Achternaam kind wijzigen zonder medeweten vader?

04-01-2011 | 12 reacties

'Ik heb een minderjarige zoon die de achternaam van de vader heeft. De vader en ik zijn uit elkaar en nu wil ik zonder medeweten van de vader de achternaam van mijn zoon wijzigen. Hoe doe ik dat?'

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

Antwoord:

Het ligt aan de situatie of de vader moet instemmen met het verzoek. Een verzoek tot naamswijziging moet namelijk worden gedaan door degene die het ouderlijk gezag heeft. Als beide ouders het gezag hebben, moeten zij allebei het verzoek ondertekenen. Gebeurt dat niet, dan kan de achternaam niet gewijzigd worden.

Kinderen jonger dan 12 jaar
Is je kind jonger dan 12 jaar en heb je alleen het gezag, dan nog moet de andere ouder toestemming voor de wijziging geven. In een aantal gevallen geldt hiervoor een uitzondering. Dat is het geval als de ouder  zonder gezag is veroordeeld voor het plegen van een misdrijf tegen het kind, is ontzet uit het ouderlijk gezag of niet of nauwelijks met het kind in gezinsverband heeft samengeleefd.

Kind moet toestemming geven
Indien het kind ouder is dan 12 jaar, dan is voor de achternaamwijziging naast de toestemming van de gezaghebbende vader en moeder ook nodig dat het kind zelf toestemming geeft.

Verzoek tot wijzing achternaam
Je kunt het verzoek tot wijziging van de achternaam indienen met het aanvraagformulier naamswijziging. Dit formulier moet worden ingediend met de benodigde bijlagen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie, Dienst Justis, Team Koninklijke Besluiten. Voor het indienen van het verzoek heb je geen advocaat nodig.

Wil je meer weten over naamswijziging, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Wens minderjarige bij naamswijziging niet doorslaggevend

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

Daisy | 13.01.11 | 13:10

Toch eigenlijk wel heel raar dat de wet zich zo tegenspreekt.

Als een ouder geen gezag heeft, waarom moet ie dan iets te zeggen hebben over het kind? Blijkbaar geeft de wet een ouder zonder zeggenschap toch zeggenschap. Rare zaken.

Baars | 17.01.11 | 14:22

Vind dit wel een heel achterbakse manier om dit zo stiekem te doen.

Willem | 18.06.11 | 13:52

Lees.... 5 jaar omgang frustreren en je kan zonder instemming van vader de achternaam laten wijzigen gezien er geen band tussen vader en kind is...

Als niet-verzorgende ouder ben je echt machteloos in dit land.

r.a.storm | 21.09.11 | 14:01

Als vreemden (dus niet familie) het ouderlijk gezag hebben gekregen over een kind dat bij zijn bioligische ouders al bij de geboorte direct is wvan wie de enige fout van de vader is dat er

r.a.storm | 21.09.11 | 14:28

mijn kind is direct al bij haar geboorte uithuis geplaatst. De reden was dat haar moeder in een gestelijke dip zat en ik als vader te oud zou zijn ( ik was 70,maar heel vitaal) en niet in staat werd geacht mijn kind te verzorgen.

Een verzoek vanmij, ,omstreeks 9 maanden later gedaan, om samen met mijn zus mijn kind te verzorgen werd afgewezen,omdat mijn dochter aan de pleegouders was gewend.

Drie maanden later werd ik voor altijd onmachtig verklaard

mijn kind te kunnen verzorgen.

Mijn vraag luidt nu of de pleegouders zonder dat ik er ook iets tegen kan doen met succes in de toekomst mijn kind kunnen opeisen,dat wil zeggten dat zij het kunnen adopteren.

Met vr.gr. R.A.Storm

Richard | 25.10.11 | 15:02

Ik denk dat meneer Storm zijn vraag beter via het reactie formulier kan stellen?

Zie de link hierboven...

