Boetes (12): boete voor vasthouden mobiel tijdens rijden?

22-10-2010 | 79 reacties

'Mag je een bekeuring krijgen voor de overtreding als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden? Er staat namelijk niet bij dat ik belde.'

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

Antwoord:

Ja, je kunt een boete krijgen voor het vasthouden van een mobieltje terwijl je aan het rijden bent. Vasthouden is strafbaar en het is niet vereist dat je er mee aan het bellen bent.

Het risico van handmatig telefoneren
Het handmatige telefoneren en het gelijktijdig besturen van een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets vormt een gevaar voor de verkeersveiligheid. Jaarlijks vallen daardoor enkele tientallen doden en bijna driehonderd gewonden. Dit komt omdat bij het handmatig telefoneren slechts één hand beschikbaar is voor het verrichten van de noodzakelijke verkeershandelingen en de aandacht van de bestuurder afgeleid wordt van de verkeerssituatie.

Wat valt onder ‘vasthouden’?
Onder het verbod om een mobieltje vast te houden wordt niet alleen het in de hand houden van een mobiel verstaan, maar ook het tussen het oor en schouder geklemd houden ervan. Elke manier waarop je een mobiel kunt vasthouden, valt onder het verbod.

Waarom is vasthouden strafbaar?
Er is bewust gekozen om het vasthouden strafbaar te stellen en niet zo zeer het telefoneren. Bij de term telefoneren is het al snel onduidelijk wanneer daarvan sprake is. Is dat op het moment dat de telefoon in de hand wordt genomen, een nummer wordt ingetoetst of op het moment dat de verbinding tot stand komt? Bovendien wordt met de term telefoneren de reikwijdte van het verbod beperkt tot spraak. Nu valt onder het verbod ook het verzenden, ontvangen en lezen van smsjes of e-mailberichten en het gebruik van mobiel internet.

Wat vind jij hiervan? Vind je het logisch dat het vasthouden van een mobiel alleen al voldoende is voor een bon? Geef je mening in de poll!

Deze poll is inmiddels gesloten. 
Je vindt de uitslag hier

Bron: Gerechtshof Leeuwarden, 7 juli 2005, LJN AU6420
Wetgeving: art. 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens, RVV 1990
Besluit 4 februari 2002 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, Stb. 2002, 67 (Nota van toelichting)

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

C. Verstoep | 26.10.10 | 12:40

Het wordt steeds gekker.

Je mag alles vasthouden, behalve je mobiel.

F. Bijsterveld | 26.10.10 | 12:48

En als ik een kop koffie drink, wat dan, rij je ook met 1 hand. Ik vind alles een beetje overdreven, de fietsers mogen wel bellen en die zijn al levensgevaarlijk in het verkeer.

Jamal Assaad | 26.10.10 | 12:49

Ik ben mee eens dat er hiervoor een bon word uitgedeeld want ik vind ook dat vasthouden van een mobiel telefoon is willen telefoneren of hebben al gebeld , dit hoort ieder bestuurder te weten of moeten we wachten dat hierdoor nog meer slachtoffers vallen , dus hier hoort ook het gezegt Voorkomen is beter dan Genezen !!!!

Dus handen af van je gsm !!!

En als je bedenkt dat een carkit goedkoper is dan een bon en je bespaart mensen leed en verdriet !!!!

Corine | 26.10.10 | 12:59

Hoeveel rokende mensen hebben we niet in het verkeer! met 1 hand aan het stuur.

Ben het eens dat er niet gebeld mag worden handmatig met een mobiel, maar zit mij wel eens af te vragen of bellen via carkit net zo goed geen ongevallen veroorzaken. Per slot ben je aan het praten en ook dat lijdt af van het verkeer.

Maar goed, ergens moeten er grenzen getrokken worden om mensen die zelf de verantwoordelijkheid niet nemen dan maar op te leggen.

Jan | 26.10.10 | 13:12

Het gaat hier net als in België

Daar mag je niets meer in de auto roken, bellen en eten is daar al verboden.

En de bon die je er voor krijgt is al heel duur

Waar gaat dit naar toe, mogen we straks uberhaupt nog wel wat in de auto want dan mag je dus ook niet meer praten tegen elkaar dat lijdt ook af.

Ik denk dat het tijd wordt voor minder wetjes(daar hangt Nederland van aan elkaar) en de dames en heren die dit allemaal bedenken zich toch echt eens bezig gaan houden met serieuze dingen.

Oldskool | 26.10.10 | 13:21

Het vasthouden van een mobiel gaat in de regel gepaard met afleidende handelingen (op het schermpje kijken, drukken van toetsen etc). Er zijn inmiddels al vele slachtoffers te betreuren hierdoor.

Dit is dus een wezenlijk verschil met roken, eten, drinken....zaken die je een stuk makkelijk kunt doen met je ogen op de weg.

Ik snap de logica dus wel... ondanks dat ik al eens een boete gehad van €150,- voor het (inderdaad) vasthouden van de mobiel. Toen was ik ook niet blij, vooral omdat ik stilstond in de file, maar daar trok de motoragent zich niks van aan.

Juffie | 26.10.10 | 13:30

Er wordt geprobeerd preventief te handelen door mensen in regeltjes op te leggen wat wel en wat niet gedaan mag worden. Zo willen we ongelukken voorkomen. Draven we niet een beetje door?

Wat te denken van positieve invloed uitoefenen; overtuigende reclames en campagnes. Geef mensen inzicht en besef en laat mensen zelf keuzes maken. En wat te denken van het geven van een beloning voor mensen die zich keurig aan de regeltjes houden en zich sociaal opstellen in het verkeer. Zou dit niet direct positieve effecten hebben? Dit hoeft niet eens geld te kosten, het kan met simpele middelen.

Mike | 26.10.10 | 13:31

Wat is niet snap is dat een Parrot Carkit rond de 100 euro kost. Inbouwen en zeer eenvoudig en werk prima. Er zijn zelf goedkopere oplossingen. Je hoeft je telefoon niet meer vast te houden met bellen. Kwestie van naam roepen en hij belt. Dit werkt perfect. Waarom neem iedereen dan het risco op een boete van 166 euro. 160 euro handsfree + 6 euro admin kosten.

