Boetes (16): beroep tegen parkeerboete

18-01-2011 | 18 reacties

Als je een parkeerboete krijgt, doe je er verstandig aan om niet zo maar te betalen. In sommige gevallen is de boete namelijk onterecht opgelegd.

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?



De WAHV (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, ook Wet Mulder genoemd) is bedoeld om lichte verkeersovertredingen op een zo efficiënt mogelijke manier te kunnen afhandelen. Als je op grond van deze wet een verkeersboete krijgt (beschikking, niet te verwarren met transactievoorstel), betaal dan niet zo maar. Stuur eerst een beroepschrift naar de officier van justitie.

Motivatie
In deze brief leg je uit waarom je het niet eens bent met de opgelegde boete. Doe dit zo gemotiveerd mogelijk, dan vergroot je de kans dat je de boete niet hoeft te betalen. Stuur het beroepschrift binnen zes weken op.

Officier handelt onzorgvuldig
Ook de beslissing van de officier van justitie op je beroepschrift moet voorzien zijn van een deugdelijke motivering. Doet de officier dat niet, dan handelt hij onzorgvuldig. Zo dient de officier in te gaan op de persoonlijke omstandigheden van het geval. Ook dient hij in sommige gevallen nader onderzoek in te stellen. Door dit na te laten, kan hij ook onzorgvuldig handelen.

Praktijkvoorbeeld laden en lossen
Gerard had een bekeuring gekregen. Hij legde vervolgens gemotiveerd uit in zijn beroep dat hij een bekeuring had gekregen terwijl hij aan het laden en lossen was. Hij was nog geen tien minuten weg geweest. Bovendien stond de achterklep van zijn auto open, omdat hij vanuit de winkel vuilniszakken in zijn auto aan het laden was.

Bij de officier van justitie kreeg Gerard echter geen gehoor en daarom stapte hij naar de rechter. Volgens de rechter had de officier onzorgvuldig gehandeld door geen nader onderzoek te verrichten. Bovendien bevatte zijn beslissing geen deugdelijke motivering, omdat de officier niet afzonderlijk inging op het geval van Gerard en zijn uitgebreide verweer.

Geen boete
Gerard kon daarom niet afleiden waarom zijn beroep ongegrond was verklaard. Om die reden kon de beslissing van de officier geen stand houden. Gerard hoefde de boete niet te betalen.

De meeste automobilisten hebben wel eens een parkeerboete gekregen. Jij ook? Was dit onterecht? Geef je mening in de poll!

Deze poll is inmiddels gesloten. Je vindt de uitslag hier


Wil je meer weten over (parkeer)boetes en beroep, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Boete voor vasthouden mobiel tijdens het rijden?

Bron: Rechtbank Breda, sector kanton, 18 november 2010, LJN BO7423

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

Kenny | 25.01.11 | 20:06

Parkeerboetes voor mensen die onterecht een invalide plaats neemt op aanrijd voorzieningen op de stoep blokkeert moet stevig verhoogd worden. Het invoeren van automaten die afrekenen voor exacte gebruikte tijd via pin of chip zal een hoop misverstanden voorkomen.

J.Janssen | 25.01.11 | 20:50

Ik mis sowieso nog een HELE BELANGRIJKE TIP bij een mulder overtreding. Alle gegevens opvragen onder de Wet Openbaar Bestuur. Flitsfoto`s krijg je niet niet met een normaal verzoek aan de OvJ echter wel met een beroep op de WOB. Vraag dan ook ijkrapporten flitsset , auto , akte aanstelling controleur etc.

Onder een mulder feit mag jij namelijk aantonen dat je ON-schuldig bent ipv de OvJ dat je schuldig bent.

J.v N | 26.01.11 | 14:19

Ja ,ik heb keer te maken gehad met een onterechte boete voor het stilstaan met een auto op een kruispunt.En een maal voor het onterecht wegslepen van een auto door de gemeente.

In beide gevallen werden de bezwaarschriften afgewezen.

Maar de rechter dacht er anders over.

Het heeft zowel de gemeente als de staat een hoop geld gekost,want ik heb alles wat ik maar kon vorderen aan kosten opgegeven bij de rechter en dat werd ook toegewezen.

