Alimentatie (21): Niet meer betalen omdat je je kind niet ziet?

24-09-2009 | 45 reacties

‘Ik betaal kinderalimentatie maar zie mijn kinderen al jaren niet meer. Ik heb begrepen dat je geen alimentatie hoeft te betalen als je de kinderen niet meer ziet. Klopt dat?’

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?



Antwoord:

Nee, dat klopt niet. In principe staat de plicht tot het betalen van kinderalimentatie los van het recht om omgang met je kinderen te hebben. Slechts in uitzonderlijke gevallen hoef je geen alimentatie te betalen als je je kinderen niet meer ziet.

Alimentatieplicht
Niet voor niets wordt over een kinderalimentatieplicht gesproken. De verplichting tot het betalen van alimentatie aan je kind is gebaseerd op het ouderschap. Ben je ouder en woont je kind niet bij jou, dan betaal je aan de verzorgende ouder kinderalimentatie. Het meest sprekende voorbeeld hiervan is de prostituee die zwanger werd van een klant. De klant diende gewoon kinderalimentatie te betalen omdat hij de vader was van het kind. Ook vaders die hun kind niet erkend hebben, zijn dus verplicht alimentatie te betalen.

Omgangsrecht
Iedere ouder heeft recht op omgang met zijn kind, ervan uitgaande dat dat in het belang van het kind is. Zo is omgang tussen een kind en een vader die gewelddadig is naar het kind, niet in het belang van het kind. Het recht op omgang tussen kind en vader vloeit voort uit het recht op gezinsleven (art. 8 EVRM) of de omstandigheid dat de vader het kind heeft erkend. De omgang wordt doorgaans vastgelegd in een omgangsregeling. Als de vader echter geen omgang heeft met zijn kind (bijvoorbeeld omdat de moeder de omgang frustreert) dan dient hij nog steeds de alimentatie te betalen. De reden hiervan is dat de kinderen niet de dupe mogen worden van problemen tussen de ouders.

Naar de rechter
Natuurlijk is het evenmin in het belang van het kind dat de moeder de omgang tussen vader en kind tegenhoudt. In dat geval rest er weinig meer dan de stap naar de rechter te maken om de moeder te dwingen mee te werken aan de omgangsregeling. Stoppen met het betalen van kinderalimentatie, hoewel erg verleidelijk in zo’n situatie, is dan niet toegestaan.

Wil je meer weten over gezag, omgangsregeling of alimentatie, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Omgangsregeling: de kinderen willen geen omgang meer
Lees ook: Omgangsrecht van grootouders na echtscheiding 
Lees ook: Machtsspel omgangsregeling leidt tot werkstraf moeder
Lees ook: Heeft een vader altijd recht op omgang met zijn kind?

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

Marcel | 01.10.09 | 12:02

Rare denkwijze vind ik. Als de moeder er bewust voor kiest om de omgang met hun kind tegen te houden, dan zou dat ook moeten inhouden dat ze de alimentatie tegenhoud (als ze zo consequent is).

Daarnaast geloof ik niet dat er ook maar 1 moeder is die de ontvangen kinderalimentatie niet in de huishoudpot stopt maar specifiek voor haar kind apart houdt. Kortom het niet betalen van kinderalimentatie in zon geval laat aan de moeder merken wat de consequenties zijn van haar emotionele mishandeling naar haar eigen kind toe!

Oplossing: Wijs het kind toe aan de ouder die het het beste voor heeft met het kind, dit is in principe de ouder die bereidt is om te overleggen en het nut inziet van het evenwichtig opgroeien van het kind.

RA Cassteele Koedijk | 01.10.09 | 14:53

Het kan nog gekker, na de scheiding is beslist dat vader de schulden op zich neemt, in ruil voor het niet betalen van alimentatie, en omdat de moeder hertrouwt met een man met een heel goed inkomen. Maar omdat er geen alimentatie wordt betaald, weigerd moeder mee te werken aan een omgangsregeling, omdat omgang van de biologische vader het evenwicht verstoorde in het gezin, omdat het kind werd opgedrongen de nieuwe echtgenoot als niewe vader te accepteren.

Wat helpt naar de rechter stappen als vervolgens een moeder zich niet aan de afspraken houdt?

Roeland | 01.10.09 | 18:11

Ik vind het voorbeeld van die prostituee wel opzienbarend, veel huwelijken in Nederland lopen op de klippen door een vrouw die het niet zo nauw neemt, veelal vertrouwd de man zijn vrouw en laat na een DNA test uit te voeren, ik zou wel eens willen weten hoeveel mannen kinderalimentatie betalen voor een kind die niet eens van hem blijkt te zijn, en omdat de vrouw omgang van de kinderen met de ex-man tegenhoudt, niet eens de kans krijgt om erachter te komen. Advies aan iedere man, doe een test van ieder kind gelijk na geboorte nog voor de aanmelding bij de gemeente.

Louis | 02.10.09 | 18:32

Sommige vaders kunnen de gang naar de rechter simpelweg niet maken omdat dit onbetaalbaar is. Een advocaat kost minstens 200 Euro per uur. Die drempel is voor veel vaders simpelweg te hoog. Helemaal als deze vaders ondertussen een stabiel nieuw gezin hebben, waarbij ze voor de kost moeten zorgen.

Ik hoop dan ook dat de overheid hier binnenkort prioriteit aan geeft. Er zijn waarschijnlijk duizenden vaders die door deze omstandigheden hun recht niet kunnen halen.

André | 13.11.09 | 13:13

Ik hoef geen alimentatie te betalen omdat mijn zoon 300 km bij mij uit de buurt woond en dit de nodige kosten met zich mee neemt. Nu heeft mijn ex, gestimuleerd door haar vriend een rechtzaak aangespannen die eigenlijk helemaal nergens over ging en uiteindelijk met Mediation opgelost is. Financieel zit ik niet breed maar mag nu wel een totaal van € 800,- ophoesten. Ik heb aangegeven om mijn zoon nu maar eens in de maand op te halen in plaats van eens in de 14 dagen. Haar vraag naa alimentatie was afgewezen omdat zij bijstand heeft en omdat mijn kosten zo al hoog genoeg zijn. Maar ik vind het ronduit krom dat wanneer je je eigen kinderen niet mag zien je er toch voor moet betalen. Ik bedoel als je wel wil maar niet mag, dan slaat dat toch helemaal nergens op.