Je bespraat dus al snel 66 euro en.

justme | 26.10.10 | 14:05

Maar wat is het verschil tussen op het schermpje van je mobiel even kijken en het even kijken op je kilometer teller waarvan ze het liefst willen dat je daar constant met je neus op hangt, is het kijken op je kilometer teller dan minder gevaarlijk?

Dirk | 26.10.10 | 14:28

Uit de reacties blijkt de nduidelijkheid van de bedoeliong van de ingestelde regel: het voorkomen van verkeersgevaarlijke situaties.

Natuurlijk is roken in de auto net zo gevaarlijk -zo niet: gevaarlijker- als bellen. Of hete thee of koffie drinken. Om een meer begrijpelijke regel in te stellen zou de regering ervoor moeten kiezen om een verbod op te nemen ten aanzien van "het veroorzaken van een ongeval", met daaraan gekoppeld ministeriële regels welke omstandigheden leiden tot overtreding van de wet. Neem daar een enorme boete bij op, dan zal het resultaat en het draagvlak onder de bevolking groter zijn dan nu het geval is.

Een reactie hierop zal dan zijn: dan voorkom je toch niets? Met het opleggen van boetes wordt ook niets voorkomen, dat is wel gebleken. Wanneer je een ongeval veroorzaakt en er is sprake van niet-handsfree bellen, koffie drinken, roken, etc. en je zou daarop vervolgd kunnen worden (plegen strafbaar feit) dan schrikt dat meer af dan een (financiële) boete.

Helaas wordt er in dit land meer belang gehecht aan het binnenhalen van financiële middelen, dan daadwerkelijk de verkeerssituatie veiliger te maken en/of ongelukken te voorkomen.

ronnie | 26.10.10 | 14:31

Ik vind het terecht dat het verboden is om de telefoon in de hand te houden. Maar net wat iemand anders ook zegt. Alles wat afleidt mag van mij worden verboden, dus ook roken, eten en drinken achter het stuur. Daarvoor hoef je niet in de auto; kun je ook gewoon thuis doen. Tenslotte mag voor mij de boete verdubbeld worden, want ik vind dit een serieuze zaak!

Radia el Khabazi | 26.10.10 | 14:35

vasthouden van mobiel telefoneren verboden? hoe zit het dan met het vasthouden van boterham/make up/ sigaret/blikje cola etc

ram | 26.10.10 | 14:35

waarom

Radia el Khabazi | 26.10.10 | 15:01

ik vind het ook terecht maar dan moet je ook alles beboeten wat je vasthoudt tijdens het rijden zoals Ronnie al zegt thuis kan je dat ook doen

wildelely | 26.10.10 | 15:25

Ik vind het terecht. Daarmee voorkom je later de discussie of je wel /niet belt. In de meeste gevallen ben je aan het bellen. Waarom anders vasthouden?

ton | 26.10.10 | 15:55

gewoon terecht.

er zijn regels,en iedereen word geacht deze regels te handhaven.

natuurlijk mag een ieder deze regels over treden,daar zijn ze tenslotte voor gemaakt.

persoonlijk heb ik er niks op tegen als men deze overtreed(tot op zekere hoogte)

maar dan wel niet komen huilen als je getrappeerd word!!!

kijk eens om je heen of voor je uit als je auto rijd.

hoeveel mensen rijden geen 40km ipv 50

hoeveel mensen rijden geen 135 ipv 100

hoeveel mensen rijden niet door het rood

hoeveel mensen maken net bijna geen ongeval

hoeveel mensen slingeren net of ze bezopen zijn

hoevel mensen rijden bijna geen brommer of fietser tegen de vlakte.

EN HOEVEEL VAN DEZE MENSEN ZITTEN TE BELLEN

BIJNA ALLE MAAL (bijna)

natuurlijk zijn er ook veel die te stom zijn om te rijden)

mijn mening,,punten uitdelen met trapperen op bellen in de auto,,

1e punt : beslagname telefoon (gsm)

2e punt 1week niet mogen rijden (ook beslag tell)

3e punt inleveren het rijbewijs voor 1mnd 500e boete..(niet vergeten ook beslag tell.)

waarom?

nou het is goed voor de economie,,verkoop nieuwe mobiels

goed voor de handelaren...veel inkopen bij justitie.

goed voor de beunen,,flink wat gebruikte meer verkopen.

goed voor de staats pot.

dit was mijn menining.

gelukkig is menings vrijheid in nl.

jsr van Hal | 26.10.10 | 16:37

Ik heb een samsung galaxy S.

Daarmee kun je allerlei dingen doen.

En tenslotte je kunt er ook nog mee bellen...!.

De kans dat je iets anders doet dan bellen is dus erg groot.

Nu krijg ik geen boete als ik aan mijn ingebouwde cd speler

of navigatiesysteem van de auto pruts, maar wel als ik de recorder van mijn multifunctionele apparaat aanzet dat als telefoon wordt verkocht.

De techniek heeft de wetgever ingehaald en zal dat blijven doen.

TK | 26.10.10 | 17:24

Ik vind dat het handmatig telefoneren uitsluitend gevaarlijk is in een handgeschakelde auto. Wanneer ik in een auto met een automatische versnellingsbak rijd vind ik het telefoneren niet hinderend voor mijn rijgedrag.

Ook bijvoorbeeld op de snelweg, waar meestal geen complexe verkeerssituaties plaatsvinden vind ik het absoluut niet gevaarlijk.

De overheid zou een keurmerk moeten invoeren voor gebruikersinterfaces die, wanneer correct gebruikt, niet de rijvaardigheid beïnvloeden.

Regelmatige bestuurder | 26.10.10 | 17:34

Als je je oor vasthoudt of je ergens aan krabbelt is ook 1 hand aan het stuur ;-)

Wie kan mij vertellen waarom wanneer je stilstaat voor het stoplicht, brug, treinoverweg of in de file met de motor uit een boete krijgt voor het vasthouden van je mobiel?

