Erven (2): aansprakelijk voor schulden van overleden zus?

05-05-2009 | 10 reacties

‘Mijn zus, die onlangs is overleden, had een huurhuis. Net als mijn broer, ben ik door de verhuurder aansprakelijk gesteld voor de herstelkosten van de huurwoning. Omdat mijn zus geen geld had, hebben we verder geen stappen ondernomen wat betreft de erfenis. Kan de verhuurder nu die kosten op ons als erfgenamen verhalen?’

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

Antwoord:

Ja, dat is inderdaad mogelijk. Als erfgenaam ben je namelijk verantwoordelijk voor schulden van je overleden zus, als je de erfenis niet hebt verworpen of beneficiair hebt aanvaard. In die twee gevallen, kan je namelijk niet voor schulden van de erflater worden aangesproken. De erfenis verwerpen of beneficiair aanvaarden doe je in een verklaring bij de rechtbank in het arrondissement waar je zus haar laatste woonplaats had. Hier zijn kosten aan verbonden.

Verschillen
Als je de erfenis verwerpt, heb je nergens recht op en ben je eigenlijk nooit erfgenaam geweest. Als je de erfenis beneficiair aanvaardt, heb je alleen recht op de erfenis als er na aftrek van schulden iets overblijft. Bij aanvaarding, accepteer je de erfenis, ongeacht of er schulden zijn.

Aanvaarding
Totdat je de verklaring van verwerping of beneficiaire aanvaarding hebt, wordt je verondersteld de erfenis te hebben aanvaard. Dat betekent dat een schuld van de overledene aan de verhuurder ook in de erfenis valt, en dus door jou betaald moet worden. Als je op zo’n moment alsnog de erfenis wilt verwerpen of beneficiar wilt aanvaarden om de schuld niet te hoeven betalen, dan is het maar de vraag of dat dan nog gaat lukken. Je hebt hier namelijk de toestemming van de rechter voor nodig.

Feitelijke handelingen
Als je nog niets hebt gedaan, waaruit afgeleid kan worden dat je de erfenis hebt aanvaard, dan is er nog een kleine kans dat je alsnog kunt verwerpen. Echter, door bepaalde handelingen te doen, kun je achteraf niet meer verwerpen of beneficiair aanvaarden. Als je bijvoorbeeld zaken uit de inboedel hebt weggenomen of weggegeven, of in de auto van de erflater hebt gereden, dan zijn dat handelingen waaruit afgeleid kan worden dat je de erfenis hebt aanvaard. Je zit dan helaas ook aan de schulden van de erfenis vast. 

Tip: leg de verklaring van verwerping of beneficiaire aanvaarding zo spoedig mogelijk af, het liefste voordat eventuele schuldeisers van de erflater zich bij je melden.

Heb je vragen over erfrecht, neem dan contact met ons op.

Lees ook: Erfenissen steeds meer bron van ruzie

Bron: Rechtbank Alkmaar, sector kanton, 23 april 2009, LJN BI1984

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

Edith | 21.01.10 | 12:43

Ik begrijp dat ze aansprakelijk is voor de schulden als ze niet heeft verworpen. Maar is ze dan voor de volledige schuld aansprakelijk? Mijn inziens is zij dan voor haar erfdeel aansprakelijk en niet voor het volledige bedrag toch?

Masja | 21.01.10 | 18:48

Ik vind deze ook niet helemaal duidelijk. Moet je in alle gevallen zelf dan actie gaan ondernemen als er iemand overlijdt waarvan jij mogelijk erfgenaam bent (bijvoorbeeld omdat je familie bent), ook al heb je daar niet om gevraagd?

Lieve | 13.03.10 | 11:25

Kan er al afstand gedaan worden van erfrechten, voordat het familielid is overleden? Of dient deze actie (verwerping of anders benificiar aanvaarden) direct na overlijden aangezet te worden?

Piet | 16.05.11 | 15:04

Tot in welke graad van verwantschap geldt dit?

Ik heb wel 100 verwanten en er zal er zeker wel eens eentje ovrelijden met grote schulden!

Moet ik volgens de Ned wetgeving ook schulden betalen van b.v. een verre achterneef die in een ver land is overleden?

Hoe ver gaat dit?

Oedske | 19.09.13 | 23:46

Dat zou kunnen Piet, als blijkt, dat jij erfgenaam bent. Als de verre neef geen levende verwanten heeft die minder graden zijn bloedverwant zijn. Waar die neef woonde doet niet ter zake, zijn schuldeisers weten je vast uiteindelijk te vinden.