Alleen duurde het vrij lang voor het geld werd overgemaakt,

In een geval heb ik zelfs de officier van justitie een betalingsaanmaning gestuurd,en hem er fijntjes op gewezen dat hij de uitspraak van de rechter moest nakomen.

Mijnheer kon zeker niet tegen zijn verlies.....

Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat zij ALTIJD gelijk hebben.

vincent van steeg | 27.01.11 | 9:58

Ja heel vaak, mijn auto past op een half parkeerplekje want kheb een 40 kilometer karretje

p. van Elten | 27.01.11 | 14:08

Ik heb een keer in Nijmegen geparkeerd,

na geld inwerpen gaf de automaat aan parkeren tot 16.59. Er kon niet meer in.

je mocht ook niet langer dan 2 uur parkeren. Volgens de parkeermeter hoefde je niet te betalen na 17 uur.

Vervolgens kwamen we om 16.56 weer bij de auto, maar er zat al een bonnetje op, waarschijnlijk door een agent met vooroordeel. Ik kreeg een boete thuis van € 60.-, en zonder bewijs dat ik niet schuldig ben heb ik met erger betaald.

Hier trap ik dus niet meer in.

Harry | 27.01.11 | 19:17

Vorige week nog een boete gekregen van bijna 57 euro.

Even een paar minuten geparkeerd om een kopietje te maken, en voor het gemak maar even geen kaartje gekocht.

Ik weet het, dan zit je fout en een boete moet je dan gewoon accepteren.

Waar ik mij echter erg aan stoor is het absurd hoge bedrag van de boete.

Dat staat toch niet in verhouding met de overtreding!

Ik stond gewoon op een reguliere parkeerplek. Geen enkel gevaar voor het verkeer dus. Het was enkel en alleen een administratieve overtreding.

Dan is een boete van zeg maar 20 euro toch meer op zn plaats?

Hans | 22.07.11 | 17:19

Een bedrag van 50 Euro voor even fout parkeren is natuurlijk buitenproportioneel. Parkeerboetes hebben dan ook niets te maken met verkeersveiligheid of overlast. Het geld is nodig om nutteloze mensen uit de samenleving te onderhouden. Een deel daarvan zijn de parkeerwachters zelf. Dit is niet per se kwetsend bedoeld, want als je er even over nadenkt zul je begrijpen dat ik gelijk heb.

petra | 09.02.12 | 13:51

Ik ben bekeurd op het moment dat ik een parkeerticket aan het kopen was?!

v d linden. | 02.03.12 | 12:51

Ik heb een boetes gekregen voor auto met een vrijwaring bewijs, dus de auto was dus al op de sloop, het was een bedrag van 4000 Euro ja je lees het goed de helf is kwijt gescholden, maar die anderen helf moeten ik wel betalen, omdat ik zo genaam te laat was met in beroep ben gegaan, nou mooie niet, ze willen geld zien dat is het punt dus betalen doen wij niet,

PeCa | 29.03.12 | 16:44

Een bekeuring voor het onterecht gebruik maken van een ivp kost momenteel 346 euries

PeCa | 29.03.12 | 16:52

Een bekeuring voor het onterecht gebruik maken van een ivp kost momenteel 346 euries

Ricardo | 10.05.12 | 11:17

Ik heb afgelopen dinsdag een bekeuring kregen omdat ik mijn vrouw wilde afhalen van der werk, en ik mijn auto even op de laad en los plek had geplaatst. De parkeerwachter eiste van mij dat ik per direct een kaartje moest halen, dit terwijl mijn vrouw al naar de auto kwam. Ik haal elke dag mijn vrouw op van der werk, normaal staat ze al te wachten, die dag dus niet. Ze kwam 2 minuten later dan normaal. Hierdoor zou ik dus een parkeer kaart moeten kopen volgens de parkeerwachter. Ik vind dit absurd, ik sta netjes met gevaren lichten aan op de laad en los plek waar niemand last van mij heeft, netjes wachtend op mijn vrouw. En een parkeerwachter eist van mij dat ik een kaartje moet kopen, nou dat dacht ik NIET. Ik ga zeker in beroep tegen deze achterlijke bekeuring !