Vraag 2: wie kan mij vertellen waarom handsfree bellen of in je oor hebben van een oordopje, Bluetooth of met goedkoop snoertje ook wordt beboet?

3: waarom mag je wel een autoradioMP3 speler bedienen in de file of bij stilstaan en niet de MP3 speler die vastzit aan de radio dmv USB kabel of Bluetooth? Namelijk veel mobieltjes zijn mede ook muziekdragers.

4: de wet, is er ergens bij nagedacht hoe bepaalde mensen hun werk kunnen uitvoeren zonder de wet te overtreden? Brandweer, ambulance, taxi, bus, tram, vliegtuigpiloten en ga zo maar door. Ja maar dat zijn beroepsmensen. Wat raar dat taxichauffeurs wel een boete voor bellen krijgen maar het wel is toegestaan om kontakt met de centrale te hebben en tevens de ritten aan te nemen via de boordcomputer. Althans dat heb ik ervan gehoord.

Misschien een verkeersagent/e in de zaal of iemand die deze vragen correct kan beantwoorden?

Lammert van de Weg. | 26.10.10 | 18:23

Het is uberhaupt onveilig te telefoneren tijdens het autorijden. Als het een kletspraatje is kan het niet veel kwaad, dus ook niet noodzakelijk. Als het een serieus gesprek is, bv. zakelijk heb daar al mn aandacht en potlood en papier bij nodig. Gaat dus ook niet. Alleen in de file een telefoontje dat war later komt werkt !

Victor Onrust | 26.10.10 | 21:50

Mijn "Mobiel" is tevens mijn horloge. Ik mag dus niet kijken hoe laat het is.

J.Leenders | 27.10.10 | 0:45

Vasthouden van een GSM al dan niet om te belllen smsn enz. is niet relevant voor afleiding en dus de verkeersveiligheid.

Laatst heb ik een indringend gesprek gevoerd via mijn carkit, en voldeed dus aan de wettelijke eisen, en ik schrok na het beëindigen van het gesprek, tot hoever ik al op de route was gevorderd !!.

Conclusie: Bellen tijdens het rijden leidt af. Al dan niet handsfree.

Ik heb dus een stuk op de automatische piloot, ook nog op aanwijzingen van TomTom, afgelegd, en geen aandacht gehad voor de afgelegde afstand tijdens het bellen.

Van mijn collegae hoor verneem ik een zelfde soort ervaringen.

Maar we voldoen wel aan de wettelijke eisen .....

Fred | 27.10.10 | 11:01

Bellen op zich, en sms je sturen ook natuurlijk, leid erg af van het verkeer omdat men er ook goed bij na moet gaan denken. Het lijkt mij alleen maar goed dat het vasthopuden van n mobieltje voldoende reden si, omdat anders controleren/bekeuren onmogelijk is en het dus geen enkele zin heeft om bellen strafbaar te stellen. Met één hand aan het stuur is natuurlijk niet vergelijkbaar wat risicos betreft, en dus ook niet de criteria. Het lijkt mij duidelijk, telefoon in de hand=bekeuring, met één hand aan het stuur is geen probleem. Dus alles mag je inderdaad vasthouden behalve de telefoon. Dit betekent niet automatisch dat dit altijd verstandig is, een boterham eten geeft minder kans op risico dan je oogschaduw opbrengen lijkt mij. Ondanks het verbod, verbazingwekkend toch wel hoe vaak je mensen met een mobiel aan het oor ziet! Besef van gevaar is er totaal niet.

Dominique | 27.10.10 | 11:39

Ik vind het dubieus.

Mag ik wel mijn kop koffie vasthouden tijdens het rijden? Sigaret? Broodje? En wat nou als ik een muziekje aanzet op mijn iPhone? Is het dan wel een telefoon? Is het dan geen iPod? Is het dan geen navigatiesysteem? Mag ik wel een iPod bedienen tijdens het rijden als er geen aanleiding is voor een artikel 5?

johan | 27.10.10 | 11:44

naast mijn stuur (links ervan) heb ik een vakje voor mijn telefoon. als ik alleen in de auto zit en deze gaat over laat ik hem liggen, maar als ik een bijrijder heb geef ik deze de telefoon zodat deze het gesprek kan beantwoorden en dan zou ik dus al een bekeuring kunnen krijgen voor alleen het doorgeven van de telefoon. dus naar mijn mening is niet in alle situaties is de bekeuring terecht.

joop | 27.10.10 | 12:27

geheel mee eens, ik vind ook roken verboden moet worden, drinken enz,enz gewoon met twee handen rijden het gaat eigenlijk niet wat je beet houd ,maar dat je op de weg blijft kijken daar gaat het auto rijden om.

joop | 27.10.10 | 12:31

trouwens bij de wet is ook geregeld dat je niet eens aan je autoradio/cassete mag zitten tydens het auto rijden of zender indrukken ,geluid harder zetten,de meeste mensen weten dat niet eens dat het verboden is,je kan daar ook een bekeuring voor krijgen.

Paul | 27.10.10 | 12:52

Een smartphone mag je niet in je hand houden maar een PDA zoals een Palm Zire, Tungsten of een willekeurig ander merk PDA zonder telefoonfunctie mag je wel in de hand houden. Het nadeel is wel dat je dan telkens door de Politie wordt aangehouden en mag laten zien dat het een PDA is en geen smartphone.

roy | 27.10.10 | 12:53

de politie, de handhavers van de wet hebben de vrijheid gekregen te bekeuren in alle gevallen waarvan zij vinden dat men de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Dat kan een mobieltje zijn , maar ook een broodje of iets anders. Als je met een sigaret in je hand van de ene naar het andere wegdek slingert kun je een bon krijgen als je het probeerde te doven op een onhandige manier, waarbij je niet langer je ogen op het wegdek had. Zo werkt het en daar sta ik achter. ECHTER, ome agent is tegenwoordig niet meer gevoelig voor uitleg. Men moet beboeten en het verhaal eracher is plotseling ondergeschikt. Zo kan ik me voorstellen dat als je mobieltje uit je carkit valt en je raapt het op en wordt gesnapt bij het erin leggen van je mobieltje,...tja (echt gebeurd) je plotseling 166 euro verder bet he. Uitleg,..ho maar scoren en alles over 1 kam scheren. En daarom beste mensen nemen wij de ordehandhavers niet meer zo serieus he? Zij nemen ons ook niet zo serieus he? De huidige boetes hebben niets te maken met verkeersveiligheid, maar met de ego van jan agent en de staatskas. Zo ik ga stoppen en hoop dat men hoe dan ook voorzichtig mag zijn opde weg en stop met bellen/smsen of wat dan ook wat je kan afleiden op de weg. Is in ons allen belang!

mia | 27.10.10 | 13:22

helemaal terecht.