Ralph | 18.11.09 | 9:03

tja .. zelf ben ik een kind van 13.. bijna 14..

ik ga al ruim anderhalf jaar niet meer naar mijn vader..

dit heeft te maken om dat hij mij nogal wat geflikt heeft..

hij moet inderdaad gewoon alimentatie betalen, maar dat vertikt hij de laatste 2 á 3 maanden...

mijn moeder heeft daarom een of ander iets gebeld(ik weet zo ff niet wat) en hij moet het gewoon betalen.. waarschijnlijk gaat dit tot een rechtzaak uitlopen.

maar het is evenals moeilijk voor mijn vader om mij ook terug te krijgen...

aangezien ik al anderhalf jaar niet meer naar hem toe ga..

en ook omdat ik ouder als 12 ben mag ik de omgangsregeling wijzigen. dit heb ik inderdaad ook gedaan..

ik ben zoals al vertelt 24/7 bij mijn moeder.

Groetjes,

Ralph

ralph | 18.11.09 | 9:04

sorry voor de vele lege regels :S

Saskia | 29.08.10 | 22:25

Beste Ralph,

Ik vind de situatie erg naar voor je. Ik hoop dat je vader zich wel anders gaat gedragen en geen spelletjes met jou en je moeder gaat spelen door het geld nu ook maar eens weg te laten.

Sterkte en let goed op jezelf!

Cilia

ron | 14.09.10 | 21:11

Is het niet een beetje hypocriet, wanneer vader moet blijven betalen en moeder hertrouwt met een andere man en doet niets aan het feit omgangsregeling. Makkelijke bijklussen ???, een beetje strijd voeren en elke maand zonder maar enige moeite te doen 230 euries in de zak stoppen en nog eens 2x een modaal salaris in de nieuwe gezins situatie.

Sorry maar maar dit is te gemakkelijk opgelost in nederland.

Men scheert alles zo makkelijk als mogelijk over een kam maar dit is lomp en zeer slecht geregeld in Nederland. Ik ind dit niet kunnen terwijl vader de eindjes aan ellkaar moet knopen!!!

Moontje | 25.10.10 | 21:46

Ben het helemaal met Ron eens. Belachelijk geregeld in Nederland! Moeders kunnen in wezen doen wat ze willen, ze krijgen te allen tijde hun geld en de vaders moeten maar zien hoe ze een nieuw leven opbouwen. Vaak zonder een cent te makken te hebben. Die alleenstaande moeders hebben genoeg belastingvoordelen, alimentatie, met een beetje mazzel nog partneralimentatie en daarnaast vaak gewoon nog een baan waarmee ze in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Ongelooflijk gewoon! Ik ben er altijd te trots voor geweest (partneralimentatie) en heb gewoon keihard gewerkt voor mijn centen en daarmee mijn ex ook de kans gegeven op een nieuw leven. Zouden meer vrouwen moeten doen.

Belinda | 21.02.11 | 21:39

Vind het toch raar om elke keer weer te lezen dat alimentatie betalen voor je kind alleen wenselijk is als je het kind ook mag zien. Ik begrijp dat niet zo goed. Begrijp natuurlijk heel erg goed dat het niet zien van je kind je frustreert maar uiteindelijk gaat het toch om het welzijn van je kind?

Wel betalen als je het kind mag zien maar niet betalen als je het kind niet mag zien....? Kind is dus dubbel benadeeld.

Mijn kind mag zijn vader wel zien maar hij is degene die moeilijk doet. Wil niet eens in de twee weken zijn vrije weekend inleveren voor zijn kind! Wil hierbij dus even benadrukken dat er aardig wat vaders rondlopen die de verantwoordelijkheid niet aan willen gaan!

mama van een diva | 07.03.11 | 20:16

EDIT op ....

Ook vaders die hun kind niet erkend hebben, zijn dus verplicht alimentatie te betalen.

dan kun je iedereen aanmelden als "vader" dat zal toch echt niet 100% waarheid zijn,

maar goed ik ben alleenstaande mama omdat meneertje tijdens de zwangerschap bekende een ander te hebben,

hij ging nog wel 1x mee naar verlos en heb nooit meer iets gehoord of gezien.

ik was toen net 3 maanden zwanger.

wat vinden jullie hiervan?

het zo laten en mijn eigen boontje zien te doppen en hem overal buiten houden en laten.

of het voor het gerecht laten komen en betalen?

alvast bedankt voor jullie reacties

moeder van 2 | 27.03.11 | 15:27

de wet hier in nederland is gewoon veel te simpel. moeders kunnen doen wat ze willen ze krijgen altijd hun zin. er zijn genoeg vaders die moeten betalen, geen recht hebben op een nieuw gezin omdat de ex dan weer een hogere kindallimentatie willen hebben. en wat contineu gebeurt is dat de ex vrouw al weer samen woont dit niet op papier doet omdat de ex partner dan minder kinder allimentatie hoeft te betalen.

en idd 90 procent van de alleenstaande moeders gebruiken het kindergeld zelf. daarom is de tussen rekening een ideale oplossing. want dan trekken de moeders terug want ze moeten voor elke afschijving met bewijzen komen en dat kunnen ze niet altijd als ze voor zich zelf naar de kapper gaan of wat dan ook.

ik werk parttime ben gescheiden en heb 2 kinderen mijn expartner ziet zijn 2 kids 2 dagen in de week kijk moeders zo moet het en nee hij hoeft van mij geen kinderalimentatie te betalen. hij is lief voor de kinderen hij heeft ook een nieuw gezin met nieuwe kids ik gun hem dat ik heb zijn geld niet nodig. maar wat mij gewoon opvalt is dat moeders altijd haat hebben stop daar maar mee dan zul je ook zo als ik denken

