haar geboorteland) daar een zeer kostbaar appartement gekocht alleen op haar naam. Ze krijgt geen nieuwe woning of hulp omdat ze de gemeente en enkele instanties heeft opgelicht dus gaat ze vervolgens niet verhuizen en ik moet alles betalen van rente/aflossing van onze hypotheken en dlk. Heb maandelijks een royaal tekort ipv 1 euro over. De ex wordt GRATIS geholpen door de overheid als ik 1 dag telaat mijn alimentatie betaal.

Aan de vermogensverdeling gaat ze niet meewerken want zegt ze ze heeft geen geld. Haar apartement op Curacao wil ze niet verkopen dus kan ze niks betalen. Vervolgens gaat ze binnen enkele weken weg naar het buitenland, waarnaar toe is niet duidelijk ik mag wel voor de kinderen zorgen terwijl ik een veeleisende en tijdrovende baan heb.

Ik weet niet wat ik nog kan beginnen, ben blut en madam heeft haar vrienden enz op de Antillen en werkt waar het maar kan tegen.

Het leven heeft voor mij geen zin meer, maar van onze lieve overheid moet ik alles maar oplossen.

PS

Gisteren kreeg ik het zoveelste incassoburo aan de telefoon voor een incasso van kosten die ze moet maar niet wil betalen. Mijn ex heeft mijn naam/telnr opgegeven omdat ik het wel voor haar zou betalen. Niet dus, ik moet wel elke keer dat maar opvangen enz.

Overheid stuur nog maar enkele miljoenen naar de Antillen , je bent je onderdanen wel vergeten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NOODROEP

Chanti | 19.01.13 | 9:26

Ik zit ook met hetzelfde probleem, mijn ex en ik zijn al 4 jaar uit elkaar, hij woont in de woning en ik woon al 4 jaar weer bij me ouders omdat ik niet anders kan huren omdat dat financieel niet gaat.

De woning staat inmiddels bijna 3 te koop en geen enkele bezichteging gehad omdat de woning er van binnen en buiten niet uitziet en hij de verkoopborden weghaalt.

Hij heeft er zelfs een wietplantage in de slaapkamer willen opzetten, wat natuurlijk niet van hem was maar van een vriend die hij de kamer wilde huren.

Ik kwam erachter toen ik daar met mijn moeder heen ging om een openhuisdag te houden.

Er zijn gesprekken geweest met de makelaar over hoe de woning het snelst te verkopen, maar daarin is hij weggelopen.

De makelaar zegt niets te kunnen doen zolang hij niet meewerkt.

Hij wil niet lager met de verkoopprijs, want dan wordt de schuld groter, ja duhhh jammer dan nu krijg je de hoofdprijs toch niet.

Hij heeft ook inmiddels de sloten veranderd en ik ben niet welkom in de woning maar mag wel betalen pfff!!

Ik ben bezig geweest om de woning te gaan verhuren, maar hij wil alleen zijn vrienden/kennisen erin, maar dan is het leed helemaal niet te overzien en uiteindelijk hoor ik daar ook niets meer over.

Hij werkt gewoon totaal aan niets mee en hij vind het wel best zo.

Ik heb al bijna 3 een advcoaat en er is zelfs een rechtzaak geweest, maar daar is niets uitgekomen want het was niet concreet genoeg.

Overal heb ik fotos van gemaakt voor de advocaat maar er kan blijkbaar niets aan gedaan worden om hem eruit te krijgen en het desnoods te verhuren voor een tijdje en het uiteindelijk wel verkocht kan worden.

Er komt wel een tweede rechtzaak aan maar ik heb daar ook niet veel vertrouwen in eigenlijk.

Ik heb zoveel telefoontjes gepleegd naar alle instanties maar iedereen vind het heel spijtig maar kunnen niets doen.

En ik wil gewoon van het huis af en wil gewoon mijn eigen leven leiden, in een eigen huis!!!

Als iemand tips heeft hoor ik dat graag.

Ik | 21.02.13 | 15:42

"hij" in hechtenis wordt genomen....hoezo vooroordeel? slecht artikel.

Bella | 25.03.13 | 15:55

Dat is toch geen vooroordeel joh!, Het is een antwoord op de vraag die door een vrouw gesteld wordt....Ik ken het zelfde probleem hoor,maar dan is het een vrouw die dwars ligt. Mevr heeft geen inkomen is ook niet van plan om daar iets aan te veranderen maar verwacht wel dat haar ex alles blijft betalen,wil nergens aan meewerken maar houdt wel haar handje op voor boodschappen en de vaste lasten. De kids worden ingezet als pionnetjes wetende dat hij haar en de kids niet op straat zal zetten. Je staat op zo,n moment met je rug tegen de muur. Op deze manier word oneerlijkheid beloond! Snap soms niks van de wetten in Nederland!...