Sterker nog, ze moeten het bellen in autos totaal verbieden en de boetes veel hoger maken. Het begint idioot te worden op de weg van al die mensen die plotseling gas terug nemen, aan het slingeren zijn, deels de vluchtstrook meenemen en noem het maar op omdat ze met de telefoon bezig zijn met of zonder carkit. Let er maar eens op. Gewoon helemaal verbieden. Na een paar maanden weten we niet beter..

En voor al die doden en gewonden is dat het wel mogen bellen in de auto toch niet waard ? Net als alcohol, niet een beetje toestaan, gewoon nul komma nul stellen. Lekker duidelijk.

Joyce | 27.10.10 | 13:30

Ik denk dat men toch wel wat meer nuance mag aanbrengen.

Hoeveel mensen kunnen amper de versnellingspook bedienen tijdens het rijden ..........getuige de vele malloten die met wel 50 km/u de snelweg opkomen. Laat een ieder die er voor kiest om al dan niet handsfree te bellen zelf voor de kosten van een mogelijk ongeluk opdraaien, maar laat de vergaande bemoeizucht alsjeblieft achterwege. Het komt gewoon neer op een extra melkkoe om maar zoveel mogelijk mensen die niets doen te onderhouden.

Ik mag spelen zoveel ik wil met mn ipod, maar wee je gebeente als het een ander toestel is waar je mee kunt bellen. Kortzichtig en stupide.

Rob W. le Mair | 27.10.10 | 13:34

Ik vind ook dat een bekeuring terecht is. Ik mis echter de fietsers. En de voetgangers die niet op het trottoir of voetgangersgebied lopen.

Teunis van Nes | 27.10.10 | 17:36

Simpel oplossen, tijdens je verkeersexamen even bellen en of telfoon ontvangen. Doe je dat goed, dan ben je geslaagd.

Het is gewoon te zot dat je bij verlenging op een bepaalde leeftijd alleen maar naar de dokter hoeft. Wat weet die er nu van...de een wel de ander absoluut niet, want die rijd niet eens zelf.

Simple iedere 5 of 10 jaar even een opfriscususje en een exametje, inclusief bellen met de telefoon.

Al dat gedoe, met als mom / ja onder de noemer van veiligheid/ het afpakken van vrijheden, daar is onze overheid goed in.

Ze spelen het zo, dat we er zelf om gaan vragen !

Kijk maar naar een aantal reacties !

Slim,

Groeten van Teunis

R.R. Vogels | 27.10.10 | 17:46

De wet op zich is een goed middel voor de politie om bellen achter het stuur aan te pakken (als iemand zit te bellen kan je dat vanuit een andere auto bijna niet zeker zeggen) maar ze hebben wel de neiging om te vergeten waarom het zo in de wet staat.

Acties als mensen bekeuren omdat ze het oortje van de handsfree set aan drukken in hun oor en mensen die een waarschuwing krijgen voor bellen omdat ze met hun hand aan hun hoofd zaten (en niet eens in het bezit waren van een GSM, in dat geval hebben de agenten de hele wagen doorzocht en niks gevonden en TOCH de waarschuwing gegeven die ook nog geregistreerd wordt..) gaan helemaal nergens over. Het is niks anders dan misbruik maken van de wet om hun bonnen quota zo snel en gemakkelijk mogelijk te kunnen halen.

De politie is een wapen gegeven en ipv dat wapen met beleid te gebruiken schieten ze op iedereen die in aanmerking kan komen als doelwit. Op deze manier schiet zon wet zijn intentie volledig voorbij en het zou heel erg tijd worden dat vanuit de rechtelijke macht meer naar de intentie van een wet wordt gekeken.

Maarten | 27.10.10 | 19:09

Natuurlijk ben ik de zoveelste die aangeeft dat hier juridisch alleen een uitzondering wordt gemaakt voor de telefoon.

Als de wet alleen dit product heeft opgenomen dan kan een agent ook niets anders doen bij constatering. Blijft echter onverlet dat het gebruik van de afstandbediening van de navi (welke al helemaal niet bediend mag worden met rijdende auto), de ab van de radio/CD speler, het kopje koffie, het waterflesje, het broodje (net bij een pompstation gekocht), enz., dus niet bestraft worden.

Als je het gelijkheidsbeginsel doortrekt naar dit geval (terecht of onterecht) dan wordt de chauffeur met de telefoon in de hand wel bestraft en de chauffeur met de ab niet. In dit geval gaat dit beginsel dus mank.

Tineke | 27.10.10 | 19:32

Ik kan me er wel iets bij indenken, maar vergeten we de mobilofoon ook met dat apparaat heb je maar een hand aan de stuur... of als mens morgens te laat van huis zijn gegaan en nog even de scheerapp nog over het gezicht moet halen... of de lipstick bij werken.. er is altijd wel een moment dat je een hand aan de stuur hebt...

Zelf de politie agenten doen het... Jammer dat daar niet op gecontroleerd kan worden en meerdere dingen waar wij als burgers bekeurd voor kunnen worden.