Alleenstaand mama | 13.03.12 | 10:46

Ik ben alleenstaande moeder sinds mijn zoon 4 maanden oud is -ik bleek zelfs geboortekaartjes aan zn scharrels te hebben gestuurd...- Ik werk vier dagen per week, verdien een aardige boterham en heb voor 95% van de tijd de zorg voor mijn zoon. Dat houdt in dat ik iedere avond na mijn werk -en ik moet racen om op tijd thuis te komen en hem van kdv te halen- kook, was, strijk, badder, voorlees, in bed leg en niet te vergeten die slechte nachten ook voor mijn kiezen krijg. Ik geniet van het ouderschap, ben intens blij dat ik moeder ben, maar het is geen makkie! De omgangsregeling is: week 1 donderdag van kdv ophalen, vrijdagochtend brengen (papa wil geen vrije dag opnemen en ja, financieel zou dat wel kunnen!) en week 2 dito, maar dan haalt hij hem vrijdag ook en brengt hem zaterdag weer bij mij. De praktijk is anders... Papa is er soms: we wonen 70km uit elkaar en de kleine man halen van kdv redt hij eigenlijk nooit (te laat weg van werk) Dus hij mag mee-eten en de kleine man hier badderen; hij mag hem ook volgens afspraak mee naar hem, maar dat gebeurt in wezen nooit. Consequentie: als ik een avond naar de bios wil; een hapje eten met een vriendin of inderdaad een keer naar de kapper dan moet ik oppas regelen en dat kost geld. Mijn kinderalimentatie gaat inderdaad in de grote huishuispot: die waarvan de flesvoeding van het ventje betaald wordt, die waarvan ik die oppas betaal en die pot waarvan we samen naar de dierentuin gaan en ik hem naar zijn opa en oma rijdt. Dat is overigens dezelfde huishoudpot waarmee ik huis voor hem iets warmer stook dan ik voor mezelf zou doen en die waarvan ik hem iedere avond in bad kan doen. Het is ook die pot waarvan ik 6 wassen per week draai in plaats van 3 en die waarvan ik -veelal tweedehands- kleding koop voor een jongetje wat in een jaar nu 7 maten gegroeid is...

Papa is een lieve papa als hij er is en de afspraak doorgaat -vaak komt er werk, scharrel no. 684 of sport tussen- maar heeft een leven waarin hij sowieso 6 van 7 dagen per week doet wat hij wil, hoe het wil... Dat kan ik niet -ik kan niet eens een patatje halen op de hoek zonder de babyfoon bij de buurvrouw achter te laten he!! Iedereen heeft recht op zijn eigen leven en keuzes, maar vergist u niet in de verantwoordelijkheid en de belasting van het bijna fulltime alleenstaand ouder zijn! Door de kinderalimentatie kan ik die oppas wel regelen en bijvoorbeeld de auto betalen: ik koop er onze (van mij en mijn kind) broodnodige vrijheid mee! Nota bene: als ik kan spaar ik zoveel mogelijk (in veel maanden ruim de helft) voor de toekomst van de kleine vent.

Barend | 15.04.12 | 16:52

Ik lig nu sinds anderhalf jaar in scheiding, ik betaal nu 357 euro voorlopig voor mijn drie dochters, ik heb ze om het weekend en twee avondjes in de week te eten, betalen gaat net, maar nu heeft de rechter beslist dat door het vele overwerken wat ik moest doen om dit bedrag te betalen de alimentatie verhoogd is naar 559.50, echt belachelijk, de oudste is bijna 7 en de tweeling bijna 4, kosten ze echt zoveel, maarja ik vindt het ook niet gek dat mijn ex en haar nieuwe vriend om het weekend erop uit trekken en 2 x op vakantie kunnen, ik mag blij zijn als ik in mijn weekend kan ontspannen, want als ik mijn dochters heb kan ik niet weg omdat ik mijn auto weg moest doen om de eerste maanden alimentatie te kunnen betalen, nu wil ik weer een autootje aanschaffen maarja niet met 559 euro alimentatie, dat wordt thuiszitten en speeltuintjes, maar uitjes zitten er niet meer in, mijn vaste lasten zijn bijna everedig als mijn nettoinkomen waardoor ik weer veel over moet werken wat mijn werkgever niet kan garanderen en is zelfs bereidt een werkgeversverklaring te geven, maar als ik in hoger beroep ga dan kost het volgens mijn advocaat 2000 euro, heb ik niet. waarom moet ik krom liggen zodat mijn ex het goed heeft, zij heeft alles, ik straks niets meer, zij heeft het meeste waardevolst, de kinderen en zoals ik weleens hoor, een blok aan haar been omdat zij niet kan genieten van haar nieuwe liefde, zij heeft geen idee hoe gelukkig zij is, ik mis mijn kinderen ieder moment als ik ze niet bij me heb en natuurlijk het wazig bedrag waar mijn kinderen zeer ruim voldoende van kunnen leven, maar het is nooit genoeg zie het verschil, van 357 naar 559 euro, zelf zeg ze dat zij hier niets aan kan veranderen, ja mazzel, wat ik niet nodig heb vraag ik ook niet, zij ging vreemd en krijgt er nog een goed leven voor terug, helaas bestaat overspel niet meer, want daar had ik haar een paar keer voor kunnen aanklagen. fijn die wetten in dit land, allemaal gericht op de vrouw, waar je ook zoek, de man is altijd de lul!!!!!

Barend | 15.04.12 | 17:11

Alleen als de vader schuldig is aan het verzieken van het huwelijk of relatie vindt ik een straf wel terecht, maar niet als je probeert je huwelijk te redden en er samen achter staat en je kinderen gerust steld over de situatie en mij weer vervolgens gebruikt heeft zodat haar nieuwe vriend alles gereed aan het maken was voor zijn nieuwe leven met mijn gezin, helaas voor hem kwam ik hier achter en zei ze dat ze ondertussen nog met hem naar bed was geweest, vervolgens moest ik mijn kinderen zeggen dat papa weg moest omdat papa en mama teveel ruzie hadden, dus ik naar mijn broer maar kwam er later achter dat zij haar nieuwe vriend bij haar liet slapen met zoals zij zei, met toestemming van mijn oudste dochter, waar normaal papa lag naast mama, lag ineens een vreemde vent, nouja een broekie van 25 jaar met een nachtdienst bij een bakkerij met een moeder en drie kids in huis, het kan nog gekker, maar dan kan ik beter een boek gaan schrijven, en ja ik moet dit effe kwijt, frustratie genoeg.

Naam | 24.04.12 | 10:32

ik ben het met al die vaders die het beste met hun kind voor hebben en die door deze rechtstaat op een onrechtvaardige manier behandeld worden eens,het wordt tijd om een landelijke petitie te maken en die aan te bieden aan de overheid,en andere instanties,zodat ze weten dat ze de wetten aan deze tijdmoeten aanpassen,

C. | 01.05.12 | 23:34

Heel triest om deze reacties te horen, hetzij goed, slecht of gemeend.Iedereen zit in een scheiding tegenwoordig. Als alleenstaande moeder heb ik er nooit aan willen denken om in deze situatie te zitten. Omdat elk kind het verdiend om op te groeien in een intact gezin.