Hetzaljemaargebeuren | 12.05.13 | 13:10

Ik vraag me soms af in wat voor land wij nu wonen.

Nadat ik een woning had gekocht met mijn ex-partner kwam ik er na een paar maanden achter dat mijn ex-partner het niet zo nauw nam met frauderen.

Hij bleek, achteraf, n grote leugen te zijn. De beerput was open. Overal kwamen schulden vandaan. ook kwam ik er achter dat hij zich niet aan zijn verplichtingen had gehouden, betalen van hypotheekkosten.Er kwam van alles boven tafel. Uiteindelijk heb ik, nadat ik hem weer had betrapt op leugens, het niet nakomen van afspraken enz.enz. de relatie beindigd. Nu zit hij in het huis, houdt zich niet aan de rechtelijke uitspraak, hij moet mij een klein bedrag ad 100 per maand betalen wel met terugwerkende kracht. Werkt niet mee aan de verkoop en ondanks allerlei pogingen. De bank is vanaf het begin op de hoogte maar ook die denken niet met je mee ?

Kris | 24.05.13 | 9:30

Mijn ex wil pas scheiden als het huis is verkocht. Zij woont in het huis en ik betaal ook mijn hypotheekgedeelte. Het huis staat nu 20 maanden te koop en weinig kijkers. Het huis staat te koop ruim 80.000 euro boven de waarde van de hypotheek. Ik wil het zo snel mogelijk kwijt. Mijn kosten voor mijn eigen flatje heb ik ook nog. Ik kan alleen maar op een houtje bijten. Een dood paard aan je been, dat is het. Daarnaast nog even dreigen dat ze co-ouderschap toch niet wil. Is het alleen mogelijk om de prijs te laten zakken via de rechter? Leuk zon ex die vreemdgaat en daarna geen verantwoordelijkheid neemt. Iemand suggesties?

Walte | 26.06.13 | 9:36

Frustrerend wat ik hier lees. Ook ik heb te maken met een hele vervelende situatie. Mijn ex woont nog steeds in onze koopwoning en weigert pertinent iedere medewerking. Ik betaal de volledige hypotheek + partner- en kinder alimentatie. Inmiddels heb ik al een jaar vervangende toestemming van de rechtbank om te mogen verkopen, maar inderdaad: Als ex niet mee werkt kan je geen kant op lijkt het.

Ik | 01.07.13 | 11:39

Walte graag verneem ik wat de kosten zijn geweest om die toestemming te krijgen.

Ik zit al 7jaar met een onverkoopbaar huis en mij ex profiteert er fijn van door er met zijn nieuwe vriendin en hun gesamelijk kind daar te wonen. Wil niet meewerken aan verkoop en houd mij maanden aan het lijntje. Wil ook graag verder maar al jaren verpest hij mijn leven.

fleur | 09.09.13 | 16:24

mijn ex mocht nog 4 jaar in ons huis wonen en daarna zouden we bekijken hoe of wat. Hij kan het huis niet betalen dus dit gaat in de verkoop. Inmiddels zitten er nieuwe kozijnen in zonder mijn toestemming maar ex wil dat ik de helft ga betalen. Er zit ook levensverzekering op etc hij wil dat ik einde van de rit naar de notaris kom om te tekenen, dat wil ik niet en wil dit uitzoeken. Nu de vraag moet ik naar een advocaat of kan een Notaris dit ook voor mij doen want ik heb hier totaal geen verstand van!!

gedult | 02.12.13 | 12:45

hallo mijn man en zijn ex hebben samen een koophuis op 2 namen dus. in het convenant staat beschreven dan mijn man de kosten betaalt van het huis.omdat hij er in woond tot het verkocht word. maar na 4 jaar slechts 1 kijker gehad nu word het financeel zwaar voor hem omdat ook de 2 kinderen bij ons wonen en geen alemetatie krijgen.mijn vraag is kan mijn man zijn ex verplichten mee te betalen aan de hypotheek na 4 jaar?

ron B | 12.04.14 | 15:18

Lieve mensen, niet zo moeilijk doen.

Stap 1; Betaal de hypotheek niet !

Stap 2; Het huis wordt vroeg of laat verhandeld door de makelaars die slaaf zijn van de Bank, of te wel, executie verkoop.

Stap 3; Deel de restschuld door 2.

gedeelde smart is halve smart.

Stap 4; Ga verder met je leven en verbreek elk contact met de ex.

Ik heb zelf 2 kinderen alles meegemaakt en uit eindelijk, kwam het hier, na jaren op neer.

ING heeft tot 31-12-2017, een restschuld hypotheek, waarvan de GEHELE rente aftrekbaar is ! lees ing.