De auto blijft een goede melkkoe en er blijven altijd wel redenen om die te kunnen uitbreiden.. Zodat er nog steeds genoeg geld in de kist zal blijven komen

angela | 27.10.10 | 19:36

Er staat in het artikel dat het vasthouden van een mobiel verboden is omdat je dan maar één hand hebt om je verichtingen uit te voeren maar als je hem tussen je oor en schouders hebt heb je dus 2 handen aan het stuur. gelijk aan handsfree bellen lijkt me dan. ook zou je aandacht dan afgeleid zijn. Hoe zit het dan met de mensen die roken in de auto, en mensen die de radio aan hebben? Hoever moet je dan gaan, feitelijk gezien mag er dus eigenlijk niets in de auto. Niet bellen, niet roken, geen radio luisteren, niet eten, niet kletsen met mede passagiers... alleen focussen op het verkeer...ook dat is dan weer niet bevordelijk voor de concentratie omdat je je niet voor 100% meer dan een uur kunt concentreren, op een gegeven moment vallen je ogen dan dicht. Wat ik hiermee wil zeggen is hoever wil je gaan en hoe zwart wit wil je het zien...een heel klein beetje afleiding houdt je juist een klein beetje allert...hoe tegestrijdig dit ook klinkt.

Babbel | 27.10.10 | 19:58

Blijkbaar moeten veel regels aangescherpt worden om de bestuurders ervan te doordringen dat zij bij het besturen van een motorvoertuig hun aandacht volledig op de weg moeten richten. Ik rijd hele dagen door het land en zie vele onverklaarbare stunts, vele weer veroorzaakt door bellende en smsende weggebruikers. Van mij mogen ze de boetes voor dit gedrag verhogen tot € 1000,-- . Misschien dat de bekeurde eens echt na gaat denken over zijn/haar gedrag..

A.A.A. | 28.10.10 | 10:45

SMS-en of emailen met de telefoon tijdens het rijden is zowat nog gevaarlijker dan met de telefoon in de hand bellen! Je hebt daar namelijk nog meer concentratie voor nodig dan voor bellen, en je hebt ook nog eens je ogen niet op de weg want je kijkt naar je telefoon! Ik heb één keer geprobeerd een SMSje te typen onder het rijden (in een file, snelheid zon 20 km/u) en ben bijna tegen mijn voorganger geklapt. Nooit meer. SMS en email wachten maar tot ik ben aangekomen.

Wim | 28.10.10 | 12:13

Waarom mag het vasthouden en bedienen van een portofoon wel? Waarom mag een fietser wel bellen en mag een bestuurder oordoppen in hebben. Vaak hoor ik in het verkeer voertuigen met zoveel lawaai dat het luisteren naar verkeer-signalen volledig onmogelijk is. Waarom stelt de overheid niet een bluetooth aansluiting (communicatie tussen telefoon en luidsprekers/microfoon) in het voertuig verplicht? Bij inbouw vanaf fabriek is de prijs minder dan een aantal Euros. Wat is het belang van een overheid om zo halfwas tegen burgers op te treden?

Marcel | 28.10.10 | 12:26

Radio bedienen, TomTom instellen, hondje aaien, broodje eten, dvd voor de kinderen achterin opzetten ... ook allemaal zaken die de aandacht afleiden en kunnen zorgen voor ongelukken. Enige manier om ongelukken te voorkomen is iedereen verplichten met het openbaar vervoer te reizen. Maar ja, dan heb je nog die chauffeur, machinist, trambestuurder ... pfff

Bram | 28.10.10 | 13:15

Volkomen terecht boete niet alleen voor bellen, maar ook simpedl vasthouden tijdens rijden. Er zijn nog legio lieden die er gewoon maling aan hebben terwijl dit toch al heel lang bekend is. 160 euro per overtreding is nog aan te lage kant en mag wel 200 worden misschien dat men dan doordrongen wordt van een handsfreeset!

Ron | 28.10.10 | 13:43

Het artikel wekt de suggestie dat het handmatige telefoneren en het gelijktijdig besturen van een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid.

Uit onderzoek is echter gebleken dat handsfree bellen geen enkele invloed heeft op de gesuggereerde verkeersdoden, laat staan een positieve invloed. Het is het gesprek zélf dat afleidt.

Ondanks deze onomstotelijke feiten, worden de straffen nog steeds gehandhaafd. Het uitschrijven van een op drogredenen gebaseerde boete van 180 euro (?) is immers een welkome aanvulling op de schatkist, welke wij belastingkoeien gewillig neerleggen.

Hoe kun je hierover een bodemprocedure uitvoeren? Daar ben ik toch wel benieuwd naar.

Ben | 28.10.10 | 14:03

Ik vind het terecht dat je voor het vasthouden van je mobiel een bekeuring krijgt. Ik maak DAGELIJKS mee dat mensen in het verkeer (dus ook voetgangers) hun aandacht volledig kwijtraken, omdat zij zonodig moeten bellen, sms-sen of emailen. Als je een boterham eet of een cd wisselt, dan vergt dat lang niet zoveel aandacht als een telefoon gesprek voeren of een sms/e-mail lezen cq verzenden. Het is een feit dat je jezelf gaat focussen op hetgeen wat de ander zegt of toestuurd, waardoor je aandacht VOLLEDIG afzakt. Een telefoon vastklemmen tussen hoofd en schouder is OOK zoiets. Als je dat doet, dan zul je niet je hoofd VOLLEDIG draaien om even in je dode hoek te kijken, omdat dan je telefoon valt. Wat de mobilofoon betreft: Wie heeft zon ding nou nog in de auto buiten evt. een vrachtwagenchauffeur? Het feit waarom er in de wet staat dat je BEIDE handen aan het stuur moet houden, is om te voorkomen dat je met een discussie aan kan komen van: Ik kan 2 dingen tegelijk. De asbak kan ik blindelings vinden (ZEKER ALS ROKER). De radio kan ik OOK blindelings bedienen. Luisteren naar muziek of een radioprogramma kan ik OOK doen, omdat dat niet PERSOONLIJK naar MIJ is gericht, maar naar MEERDERE mensen. DAAROM mag DAT nou juist wel. Beide handen aan het stuur is NOOIT haalbaar. Je zal toch tijdens het sturen je stuur over moeten pakken en dan heb ik het nog niet eens over het schakelen. ONHAALBAAR, maar dat kan ik WEL BLINDELINGS doen vanwege het feit dat het een automatisme is. Bellen, sms-sen of e-mailen IS DAT NIET. Verhoog de bekeuring naar 1000 Euro en laat het OOK gelden voor fietsers en bromfietsers. Misschien dat er dan een stuk minder gewonden cq doden vallen in het verkeer.