Helaas is het wel de werkelijkheid. En in de werkelijkheid moet ik er hard voor zorgen om mijn zoon op te laten groeien tot een zelfstandige, maar vooral verantwoordelijke man. Ik heb de steun of advies niet van de vader. Ik maak elke beslissing alleen. Mijn vader heeft nooit nagedacht om ooit naar mij om te kijken, totdat ik 18 jaar was. En toen mijn ex er de brui aan gaf besloot ik om deze fout nog niet te laten herhalen. Ik heb er alles aangedaan om te voorkomen dat ik gezien word als de ex die het kind bij de vader weghaalt. En hoe moeilijk is het als moeder of vader je kind steeds op te delen", de leuke momenten niet samen te delen. Je moet je er maar in berusten en je kind het beste geven. En dat kan soms tegen je gevoelens ingaan.

Ik zie duidelijk in de reacties van de mannen en vrouwen dat er een verschil is tussen de sekse. De mannen bekijken alimentatie meer verstandelijk. Betalen..... waarom en waarvoor? Ik zie mijn zoon/dochter toch niet. En vrouwen zijn soms nog gefrustreerd over het verleden. Beide heel terecht. Maar de kinderen hebben hier helemaal niets aan. Kinderen hebben iets aan ouders die proberen het beste te gunnen aan de ander. Ik gun het mijn ex dat hij zijn zoon 1x in de 2 weken ziet( hij heeft hier zelf voor gekozen) en ik hoop dat hij het me gunt om mijn zoon te voorzien in eten, drinken,degelijke kleren, opvang etc. Hoe misselijkmakend hij het me soms kan maken. Maar ik wil dat het mijn zoon aan niets ontbreekt. Zelf heb ik ook die frustratie en boosheid, en zit ik ook in een alimentiezaak. Maar het onvolwassen handelen en reageren, daar ben ik ook wel klaar mee. Ik zie alimentatie meer als een plicht. Net zoals je de huur betaalt voor een goed onderdak. Zo de alimentatie als zekerheid dat je kind het aan niets ontbreekt.Je kind is middels een investering voor de nieuwe generatie die moet komen. Daar moet je geld, tijd en liefde in stoppen. Als de moeders of vaders een dagloon mochten vragen voor het opvoeden en verzorgen van hun kind, dan zou dit onbetaalbaar zijn. Dus mannen investeer, zodat je kinderen later zien dat je hard bent blijven doorwerken voor hun bestaan. En vrouwen; vergeef of probeer te vergeven, je kinderen voelen de tijd en liefde die jullie erin stoppen echt wel.

Succes met verwerken en accepteren dat scheiden een stuk leiden is.

Lovezion | 20.05.12 | 0:21

Graag jullie mening..!

Ik ben 4 maanden geleden moeder geworden van een prachtig ventje. Ik kan jullie vertellen dat zijn vader mijn zwangerschap een levende hel van heeft gemaakt! Ik werd bedreigd, ik werd gechanteerd, dit kind moest ik weg halen het was een grote fout! En hij stuurde mensen op mij af om mij te bellen, uit te schelden etc. In die 9 maanden heb ik kei hard gewerkt voor mijn manneke, hij is niks te kort gekomen. Toen mijn zoontje geboren werd, was hij er opeens! En nog nooit heeft hij wat voor zijn kind gedaan of gekocht behalve 3 x toe een pak pamper en pak melk gekocht. Hij mocht mijn kind niet erkenen, en hij komt wanneer het hem uit komt langs! Ik doe alles voor mijn zoon. De nachten, wanneer hij ziek is, alles ! Wanneer hij moet komen omdat zn kind ziek is, stuurd hij op het laatste moment dat er wat tussen is gekomen. Wat voor vader ben je dan. Ik ga nu stoppen met dat hij langs mag komen. Ben dit gewoon zat. Ik ga er alles aan doen dat hij ons kind niet meer mag zien. Want mijn zoon heeft niks aan zo een vader.

Wat ik hier mee probeer te zeggen, moeders die moeilijk doen, die doen niet zomaar moeilijk. Vaders mogen niet zomaar hun kinderen niet zien er zit altijd een verhaal achter.

beste Lovezion | 01.07.12 | 23:37

Ergens begrijp ik je wel maar ergens ook niet.

Neemt nooit het toezicht af , want dit zal in je nadeel spelen later. Heb een andere ervaring. Dochter wordt zeer slecht opgevoed, ook is mijn kind baas over haar moeder nu dit door de slechte opvoeding. eet slecht en ongezond, rookt enz en heeft nu al op haar 16 jaar gezondheidsproblemen. Ik zelf ben ook zwaar ziek geweest en heb een stamceltransplantatie achter de rug. En wenst dit mijn kind zeker niet toe. Maar hou mijn hart vast, hoe ze nu wordt opgevoed vrees ik ervoor dat ze ook eens zwaar ziek ga worden. Nu minste wat ze doet is ze moe, zelfs nu elke keer als ze naar mij zou komen zegt ze het af via haar moeder mijn ex. Die is zelfs te moe om ene trein te nemen is dat nog normaal? . Bloeduitslagen duiden op laag vitamine en te kort aan vitammine B ook enz. Zelfs dokter zegt ze heeft slechte longen en moet stoppen met roken doet ze ook niet en moeder laat alles toe. Ze is de Baas thuis en leeft ongezond ook vuil , kak en pis ligt daar op de grond van de dieren enz. Ik vraag echt af waarom betaal ik voor een kind dat zelden komt en eens in een normaal gezin kan komen ? bij ons krijgt ze gezond eten en vers, maar dat mag ze niet en ook èèn van de reden dat ze minder wil komen. Ik wil alleen dat ze gezond mag leven. Ik betaal maar , maar het geld gaat blijkbaar ,naar sigaretten en fastfood ? Heb sinds vandaag geen zin meer om onderhoudsgeld verder te zetten , wettelijk moet het maar het wordt alleen gebruikt voor haar om sneller de dood in te sturen om het grof te zeggen. Ook zie ik haar bijna niet meer. Doet me erg veel pijn en ben nu ook teneinde raad. Vind het verkeerd van de wet , ik zou zeggen je kind niet zien is geen onderhoudsgeld. Ik denk daar eens een petitie voor op te starten .