Gr. Richard

baecke | 11.11.11 | 11:28

ik heb een zoon van 5 maand waar onder hij mij achternaam draagt maar ik kom met mij vrouw ni goed meer overeeen wij gaan scheiden kan ik de achternaam van mij zoon laten wijzigen na de naam van de moeder maar de moeder gaat hier ni mee akoord maar heb gene band met mijne zoon kan ik dit zonder haar toesteming

Gelijkheid | 07.03.12 | 11:53

Ik vindt dat NL een land van hufters advocaten en rechters is. Dat heeft invloed op de rechtstoestand. Waarom heeft vaders zo weinig te zeggen na scheiding? De vrouwen willen toch gelijkheid als het om alles andere dingen gaat. Laat de gelijkheid dan maar komen, maar dan ook gelijke plichten voor vrouwen en gelijke rechten voor mannen. Als een vrouw/moeder kwekt dat de communicatie slecht is dan wordt de man/vader zijn recht en het recht van het ontnomen. Wat is dat voor een achterbakse iets? Ik vind: geef mannen/vaders precies zelfde rechten als vrouwen of stuur de vrouwen terug naar het aanrecht!

liesbeth | 25.09.12 | 8:41

Vaders hebben in dit land meer rechten dan ze denken.

Mijn ex blowde altijd waar mijn zoontje bij was.

Had een vermoeden maar kon het niet waarmaken en dus kon ik niks doen.

Toen mijn kind een keer thuis kwam met vuurrode ogen, stinkend naar frituur (niet een beetje ma net of had hij het hele weekend naast de pan gezeten) afwezig en nergens op te reageren heb ik gezegd tis genoeg.

Heb jaren in rechtzaken gezeten.

Omgang onder toezicht en geeist dat er een onderzoek van de RVK kwam.

De vader kreeg omgang onder toezicht en geen ouderlijk gezag.

Nu inmiddels blowt me ex niet meer leeft normaal en heeft dat op meerdere manieren bewezen waardoor ik heb gezegd omgang proberen.

Na een jaar om het weekend omgang heb ik mijn advocaat gebeld en de omgang vast laten zetten door de rechter.

Vaders denken dat ze geen rechten hebben maar mensen ga het juridische pad maar goed uitzoeken want heren jullie hebben meer rechten dan je denkt.

Dus voor alle vaders die hun machteloos voelen vecht door en laat je goed informeren en vooral niet laten kisten.

ikke | 03.04.13 | 13:22

Het is prima dat vaders rechten hebben.....is heel belangrijk voor de kinderen dat er een band blijft.Maar het is wel heel lastig positief te blijven als de communicatie zo slecht is dat je als moeder het gevoel hebt uitgespeeld te worden over de ruggen van de kinderen. Daar zou wat aan gedaan moeten kunnen worden. Heb inmiddels mediation geprobeerd, maar ook dat is na 1x vastgelopen.

Wij hebben helaas geen ouderschapsplan, al heb ik het idee dat dat ook niet zoveel uithaalt want de vader houdt zich niet eens aan het convenant....en ook daar kan ik alleen wat aan doen met hulp van een advocaat met onzeker resultaat. Als verzorgende ouder heb je alleen plichten, je rechten kunnen je zo worden ontnomen......als ouder met bezoekrecht kun je doen wat je wilt....

Mieke | 10.04.13 | 19:28

Ik weet hoe het voelt om alleen voor je kind te zorgen. Gelukkig kan ik zien dat mijn ex van zijn kind houdt. Niet mijn manier van houden van maar zijn manier. Een kind heeft het recht om beide ouders te kennen; because it takes two to tango... Alleen wanneer duidelijk fysiek of emotioneel is aangetoond dat het schadelijk is voor een kind om contact te hebben met een van beide ouders, zou contact moeten worden gemonitord met eventuele consequenties. Hoe moeilijk de communicatie ook is bedenk: wat is uiteindelijk het belangrijkst voor mijn/ons kind. Te veel liefde in elk geval niet:)

christa | 20.07.13 | 0:38

Mijn ex heeft een drugs achtergrond hij heeft bij afkickcentrum gezeten om van het blowen af te komen.2 jaar lang is hij gestopt we hebben ondertussen een zoontje van 14 maanden.mijn ex woont in een appartement van 50 vierkante meter. Hij blowt als die kleine op bed ligt maar het huis is zo klein dat de wiet lucht door het hele huis trekt.Hij is daar alleen met die kleine als er nood is is hij niet in staat om die kleine te beschermen. Van de week zou die kleine 10 dagen naar zijn vader gaan maar ik heb gezegd dat ik m niet vertrouw. Maandag ga ik eerst bellen met het juridisch loket en daarna met bureau jeugd en gezin.

een moeder | 10.08.13 | 1:22

Mijn beide dochters dragen de achternaam van hun vader.

Nu ze ouder worden hebben ze problemen met hun achternaam en ze willen beide mijn achternaam.

Vader kijkt niet naar zijn dochters om.

En mijn dochters willen niet meer herindert worden aan hun vader als ze hun achternaam moeten zeggen.

Hoe pak ik dit aan