Semmie | 05.10.12 | 22:16

Ik heb een parkeerboete ontvangen van EUR 120! Dat terwijl ik juist geparkeerd stond op een parkeerplek. Absurd bedrag aangezien de hantering EUR 57 is....... bezwaarschrift wordt zeker ingediend!

Willem | 25.01.13 | 11:20

De gemeente Muiden legt aan parkeerders die buiten de betaalde parkeerplaatsen parkeren een hoge "parkeerbelasting" op, € 90,.. terwijl nergens wordt aangegeven dat het uitsluitend voor vergunninghouders is. Niet ter plekke en niet bij het binnenrijden van de plaats.

Carol van Straten | 15.02.13 | 19:28

Ze moet probeeren opzoeken echt de mensen wie meer serious dingen doet en de onschuldige auto rijders een beetje ruimte geven.

Ze zijn de mensen wie hard voor hun centen werkt!

Ze moet probeeren meer met de automobilisten praten voordat ze

zomaar boetes gaat uitschrijven.

Hafida | 08.03.13 | 10:43

Ik heb gister een boete gekregen terwijl ik voor de parkeerautomaat stond om een kaartje te kopen, begrijp me mensen ik liep niet er naar toe of kwam aan rennen, Nee ik stond er voor en had genoeg getuigen. De parkeerwachter beweerde mij niet gezien te hebben en print een bon uit.. ik weet niet hoe ze erbij kwam dat ik er niet stond. Het is werkelijk waar een schande dat zo een persoon die niet verder kwam dan de lagere school zo een atatude heeft en mij voor een leugenaar maakt. Ik was groen en paars van boosheid dat kunnen jullie allemaal wel voorstellen.. ik weet dat ik eigenlijk geen poot heb om op te staan want zij zegt gewoon dat ik er niet stond, dus haar woord tegen de meine en ik heb getuigen.. heeft iemand ook zoiets meegemaakt please laat via deze site even weten hoe het afgelopen is en dank alvast.

Anoniem | 14.09.13 | 0:04

"Een goed idee dan treuren om een bekeuring... Met een paar goeie sterke sloopvrachtwagens vol met gevaarlijke vloeistoffen en bio gassen effe vol gas, paar stenen op het gas pedaal eruit springen en op het gebouw van CJIB laten inrijden dan zijn ze ffe buiten werking en heeft de bouw weer wat werk!"

mensen als jullie ooit een bekeuring krijgen?! bereken de tijd die jullie hebben, betaal elke keer korte bedragen zoals 2 euro per dag ofzo! bijvoorbeeld 97,00 is de rekening je krijgt 50 dagen dan kun je makkelijk per dag 1,94 overmaken... Ze gaan GEK worden als iedereen dat zou doen aan al die afschriften en administratie door te gaan tellen of het bedrag wel klopt... en als het te veel is word het weer terug gestort... als iedere nederlander dit zou doen? dan zouden ze overuren draaien en 24/7 aan miljoenen afschriften die per dag binnenkomen van maar 2,00 ofzo en dan gaan ze geld missen en gaan ze uiteindelijk failliet!!! YES! stelletje geld schooiers dat het zijn... pas ook een bon gehad omdat ik mijn blauwe schijf niet had liggen... ik wilde net eentje gaan kopen bij de action in 5 minuten! ik zei zo tegen die turk die de bon uitgeschreven had... heb jij al het geld om dat soort dingen te betalen? mag ik het van jouw geld betalen die bekeuring?.. sorry meneer ik kan niks meer doen... ik denk man rot toch op oetlul... uiteindelijk had ik op 31-07-13 de bon gehad en inmiddeld kreeg ik hem op 10-09-13 pas binnen... lekker laat dus... ach ja nu kan ik ze wel lekker dwars zitten wat ze veel tijd gaat kosten en dat moet ook! het moet ze ook lekker veel geld gaan kosten! want het zijn oneerlijke arbeiders... dieven zijn het... criminelen... ze werken niet... ze zitten de hele dag op hun luie gat om een beetje mensen te bekijken wat ze fout doen... ik geef ze zo dadelijk een trap onder hun hol... schop ze de bouw op dan weten ze wat werken voor hun brood is i.p.v onschuldige mensen beetje bekeuringen te geven...