A.A.A. | 28.10.10 | 14:46

Voor Ron en anderen:

Waarom is het strafbaar om een telefoon ter hand te hebben? Omdat je met telefoons ook SMSjes kan lezen en sturen, tegenwoordig ook email, internet, Twitter, FaceBook, etc. Dat leidt allemaal veel meer af dan een simpel telefoongesprekje!

Waarom is handsfree bellen wel toegestaan maar met de telefoon in de hand niet? Tsja... Onderzoek in Zweden heeft uitgewezen dat niet handsfree bellen minder onveilig is dan handsfree bellen! De oorzaak hiervoor is dat wanneer je met de telefoon ter hand aan het bellen bent, je je bewust bent van de gevaarzetting ervan, en je je rijstijl daarop aanpast. Handsfree bellen daarentegen geeft geen gevoel van onveiligheid, waardoor je je rijstijl niet aanpast. Waarom dan toch handsfree toestaan en niet-handsfree niet? Om de simpele reden dat handsfree bellen niet te controleren is, en niet-handsfree bellen wel. Ook is het laatste al gedekt door het verbod om een telefoon ter hand te hebben.

Overigens mag je wel een telefoon bedienen als je deze niet ter hand hebt, dus als die vast zit in een houder op het dashboard, bijvoorbeeld!

Al die andere zaken, zoals een DVD-tje wisselen, morrelen met de radio of GPS, etc., zijn overigens gedekt door Artikel 5. Als blijkt dat je de aandacht om wat voor reden niet bij de weg hebt, kan men dat artikel tevoorschijn halen om je te straffen.

harrie | 28.10.10 | 15:33

Nog even en de tomtom word zeker ook verboden? mijn mobiel heeft GPS, ook niet handig dus...

Grootste onzin en geldklopperij van onze overheid wat mij betreft.

A.A.A. | 28.10.10 | 16:01

Als je GPS op je mobiel wilt gebruiken dan moet je gewoon zorgen voor een standaard voor dat ding zodat je hem niet vast hoeft te houden.

GPS-systemen zullen zeker niet verboden worden, want het is een stuk veiliger dan proberen tijdens het rijden een kaart of een routebeschrijving te lezen, of meer aandacht voor de bebording hebben dan voor het verkeer!

Het bedienen van een GPS-systeem levert echter wel gevaar op. Je dient het ding in te stellen voor je wegrijdt en er dan verder eigenlijk niet meer aan te zitten. De meeste in autos geïntegreerde GPS-systemen zijn geblokkeerd zodra de auto in beweging is; je moet dus stilstaan om ingewikkelde handelingen te doen. Dat is een goede zaak. Ook de TomTom staat standaard ingesteld dat wanneer het ding beweging detecteert, de meeste ingewikkeldere functies worden uitgeschakeld; bij de TomTom is dit echter uit te schakelen, bij veel ingebouwde systemen niet.

Kenny | 28.10.10 | 19:25

De aanhoudende agent moet de mogelijkheid krijgen om te bepalen of een bestuurder zichzelf en of anderen in het gevaar brengt. Dwz lezen, schrijven, make-up doen, gsm, navagatie enz. in bv. de drukte van de spits. Tov staat iemand midden in de nacht op een lege snelweg die de telefoon in zn hand heeft. Een witch hunt door de politie alleen op mensen met een gsm is niet gewenst en niet productief in het kader van de verkeersveiligheid.

Maya | 28.10.10 | 20:28

ik vind het zeer terecht. Het moet verder uitgebreid worden naar zaken die mogelijkerwijs kunnen afleiden, zoals drinken, roken etc.

Peter | 28.10.10 | 21:00

Als ik voor een stoplicht sta en ik kijk even in mijn agenda is er niets aan de hand, kijk ik in mijn elektronische agenda wat gelijk ook een telefoon is krijg ik een boete. Das raar....

A.A.A. | 28.10.10 | 21:35

Peter, als je stilstaat voor het stoplicht mag je ook een telefoon ter hand nemen; dan mag je alles doen wat je maar wilt. Maar als je weer gaat rijden, dan mag je hem niet meer in de hand hebben.

A.A.A. | 28.10.10 | 21:36

Nog even een toevoeging: dat is in Frankrijk trouwens anders! Daar ben ik een keer staandegehouden voor mobiel bellen terwijl ik stilstond in een file. Mag daar ook niet. Pffff.

Correctie | 29.10.10 | 3:05

A.A.A,

FOUT, de bekeuring vliegt je om de oren. Stilstaan in de file en telefoon vastpakken is boete. Je neemt namelijk deel aan het verkeer. Zelf denk ik dat het gewoon allemaal moeilijk te controleren vandaar die regel. Want uit ervaring kan ik vertellen dat ik kan bellen, smsen, televisie kijken en zelfs chinees eten met stokkies en alles met 1 hand. Probleem wordt het pas wanneer ik een gesprek voer met iemand waar ik diep bij moet nadenken of dat gesprek mij raakt. Dan ben je helemaal de weg kwijt en een controlerende ambtenaar kan niet weten of het je vriendin is die het net uitmaakt aan de telefoon of dat je gewoon doorgeeft dat je wat later bent. Het maakt dan ook niet uit of je handsfree belt om aan je hand of met een toeter. Je kan niet rijden en tegelijkertijd het diepgaande gesprek voeren.

Richard | 29.10.10 | 10:52

Ik heb de laatste tijd de indruk dat wij mensen overal moeten "multitasken" Dat levert geld op. Inderdaad. Het is een gat in de markt voor de overheid!

Behalve in de lucht. Daar leer je vliegen met één hand.