miss | 03.07.12 | 0:11

Ben het helemaal met jullie eens dat er veel moeders zijn die het in hun eigen zak steken en wel een baan hebben maar dan met 0 uren contract zodat ze dat ook nog is in hun eigen zak kunnen steken en de vader de volledige draagkracht voor de allimentatie heeft omdat zij zogezegd geen inkomen heeft. vervolgens ziet hij zijn kind ook niet omdat ze niet wil dat dat kind bij mij zijn vriendin in de buurt is en dat wordt lastig als je samen woont en gaat te ver. En dan ook nog het kind opstoken tegen de vader en slecht eten geeft dat kind is moddervet van de junkfood. gaat elke avond pas naar bed als zij ook naar bed gaat anders moet ze vroeg op voor dat kind en dat wil ze niet. Inmiddels ziet mijn vriend dat kind niet meer is een gevecht zonder einde en heeft er nooit een band mee op kunnen bouwen maar hoop dat als dat kind ouder is dat haar ogen open gaan naar haar eigen moeder. en vind het zonde dat er elke maand zoveel geld naar zo iemand toe gaat die ieder weekend gaat stappen en steeds een nieuwe auto heeft enz er gaat niks naar het kind. echt triest zulke moeders!

ex vader | 15.07.12 | 18:38

ik zou zeggen dames , die hem of haar het eerste heeft mag het houden dat willen jullie toch.

groetjes

de vader | 13.09.12 | 10:04

Ik lees een aantal reacties en op inet waarin gesteld wordt dat kind dan dubbel benadeeld wordt als vader geen kind alimentatie betaald.

Ik heb zelf 14000 uit gegeven aan rechtzaken voor omgang. moeder is expres gestopt met werken om zo de hoge advocaat kosten te ontlopen. elke keer weer krijg ik de uitspraak je mag omgang hebben met je kind, moederfrustreerd deze omgang. ik betaal geen kindere alimentatie de reden is deze rechtzaken hoefde nooit plaatsgevonden te hebben. het bedrag van kind alimentatie deel ik door de 14000 euro ja lees goed veertienduizendeuro.ben zelf ook expres gestopt met werken zodat lbio niet aan mijn duer kan komen voor extra. totdat de 14000 verekend is dan ga ik weer werken en betaal ik weer de normale deel. zie mijn kind nog steeds niet. dus degene die zeggen dat het kind de dupe is als vader geen alimentatie betaald heeft het goed mis en moet bij zich zelf nadenken hoe durf je zulke uitspraken te doen. het kind is niet de dupe door jouw geld. maar door de moeder die het kind niet meegeeft. moeders moeten ze vaker opsluiten als ze dit soort praktijken doen. kind is toch al verpest dus het kind zal de moeder uit eindelijk niet missen. zelfde redenatie als hoe dde moeder denkt.

Ina | 19.10.12 | 13:27

Iedereen reageert vanuit zijn eigen emotie en komt nooit te goede aan het kind .Allemaal een eigen kijk op de zaak en allemaal te leven en te accepteren wat de wet (rechtssysteem)over het gene bepaald heeft.

Zijn wij allen slachtoffers of maken wij dat van ons zelf,het is maar net van welke kant je het bekijkt ..

De vader van mijn dochtertje heeft alles er aan gedaan om het zo bond te maken en zich zo als een klootzak te misdragen dat het wachten was ,dat ik ooit eens ging zeggen ,dat het genoeg zou zijn.Maar ik heb het nooit gedaan om te kijken hoever hij zou gaan en uiteindelijk heeft hij zelf de handdoek in de ring gegooit met de wijzende vinger na mij toe.

Zijn omgeving moet denken dat ik de gene ben die hem geweigerd heeft en ik vind het wel prima.Wat allimentatie betreft betaald hij 400euro minder dan hij kan afdragen en ik vind het wel prima.

Ga ik in beide gevallen moeilijk doen en ga ik eisen stellen ben ik de volgende sjeikwijf ,bitch en ben ik de gene die kind van vader weg houdt ..maar de echte waarheid is geheel anders .

ana | 02.11.12 | 12:51

ronduit zielig die vrouwen die hun partner letterlijk uitmelken voor een paar centjes, en vervolgens de kinderen niet eens hun vader laten zien. Ze zien alleenmaar geld en vergeten dat het eventueel goed zou kunnen zijn voor het kind zelf om ook de vader te zien en te spreken.

zielig

Frits | 10.11.12 | 19:27

Omgangsrecht... Een lege term in Nederland.

Nieuwe partner | 09.02.13 | 12:42

Ik ben een nieuwe partner van een gescheiden man met kinderen. Elke maand betaald mijn vriend braaf de allimentatie voor zijn kinderen. En wel de helft van zijn inkomene omdat hij nu samenwoont met mij. Dat terwijl zijn ex een inkomen heeft dat meer is dan wij samen hebben. Ze gaan bijna elk weekend weg, meerdere keren per jaar op vakantie, elek week uit eten. Wij kunnen niets. Hebben ons hele leven moeten aanpassen en moeten uitkijken wat en waar we boodschappen doen. In een apart potje buiten de bank om spaar ik nu al een paar jaar om dit jaar een keer een weekje weg te kunnen met vakantie. De kinderen houdt de moeder bij mijn vriend weg. Ze verteld de kinderen leugens en maakt de vader zwart. Zijn zoon zien we heel soms, maar zijn dochter heeft hij al 3 jaar niet gezien, maar we moeten wel betalen. Zodra de indexering er aan komt gaat ze dreigen en owee als we een dag te laat zijn dan hebben we lbio op de stoep staan! Aan alle moeders: gun je ex ook een normaal leven en wees geen geldwolf. En laat je boosheid achterwege en hou op met de mannen een poot uit te draaien omdat je toevallig boos bent en zelf zogenaamd zielig. Je wilde zelf kinderen en hebt je zwanger laten maken, neem dan ook de consequenties hiervan. Had ze anders niet laten komen, iets wat ik weet dat veel mannen geen probleem zouden vinden.