Ervaren vrouw | 07.05.14 | 13:37

Me verloofde heeft een vrouw gehad die ziek werd en dood ging en liet hem met een ton schulden achter zonder dat hij daar iets tegen kon doen! Toen moest hij wel aan de bel trekken om de schulden goed af te kunnen lossen! Gelukkig mocht hij toch voor zijn eigen sparen, want anders had hij echt gezeten! Bij de tweede schuld hoorde ik dat je ervoor gevangenis straf kan krijgen! Maar dan gaat het om een grote ton met schulden! Voorkomen is beter dan aflossen!

Vera | 05.06.14 | 12:00

In de afgelopen jaren heb ik voor naaste familieleden begrafenissen geregeld, ooms en tantes zonder nakomelingen. Na bericht van overlijden via gemeentepolitie, eerst meteen opgebeld naar een plaatselijke notaris in mijn eigen woonplaats. Gebruikelijke procedure is dan mijn ervaring, de notaris zoekt dan meteen uit of sprake is van een testament. Vanzelfsprekend wilde ik nagaan wat de wensen zijn van de overleden persoon, begraven of cremeren. In mijn familie was dat alleen begraven. Mede namens mijn broers en zusters werd door de notaris meteen genoteerd, geregeld dat wij alleen benificiair aanvaarden - tot moment dat we het totale bedrag van inkomsten en uitgaven, bezittingen en schulden van de overledene vernamen, dat rekenwerk en alles regelen, begrafenis, uitnodigingen sturen, echt alles deed ik helemaal alleen voor eigen rekening met bewijs van bonnetjes. Verder werd alles geregeld door de plaatselijke gemeente van de overleden personen, inboedel werd geveild, huur opgezegd, woning schoon achter gelaten, de gemeente zoekt dan uit wat het vermogen is, aow en bedrijfspensioen (in dit geval gemeente-ambtenaren dus ABP), wij hoefden als nichten en neven niets te betalen maar we ontvingen ook niets. Nadat alles is afgehandeld en uitgerekend door de gemeente waar de overledene woont dan behoort men wel een briefje te sturen of een telefoontje te plegen, het saldo door te geven plus of min. Men vernietigt gewoon dossiers vrij snel zonder verantwoording af te leggen, inhoud dossier leeg. Dus zo gaat dat in Nederland wanneer je keurig netjes benificiair aanvaardt als familie die toch zeker niet voor alle ooms en tantes, verdere nichten en neven, achternichten en neven, hun persoonlijke gegevens kan weten. Dus, als iemand is overleden zonder kinderen dan zijn broers en zusters, neven en nichten geen personen op wie gemeentes iets kan verhalen. In mijn geval allemaal alleenstaande thuiswonende hoogbejaarden van boven de 80 jaar oud. Tijdens hun leven werd alles door naaste omgeving voor hun geregeld, spaargeld verdwenen werd geconstateerd door gemeentes die dat voor ons regelden. Ik ben zelf allergisch voor van alles en nog wat, dus was ik niet in staat bij mensen met veel huisdieren met uitwerpselen, vieze stoffige woonhuizen, smerige tuinen en schuurtjes te gaan kijken wat daar binnen was. Personeel met daarvoor geschikte kleding en maskers op hebben daar wel de spullen voor hoe men de woning van een alleenstaande overleden persoon kan bekijken, het lijk verwijderen dat door GGD arts wordt bestudeerd voor oorzaak van overlijden, daarna wordt de overledene opgebaard bij een begrafenisondernemer. Dan hoef je alleen maar te zeggen wat voor kleding geschikt is voor de overledene, dagelijkse kleding of pyama wordt dan uitgezocht en daarna mag iedereen gaan kijken naar het stoffelijk overschot in de kist bij begrafenisondernemer voor de begrafenis. Zo gaat dat tegenwoordig, onze overheid wil graag dat ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Dat is exact wat mijn familie allemaal wil, bovendien voor hun privacy willen ze niet over de dood praten, ook niet of ze verzekerd zijn, begrafenis geregeld. Allemaal mensen die beweren spaargeld verstopt te hebben thuis, dat is altijd wel verdwenen!

Roelf 16-06-2014 | 16.06.14 | 11:20

als een zoon in de schuldensanering zit en komt te overlijden, kan dan de schulden nog verhaald worden op de erfgenamen?

Alex | 09.09.14 | 16:26

Re.Piet

Het gaat volgens mijn weten niet verder dan de derde generatie maar dat is dan ook omgekeerd het geval als de vierde generatie de enigen zijn die nog leven dan krijgen die ook niets.

joke | 22.10.14 | 12:17

moet ik voor het overlijden van familieleden (Stiefvader.en bloedverwante broer) al regelen dat ik geen erfgenaam wil zijn.beide hebben veel schuld en regelen niets.

OOk wil ik vragen als 1 van hun komt te overlijden en ik nergens verantwoordelijk voor wil zijn ik ook de begrafenis niet mag regelen.dat stukje vind ik erg lastig want dat zijn dingen die ik uit morele oogpunt wel hoor te doen.