Wout | 29.10.10 | 14:20

Helemaal terecht dat verbod. Overigens kan ook (zelfs) het eten van een boterham o.i.d. bekeurd worden op het moment dat een agent (daarmee) een gevaarlijke situatie constateert. Alleen is dat moeilijker aan te tonen. Maar dat mensen steeds meer afgeleid zijn in het verkeer (bellen/smsen/lezen/harde muziek in steeds meer geïsoleerde autos) is een feit en zal denk ik ook steeds vaker tot (bijna) ongevallen leiden.

Arnaldo | 29.10.10 | 17:49

Als ze het zo gaan stellen dat je niet eens een "dood" apparaat in je handen mag houden, dan kunnen we maar beter met zn allen over gaan stappen op een automatisch versnellingsbak aangezien je bij het schakelen ook iets in je hand vast houd.

Dus: twee handen aan het stuur, niet schakelen, niet stiekum je kachel hoger gaan zetten... Typisch weer zon kromme Nederlandse redenering puur en alleen gebaseerd om weer eens een boete uit kunnen te schrijven.

Marcel den Bieman | 30.10.10 | 9:30

Een bekeuring krijgen voor telefoongebruik is het minste wat je kan overkomen gezien het gevaar om met meer dan alleen rijden bezig te zijn. We hebben over de hele wereld dus ook in holland het rijbewijs gehaald met 2 handen aan het stuur, Hou via de media en onderzoeken die gedaan worden naar "afleiding tijdens het rijden" maar eens bij.

De oplossing | 31.10.10 | 2:00

Verbod op het fabriceren van mobiele telefoons en brommers want die produceren ook zoveel herrie dat het de veiligheid van overige automobiel bestuurders in gevaar brengt. Boete voor opgevoerde brommers 50.000 Euro, brommer meteen in stukken zagen en 3 maanden de cel in.

Marcel | 01.11.10 | 8:43

Voor alle zeikerd hier. Als je als bestuurder deelneemt aan het verkeer, moet je je alleen daarop concentreren anders gaat het fout. En ja, je mag dus niets achter het stuur, BEHALVE STUREN EN GOED DEELNEMEN AAN HET VERKEER!!! Stelletje EIKELS!

Jeroen | 01.11.10 | 9:17

Gewoon stevig bekeuren als de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht (slingeren enzo), ongeacht de oorzaak. En verder al die betuttelende flutregels die toch niet te handhaven zijn afschaffen.

Er zijn tenslotte ook nog genoeg mensen die zonder telefoon ook niet normaal kunnen rijden. Neem je eigen verantwoordelijkheid, ongeacht de wetjes. Daar heb je tenslotte ook dat rijbewijs voor gehaald.

Nico | 01.11.10 | 13:33

Ik heb het wel eens gedaan om mijn gsm te pakken te krijgen tijdens het rijden en vervolgens te zeggen dat ik zou terugbellen.

Maar ik ervaar het als een hele toer en dat het zoveel aandacht kost, dat ik minder op het verkeer kan letten. En omdat er tegenwoordig zoveel mafkezen op de weg zitten, is 100% aandacht echter nodig.

Dus : niet meer opnemen en ook niet meer bellen. Gewoon niet willen!

Dick | 01.11.10 | 19:13

Ik ben het er volledig mee eens, ik denk ook dat ze ervoor gekozen hebben geen mobiel in de hand te hebben om die discussie uit de weg te gaan van ik heb niet gebeld, dan wordt het echt een welles nietes spelletje, ik zou deze reden vrij logisch vinden

Tarik | 19.05.11 | 17:54

ik haal mijn telefoon uit mijn zak en wil het in de telefoonhouder doen, zie ik een politieagent naast me rijden, vraagt of ik aan de kant wil stoppen. Reden : mobiel vasthouden tijdens het rijden. KOM OP ZEG. 180euro bekeuring. Kom op mensen waar praten we over. Elke dag kinderporno pedofilie op tv, ga die mensen vangen.

Groene Leguaan | 28.02.12 | 18:30

En wat nou, als je Tom Tom op je mobieltje hebt staan en je wilt bv je bestemming intikken of aanpassen...?

Groene Leguaan | 24.04.12 | 16:39

Oh ja, maar mannen mogen wel een scheerapparaat, in de binnenspiegel kijkend, gebruiken tijdens het rijden. En vrouwen mogen zichzelf opmaken, kijkend in de binnenspiegel, tijdens het rijden.

Eten en drinken mag ook gewoon tijdens het rijden met slechts een hand vrij. Het zal dus wel niet om de verkeersveiligheid gaan, als het gaat om boetes geven voor het vasthouden van een mobieltje. Anders zouden ze de andere gevaren ook wel verbieden...toch ? Ik zal wel debiel zijn...laten we het daar maar op houden.

Alis | 25.04.12 | 11:37

Het bekeuren heeft niets meer te maken met de veiligheid van mensen tegenwoordig. Er zijn uiteraard uitzonderingen maar ik heb het vermoeden dat het vullen van de schatkist belangrijker is.

leen | 12.08.12 | 17:47

Waarom worden wij geacht de regels die gemaakt worden door een stel neurotisch slapjanussen te handhaven eigenlijk? iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheden nemen, dus je moet zelf kunnen bepalen of dat je je telefoon in je hand kan houden of niet. Als je daardoor gelijk zoveel concentratie verliest dat je ongeluk veroorzaakt, ben je dus ook gewoon een idioot, maar idioten blijven er altijd en als alles 100% veilig zou moeten zijn dan kunnen mensen straks niet eens meer bestaan want mensen zijn soms dom en maken fouten, door toenemende technologie word de boel gewoon gevaarlijker . En inderdaad, nederland hangt van regels voor regels voor regels aan elkaar en ik begin steeds sterker de overtuiging te krijgen dat er regel op regel voor regels worden verzonnen zodat er meer boetes uitgedeeld kunnen worden en er dus meer geld in de kas komt.

jil | 22.08.12 | 10:32

mijn carkit neemt zelf op en sluit zelf af doe ik dus verder niks mee , alleen zelf goed op het verkeer letten daar ontbreek het nog wel eens aan bij veel automobilisten vooral op de snelweg zelf bellen doe ik niet in de auto. ben het met de overheid eens in de auto handmatig bellen moet zwaar worden beboet

Robert de Vries | 18.09.12 | 5:32

Nederland met zijn relgels... Weer zo stom en dom als het maar kan... Dus in het kort... Een kaart waar je moet zoeken en moet blijven opletten mag wel maar een telefoon met navigatie niet... Goed hoor!