van Zwol | 14.02.13 | 18:07

Hallo allemaal,

Mijn ouders zijn gaan scheiden toen ik 18 jaar was. Ben de oudste van de drie kinderen. Ben nu 27, zusje 23 en broertje 17. Tot op de dag van vandaag heeft mijn vader geen 1 cent betaald aan mijn moeder of aan mijn zusje en broertje. Door de rechter is er alimentatie bepaald en dit staat zwart op wit. Mijn vader is niet bij deze uitspraak geweest. Toch strijd mijn moeders advocaat (van de bijstand) dus al bijna 10 jaar tegen mijn vader om geld te krijgen. Toen mijn ouders in scheiding lagen heeft mijn vader ons hele huis leeg gehaald met een bus. Niemand kon iets doen. Alle rekeningen waren leeggehaald. Niemand kon iets doen. Omdat mijn vader in het buitenland werkt kunnen ze moeilijk zijn salaris onderscheppen en kunnen ze daar dus niks mee. Mijn vader woont illegaal in Nederland want hij staat nergens ingeschreven. Ze weten waar hij woont. Niemand kan daar iets aan doen. Mijn vader leeft dus in Nederland, heeft een nieuwe vriendin met kinderen. Gaat met hun op vakantie. En dit alles terwijl mijn moeder moet rond komen van een uitkering omdat ze arbeidsongeschikt is door een ongeluk en niet kan werken. Wij als kinderen lijden hier onder want je ziet hoe je moeder elke maand alles aan elkaar vast probeert te knopen en probeert om de rekeningen van school enz. te betalen. Ik kan er niet mee leven dat mijn vader dit doet en als heer en meester leeft met zijn nieuwe gezin. Ik snap heel goed dat je als twee ouders niet meer met elkaar overweg kunt, maar dat je als vader je kinderen zo achter laat snap ik echt niet!! Wij hebben onze vader dus al bijna 10 jaar niet gezien en zo als je snapt hebben wij daar ook geen behoefte aan als je moeder zo word behandeld. Wel zou ik zo graag willen dat dit stopt, want wij trekken dit niet meer!! Mijn vader moet zijn verantwoordelijkheid nemen! Als er iemand is die mij met dit verhaal kan helpen dan zou ik heel graag in contact willen komen met die gene. Dit speelt dus al bijna 10 jaar!!

Dank u wel.

Alex | 18.03.13 | 22:57

Nou, net even een flink aantal verhalen gelezen hier. Ik ben een vader die door zijn ex 6 weken na de geboorte van de tweeling te horen kreeg dat ik kon oprotten, en in een vervolg gesprek twee weken later keihard te horen kreeg dat ik slechts een goede zaaddonor was geweest, afgezien van het feit dat ze mij ruim 4 jaar als voetveeg had behandeld. Vervolgens heeft zij mij het recht mijn kinderen te zien vanaf dat moment onthouden, waarvan ik enorm veel psychische problemen heb gehad.

Nu ruim 15 jaar en voor haar inmiddels 3 huwelijken verder heeft madam een uitkering aangevraagd en eist de gemeente waarin zij woont nu alimentatie van mij voor 2 kinderen die hun vader nooit hebben mogen leren kennen en die ik nooit heb mogen kennen.

Volgens een getuige is mijn kinderen wijs gemaakt dat hun vader ( ik dus ) niet meer in leven is. Heb nu een nieuwe relatie, al ruim 9 jaar en we hebben 2 prachtige dochters.

Moeten wij als jong gezin nu financieel bloeden en lijden voor een vrouw welke bij justitie bekend is en uit een gezin met criminele relaties komt en doortrapt te werk gaat zodat zij er beter van wordt. Hoe zit het nu met ons recht als vader???

Zijn er meer vaders zoals ik???

skilz | 25.03.13 | 2:29

Hoe zou het toch zijn als alle kinderen opgroeiden met hun beide ouders. Hier denken we wel aan, maar de uitvoering is afhankelijk van ouders en eventueel; advocaten, rechter en het recht systeem.

Kinderen die opgroeien zonder hun moeder of vader. Ouders die weigeren mee te werken aan hun wettelijke verplichtingen of juist door deze verplichtingen worden gedwongen tot onvoorziene situaties. Ik kom veel verhalen tegen die aangeven hoeveel pijn er heerst over dit onderwerp.

Als vader van 3 kinderen waarvan twee met de moeder mee zijn genomen naar het buitenland weet ik hoe het voelt om je kinderen te moeten missen. En als zoon van een vader die inmiddels overleden is, waarvan ik er gelukkig toch nog 5 jaar van heb mogen meemaken. Weet ik precies welke gevoelens er hier allemaal spelen.

Hoe kan dit ooit veranderen?

Jammer | 09.04.13 | 14:48

Ik vind het vooral jammer....dat vaders alimentatie vaak nog steeds als zakgeld zien voor de ex en niet als onderhoudsbijdrage voor de samen gekregen kinderen. Zeker voor alleenstaande moeders met jonge kinderen is het vaak onmogelijk fulltime te werken. Daarbij, willen ze dit ook vaak niet in het belang van het kind. Deze heeft aandacht nodig.... Alle toeslagen worden dan als graadmeter gebruikt en er wordt gezegd.... Je krijgt al genoeg. Terwijl deze bijdragen niet opwegen tegen de kosten die je maakt met kleine en grote kinderen. Daarbij wordt verwacht dat je als alleenstaande moeder ook alle studiekosten voor de kroost kan betalen met die enorme spaarrekening die gevuld moet zijn met alimentatie. Helaas vaders....er zijn zoveel parttime werkende moeders die de eindjes net aan elkaar kunnen knopen, dat dit er vaak niet in zit. Ik zou zeggen....betaal gewoon wat je gevraagd wordt. Dit bedrag is echt niet onredelijk, indien je de juiste gegevens verstrekt. En daarbij....je kan altijd nihilstelling aanvragen...dan betaal je toch lekker niks??

Mijn kinderen hebben geen Sinterklaas gevierd bij hun vader, waar ze braaf iedere 2 weken afgezet worden door mij. Hij heeft geen geld....maar betaald ook niets!! Hij werkt fulltime, gaat veel feestjes af leeft the high life, maar een klein kado voor zijn kinderen zat er niet in. Dit vind ik triest..... Maar ondertussen ben ik de boze moeder die hem kaal plukt.... Nee mensen, ik werk gewoon. Verdien mijn geld en geef dit veelvuldig uit aan mijn kroost. Zeg er niets over in hun bijzijn, breng ze braaf naar hem toe en laat het op zijn beloop. Ooit op een dag, zal die vraag wel komen, maar tot die tijd....laat ze gewoon kind zijn met de zorgen van een kind.

Ook jammer,kinderen verdienen zoveel meer... | 13.04.13 | 8:54

Omgangsrecht heeft op de vader nul betrekking in dit scheve land.

Na een op zn zachts gezegd rot huwelijk met een onhandelbaar ruzie makende en tierend schepsel(ook tegen de kinderen!!).