Booze Gast | 20.11.12 | 18:18

Ik was mijn mobiel aan het houder aan het klikken, dat duur 1 a 2 seconden. Toen werd ik gensnapt! Aub meneer 227,- euro.

Wat een onzin, wat een gekloot. Heb geen seconden gebeld of wat, alleen aan de houder koppelen.

Bianca | 23.01.13 | 14:22

Reactie op: "Teunis | 27.10.10 | 17:36

Simpel oplossen, tijdens je verkeersexamen even bellen en of telefoon ontvangen. Doe je dat goed, dan ben je geslaagd."

En wat als je het niet goed doet...? Sorry fietser, ik was niet aan het opletten...?

Dan ben je gezakt voor je examen en heeft de fietser letselschade. Lijkt mij geen wenselijke situatie.

Bellen in de file dat je wat later komt moet kunnen, je hoeft niet op de weg te letten, het gesprek heeft weinig inhoud, en je bent met een halve minuut klaar met bellen. Belachelijk dat men daar een boete voor krijgt!

Naam | 24.01.13 | 1:05

Ik geloof dat men ook hier weer de essentie van het artikel mist, het gaat er niet om of je met 1 hand aan het stuur rijdt, want als ik met 1 hand aan het stuur rij zonder dat ik iets in mijn andere hand heb, wordt ik niet bekeurt, roken in de auto is ten eerste voor de vele vertegenwoordigers onder ons, verboden, men mag volgens de wet niet roken op de werkplek, telefoon vast houden strafbaar terecht, want de meeste verzinnen wel een smoes om er onderuit te komen, jammer gewoon een boete, men zou het eten en drinken ook moeten verbieden, als ik een sigaret draai achter het stuur, en de politie rijd naast me, kan ik ook een boete verwachten, het is echter nog niet verboden, maar brengt wel de verkeersveiligheid in gevaar, regels zijn regels, zo zegt iemand dat een ieder de regels mag overtreden, NEE de regels zijn er om je aan het houden en niet te overtreden, op het moment dat je deel neemt aan het verkeer zou alles wat afleidend kan zijn voor het rijgedrag verboden moeten worden, dus als je je tomtom opnieuw moet instellen doe je dat maar op een parkeerplaats niet al rijdend, als je moet bellen doe je dat maar op een parkeerplaats niet al rijdend, men zou een registratiesysteem in autos moeten bouwen die de rijtijden vast leggen, kijk dan eens hoeveel boetes er dan worden uit geschreven, want grotendeels van alle auto mobilisten rijden te hard en te lang, als het vrachtverkeer kan worden begrenst kunnen ze dat ook met autos doen, dat scheelt een hoop ellende, dus niet zeiken als je geen telefoon vast mag houden, ga lekker op een parkeerplaats staan, daarvoor zijn ze uitgevonden, en niet allen om met je minnares een nummertje te maken.

John | 26.01.13 | 22:23

Bij een alcohol controle had ik uit provocatie een baksteen van bijna een kilo in mijn auto gelegd. Wordt ik ooit aangehouden voor wat dan ook dan neem ik de baksteen al rijdend aan mijn oor om te zien wat de reactie van de politie is. Dat gebeurde ook een keer. Ik pak de baksteen en deed hem tegen mijn oor. De agent met blaaspijpje zag dat en zij gelijk “u krijgt ook een bon voor niet handsfree bellen”. Ik zij tegen de agent dat het niet om een mobiele telefoon ging maar dat ik een baksteen teste op zijn gewicht omdat ik in stenen handelde. De ‘onnozele’ geloofde het ook nog en zei “voor een baksteen kan ik u niet beboeten, wilt u even blazen”. Het komt er dus op neer dat je alles in je hand mag houden onder het rijden b.h. een telefoon. Het geeft maar weer eens even aan hoe stompzinnig onze wetgeving in elkaar zit.

hakunamatata | 09.04.13 | 12:11

Grappig dat sommige mensen hier nog serieus op ingaan. Het verbod op bellen is gewoon een financiële melkkoe, net zoals veel andere zgn overtredingen. Als excuus wordt de veiligheid maar weer eens uit de kast gehaald. De rechter toetst aan de verordening, hierin zijn deze belachelijke bepalingen allemaal in opgenomen.

Nihat | 09.11.13 | 20:35

Ik Had vanmiddag telefoon in de ladder tussen mijn been bij het stoplicht keek ik of mijn telefoon oplaad bij het stoplicht staat en agent en zet mijn an de kan en zegt tegen mijn dat ik de telefoon in mijn hand vast houd terwel niet zo is stond in de ladder tussen mijn been en werd ik bekeurt voor 220€ is toch niet normaal

Fyou | 17.04.14 | 7:02

Het is gek voor worden met al die wetten.Je wordt ziek in dit land.Al die regels en wetten.Geld klopperij...

Simon Boom | 17.04.14 | 12:55

Ongelofelijk hoeveel mensen niet begrijpen waarom alleen al het vasthouden van een mobiel verboden is. Bedenk eens hoe vaak niet-handsfree telefonerende mensen vroeger onder een bekeuring uit wisten te komen door te stellen dat zij niet aan het telefoneren waren? Dat lukte destijds bijna iedereen! Nu met een verbod op alleen al vasthouden is heel simpel iedereen het haasje die alleen al probeert te bellen , te sms-en of zelfs maar een adres te zoeken waar hij/zij heen moet. Met deze regel zijn al heel veel ongelukken voorkomen. Nu moet de politie alleen nog veel meer aan handhaving doen, want ik zie nog steeds heel veel mensen deze wet overtreden en dus gevaarlijk over de weg slingeren.