Vreemd gaan en bezopen thuis komen ...

Eindelijk verlost van dat schepsel,mja ook van mijn kinderen al 2 en een half jaar.

Rechtzaak op rechtzaak wat onnoemelijk veel geld kost maar ook verwachten dat er wel even alimentatie word betaald,terwijl alle mogelijkheden van die kant worden aangegrepen om maar te liegen over inkomen en uitgaven en samenwonen e.d.

kinderen er vol in betrekken met alle psychische gevolgen van dien,indoctrinatie want ja pappa wil niet betalen(terwijl er ook een advo betaald moet worden!!!)maar dat word niet verteld he?

In nieuwe relaties stoken via het geweldige facebook.

Hoe achterlijk kun je als moeder zijn om kinderen zo kapot te maken en te beinvloeden en bij hun vader en grootouders weg te houden?

Tja en het fijne LBIO helpt dit soort figuren ook nog eens...en die houden werkelijk nergens rekening mee qua vaste lasten,laat staan rechters die alimentatie bepalen.

Na jaren proberen mijn kinderen terug te krijgen en alle instanties te hebben afgelogen van AMK,RVDK tot Jeugdzorg Assen nul resultaat. Ze kunnen die instanties beter bundelen tot moederzorg denk ik ...

Ondanks dat ze bij die instanties weten dat het van geen kanten klopt wat er gebeurd en heel goed door hebben wat voor figuur die `moeder` is word er niets gedaan.

Want ja ,ze hebben een toezichthoudende functie word er dan vermeld.

Ondertussen zijn mijn kinderen(in hoeverre ze dat uberhaupt nog zijn gezien het vader recht)van school gehaald halverwege het laatste schooljaar en met de noorderzon vertrokken met het nieuwe vriendje.

Getrouwd en alles ,woning gekocht terwijl deze woning nog op twee namen staat waarvan ik het verschil in hypotheek en taxatie waarde heb kwijtgescholden gezien de onderwaarde.

Maar als biologische vader/donor mag je wel blijven betalen uiteraard.

Ik hoop dat ze eens wakker worden bij bepaalde instanties en zeker de combinatie alimentatie en omgang eens onder de loep nemen als de `mòeder` zo met kinderen speel .

Is de term `moeder` helemaal niet waard zo`n figuur.

Gelukkig heb ik vanaf dag 1 alle gebeurtenissen vastgelegt en als ooit mijn kinderen terug komen en ze zijn oud genoeg en vragen mij naar alles kunnen ze het exact lezen.

Omdat ik niet wens te praten laat staan er bij in de buurt te zijn bij die ex,word omgang door Jeugdzorg afgeraden ,het is niet te geloven maar waar.

Lang leve het recht als vader in Nederland!!!

Ook jammer,kinderen verdienen zoveel meer... | 13.04.13 | 9:04

Leuke vraag overigens hier volledig links bovenaan.

Een vader mag blijkbaar niet negatief zijn ,maar een `moeder` kennelijk wel en beinvloeden en kinderen bij hun vader en verder familie weghouden.....

Beccie | 17.05.13 | 3:09

Ik en mijn vriend zijn nu 8 jaar samen en hebben 2 dochtertjes van 7 jaar en eentje van 11 maanden, uit mijn vorig huwelijk heb ik 2 kindjes en hij uit zijn vorige relatie 1 dochter.

Ik heb met mijn ex en zijn nieuwe vrouw geen ruzie (doe ik voor de kinderen),maar ik kan me wel opjagen in hem omdat hij in mijn ogen een gelegenheidspapa is, hij mag van mij zijn kinderen elke dag zien als hij wil, maar hij is blij met 2 dagen in de maand, en zelfs tijdens de vakanties vraagt hij niet achter meer !!!! Dit doet mij als mama wel pijn, vind dit erg voor de kinderen want die hebben idd recht op mama en papa. Heb het er al heel vaak met hem over gehad maar hij zegt me dan, jij wou kinderen, niet ik, en met onze dochter heeft hij wel een "goede" band maar van onze zoon moet hij eigelijk niks weten. Dit doet bij mijn zoon die nu 10 is pijn want hij voelt het verschil tussen hem en zijn zus ook. Maar ondanks dat hij geen aanwezige papa is, doet hij wel zijn best als de kinderen iets nodig hebben en wij kunnen het niet betalen.

En ja hij betaald allimentatie, ik vind dit zeer normaal, kinderen zijn altijd bij mij buiten die 2 dagen per maand dan, hebben kleren nodig, schoenen, uitstapjes met school, dokter etc .... ik moet dit ook betalen, en hij heeft ze wel meegemaakt maar wil ze niet bij hem (waar ik stiekem wel blij om was).

Maar dat neemt niet weg dat ik het hem van harte zou gunnen als hij de kinderen meer bij hem zou willen.

Daar tegenover staat dan de ex van mijn vriend en hun dochter, hij mocht die in het begin toen ze uit elkaar waren zien, tot ze wist dat hij een nieuwe partner had, keer op keer als hij er stond om ze te gaan halen, was ze weg, of deed ze niet open, verscheidene keren bij de politie geweest en daar kreeg hij geen gehoor.

Wij hadden naar de rechtbank kunnen stappen als we de financiele middelen hadden, maar die hadden we niet.

En nu zijn we al zoveel jaren verder, en mijn vriend wilt zijn dochter zeker zien, in huis hangen fotos van haar die we via via te pakken kunnen krijgen, ze schaatst op 5 minuten van onze deur.

Maar hij zegt, als ze oud genoeg is dan komt ze zelf wel met vragen. Kind wordt ouder en ik wil ze nu niet uit haar vertrouwde omgeving halen, zij was nog maar 2 jaar toen mijn vriend en zijn ex uiteen gegaan zijn, dus ze kent mij niet meer zegt hij.

Wij betalen geen allimentatie aan haar maar zetten elke maand het geld op een spaarrekening zodat wij later als ze hier zou staan aan onze deur, kunnen zeggen dat wij echt wel aan haar dachten en die centen voor haar hebben gespaard, ook hebben wij al het emailverkeer, met de moeder (op een bepaald moment zocht zij met mij contact en wou ze zelfs een vriendin van mij worden omg), afgeprint en in een map gestoken.

Niet dat het onze bedoeling is om haar zwart te maken want dat keert zich dan ook wel weer tegen ons maar wel als het nodig is te kunnen aantonen dat hij wel zijn dochter wou zien.

Wij hopen op de dag dat zijn dochter oud genoeg is om zelf keuzes te maken, bloed kruipt waar het niet gaan kan zei mijn papa altijd. Maar nu berusten wij in de situatie in het belang van zijn dochter. Zij is de dupe van het getouwtrek maar ze wordt ooit ook een volwassen vrouw die op zoek zal gaan naar haar roots.

Hier hoort ze bij ons gezin, onze kinderen en mijn 2 schatten, weten perfect wie zij is.

Ik begrijp moeders niet, die hun kind willen weghouden van de vader, uit wraak, ik spreek niet over vaders die slecht zijn voor hun kinderen, dat vind ik een andere zaak maar daar zijn dan ook weer regelingen voor via een bezoekruimte onder toezicht.

Veel moeders zijn gewoon egoistisch en dat vind ik jammer, maar dat krijgen ze sowieso later terug in hun gezicht.

En aan vaders die geen allimentatie willen betalen omdat ze hun kind niet mogen zien wil ik zeggen, ik snap dat volledig maar zet dan toch tenminste al is het de helft van dat bedrag opzij, uiteindelijk kan het kind er niet aan doen, wij hebben gewoon niks gegevens meer van zijn ex, geen telefoonnummer, geen adres, geen rekeningnummer niks ....

Mitch | 11.08.13 | 3:06

Zelfde probleem hier die vrouwen en hun alimentatiedrang gvd...hopelijk komt er een wet dat de vader geen alimentatie hoeft te betalen wanneer de heks niet aan haar verplichtingen voldoet en onze (vaders) rechten nakomt en accepteert.

LOU | 29.08.13 | 17:19

Beste Ralph,

ik snap wat je bedoeld en jou gevoel is jou gevoel,mijn kinderen denken er hetzelfde over, die zijn wat ouder bijna 17 maar geniet van je moeder en ben dankbaar voor wat zij voor je doet, dat doen mijn kinderen ook. Verder wens ik je het aller allerbeste voor de toekomst,\.

Anoniemand | 08.09.13 | 16:19

En wat doe je dan als de vader zich in principe voorbeeldig gedraagt, een positieve rol wilt spelen in het leven van het kind en geen strafbald heeft?? Is het dan nog steeds rechtvaardig dat de moeder het kind bij me wilt weg houden omdat ZIJ een probleem met me heeft?

Anonymous | 07.10.13 | 18:09

Wat kan het rechtsysteem toch onrechtvaardig zijn! Mijn ex. heeft me financieel uitgekleed, heeft me belogen en bedrogen. We zijn gaan samenwonen. Hij raakte zijn werk kwijt. Hij beloofde te solliciteren en garandeerde dat er geen financiële skeletten meer in zijn kast lagen. Van solliciteren kwam weinig terecht. Hij loog hierover. Ik was zwanger en droeg naast het kindje in mijn buik ook nog eens de vaste lasten. Met een extra mond om te voeden op komst was dit heel zwaar. Meneer bleek uiteindelijk enorme schulden te hebben. Deurwaarders op de stoep. Hij steekt zijn kop in het zand. Post blijft ongeopend en hij loog dat hij actie ondernam. Mijn spullen & geld stonden op het spel. Naast dit is was meneer heel erg manipulatief en heb ik me door hem maanden emotioneel laten mishandelen. Minor detail, hij is afhankelijk van soft drugs en kan om het minste geringste uit zijn vel springen. Uiteindelijk punt achter de relatie gezet. Een paar weken na de geboorte van ons kindje heeft hij mij via een kort geding voor de rechter gesleept op laste van weigerachtig zijn. Ik zou hem zijn kind ontzeggen, hetgeen een pertinente leugen was, zo heeft ook de rechter dit gelukkig doen inzien. De oneerlijkheid zit hem in het feit dat hij mij financieel uitgekleed heeft en daar nu nog volop mee bezig is. Omdat meneer werkloos is en een bijstand heeft (dit terwijl hij gemakkelijk kan werken) kan hij dit kort geding voor vrijwel nop starten. Ik daarentegen mag de volle mep betalen om mezelf te gaan verdedigen tegen valse beschuldigingen. Dus naast al het geld dat ik al aan hem kwijt ben komen er nog meer kosten aan voor mij, omdat meneer zit te liegen en mij vals beschuldigd. Alimentatie betalen, ho maar. Hoe kan het systeem zo krom zijn, dat een man die niet alleen parasiteert op mij ( ook andere vrouwen hebben dit mogen ervaren), maar ook op de maatschappij en die een spoor van (emotioneel en ) financieel verderf achter zich laat, rugdekking krijgt en nog verder kan parasiteren over de rug van notabene zijn eigen kindje. Hij heeft geen eigen huis, geen werk, wordt in zijn verslaving voorzien door geld van zijn ouders. Vreselijk. Ik kan nu in de financiële problemen raken door een man, die al zoveel schade heeft aangericht. Dit is zeer onrechtvaardig.

karin | 22.10.13 | 16:29

Wat is dit krom zeg allemaal! Mijn vriend ziet zijn kinderen al jaren niet meer omdat zij dat allemaal tegen houdt maar heeft wel allementatie geeist dat mag allemaal maar hij kon zich niet verdedigen want het is allemaal achter zijn rug om gegaan maar dat mag allemaal en wat het nog krommer maakt is dat ook al ben je niet getrouwd dat je partner verplicht is mee te betalen ongeacht of je zelf kinderen hebt nederland is een land om voor te schamen en niet om trots op te zijn. En nu schrijf ik dit wel allemaal maar het maakt geen verschil!

Ilse | 09.12.13 | 17:31

Ik ben zelf moeder, maar vind het echt belachelijk hoe er met de vader wordt omgegaan die het kind niet zien en dit opzettelijk wordt tegengehouden door de moeder en dan wel het volle pond aan alimentatie te moeten betalen! Daar zouden ze eens moeten ingrijpen! Wel makkelijke inkomstenbron, bij elke vent een kind maken, dan scheiden en ban al het geld de maand doorkomen pfffff wat een land!

Martin | 06.04.14 | 19:01

Zodra je een kind hebt lig je aan de ketting van de wet. Nul rechten en heeeeel veel plichten. Financiële welteverstaan. Nederland is een kansloos land op dit gebied. Mannen, begin niet aan kinderen hoe ze ook zeurt of hoe lief ze ook is.