Incassokosten (1): incassobureaus berekenen te veel

20-04-2011 | 31 reacties

Incassokosten mogen maar één keer in rekening gebracht worden. Veel incassobureaus wijken daarvan af en brengen ook nog te veel aan kosten in rekening.

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

Incassokosten: een bron van ergernis. Onder die titel verscheen drie jaar geleden een rapport van de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR). Het beschrijft aan de hand van voorbeelden wat er misgaat bij het in rekening brengen van incassokosten. De kosten worden vergeleken met de incassokosten die volgens de richtlijnen van het rapport Voorwerk II maximaal in rekening mogen worden gebracht.

Resultaten rapport
Uit het rapport blijken de volgende conclusies:

  • Schuldeisers, bijvoorbeeld water- en energiebedrijven brengen zelf veel te hoge kosten in rekening;
  • Incassobureaus hanteren hogere incassokosten dan volgens het rapport Voorwerk II;
  • Indien de schuldeiser zelf al kosten heeft berekend, dan rekenen het incassobureau én de deurwaarder daaroverheen extra incassokosten;
  • Incassokosten zijn soms te hoog, omdat meerdere dossiers van één schuldenaar niet worden samengevoegd.

Wettelijke regeling incassokosten
De minister van Justitie werd daarop aangesproken en beloofde een wettelijke regeling voor incassokosten om de misstanden binnen de incassobranche tegen te gaan. Omdat er geen wettelijke regels voor incassokosten en incassobureaus zijn, steken overal malafide incassobureaus de kop op zonder dat er enige vorm van toezicht op is. Bijzondere kwalificaties worden niet aan incassobureaus gesteld, met alle gevolgen van dien. Uit het rapport blijkt bovendien dat ook legitieme incassoburaus regelmatig de fout in gaan.

Nieuwe serie over incassokosten
In deze nieuwe serie gaan we nader in op de fouten die incassobureaus maken, welke kosten wel en niet in rekening gebracht mogen worden, welke stappen je kunt nemen als je met een incassobureau geconfronteerd wordt en wat de nieuwe regeling wordt. Zo zal voor bedragen onder 2500 euro een maximumtarief van 15% gelden, met een minimum van 40 euro.

Heb jij ervaring met incassobureaus? Is die ervaring goed, slecht of voor verbetering vatbaar? Geef nu je mening in de poll!

Deze poll is inmiddels gesloten. Je vindt de uitslag hier.


Wil je meer weten over incassokosten, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Incassobureau ingeschakeld? Let op de kosten!  

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

S.Zwiep | 26.04.11 | 19:43

Wat betreft de hoge kosten van de incassos is schandelijk...en als je daarover belt dan krijg je zon tiener aan de telefoon en die zit je ook nog af te bekken...er komt geen fatsoenlijk woord uit...ik heb toevallig vorige week nog de telefoon gepakt het ging om een rek. waar ik al een regeling voor getroffen had,wat gebeurd er....ik kreeg een rek.binnen (het ging om het zelfde) en ze hadden daar weer extra kosten over berekent.ik werd kwaad..en zei: "jullie zorgen ervoor dat mensen in de problemen komen omdat jullie iedere keer weer de kosten omhoog gooien".

Het antwoord was: "Mevr.dat zijn nu eenmaal de regels".

Echt je STAAT MACHTELOOS BIJ DEZE MENSEN.

Ben Versteege | 27.04.11 | 13:38

Met name de overheid zelf!!!!!! heft gigantische incassokosten. Zo kan een boete van E60 oplopen tot wel E 270 na betekening en incassokosten.

J.v.N | 27.04.11 | 14:39

Zelfs al ben je geen wanbetaler dan nog kun je te maken krijgen met een incassobureau.

Zo kreeg ik tot mijn verbazing twee jaar geleden een brief in de bus met het verzoek om betaling van een rekening,die ik een jaar daarvoor al betaald had.Gelukkig bewaar ik mijn betalingsbewijzen altijd minimaal 5 jaar.De brief was ook ongespecificeerd ,er werd ook niet in vermeld welke artikelen ik had besteld,juiste besteldatum en klantnummer ontbraken, btw afdracht was niet vermeld.Conclusie: het ging om een spooknota! Na even Googelen met de naam van dat incassobureau afkomstig uit het noorden van het land,ontdekte ik dat het een incassobureau was met een zeeeeer slecht reputatie.Alleen al bij het tv progamma Tros Radar waren er al 500 meldingen binnen gekomen over onterechte aanmaningen.Na nog meer speurwerk ontdekte ik dat het bedrijf voor een schijntje klantenbestanden opkocht en alle klanten aanschreef met het verzoek om betaling.

Had je al betaald en beschikte je niet meer over een betalingsbewijs,dan was je de klos en kon je voor de 2e keer betalen.Sommige klanten ontvingen na 5 of 6 jaar nog een verzoek om te betalen.Dan is het logisch dat niet iedereen nog over alle bewijzen beschikt.

Toen ik bij het desbetreffende incassobureau schriftelijk om opheldering vroeg kreeg ik geen reactie.

Twee maal een poging gedaan bij de politie om aangifte te doen werd niet gehonoreerd.Civiele zaak tussen burgers moet u zelf maar oplossen kreeg ik te horen!

Nou dat heb ik dus gedaan,maar wel op een onorthodoxe manier,tja wat moet je anders als burger....

Ik heb toen een oproep gedaan op de site van TROS Opgelicht of er nog meer gedupeerden waren van deze praktijken..En dat hielp, er kwam een stroom van reacties los,

Twee dagen later kreeg ik van de incasso-opdrachtgever een e-mailbericht dat ze aan het incassobureau zouden melden dat ik al betaald had.Toen was ik ervanaf,maar andere gedupeerden die dat niet durfden zijn zelfs voor de rechter gedaagd,door dat schimmige incassobureau.Nadat ze door de rechter waren vrijgesproken als zijnde een wanbetaler te zijn,kregen zij na de zitting alsnog weer een dreigbrief van het incassobureau waarin weer werd verzocht om betaling anders zou er een beslaglegging volgen.

Dus al heb je geen schulden dan nog kun je de dupe worden van deze maffiapraltijken.

Hierbij vermeld ik nog enkele tips voor mogelijke slachtoffers in de toekomst van deze praktijken:

Reageer uitsluitend schriftelijk,geef nooit je telefoonummer i.v.m.de bewijslast.!!!!!!!!

Stuur uw reactie per e-mail of fax met bewijs van verzending en ontvangst,of aangetekend per post. BETAAL NOOIT als u al betaald hebt.Laat u niet intimideren of bedreigen,vraag zo snel mogelijk juridisch hulp.Vraag ook minimaal een keer schriftelijk de incasso-opdrachtgever om informatie waarom u onterecht als wanbetaler staat genoteerd.

Informeer uw bank en waarschuw hen dat zij geen verzoek mogen inwilligen voor beslaglegging van uw rekening.

Heeft het incassobureau onterecht geld van uw rekening afgeschreven laat het dan direct terugboeken door uw bank.En vraag of zij een blokkade willen toepassen voor het incassobureau zodat zij geen geld meer van uw rekening kunnen afschrijven.

c.kramer | 27.04.11 | 20:56

Pas vooral op met Lindorff, het incassobureau voor T-Mobile ( en eigendom van T-Mobile ook nog!!! )

J.v.N | 27.04.11 | 22:52

Reactie voor C.Kramer:

Hoezo Lindorff?

Kunt u de zaak nader toelichten?

Ik ben benieuwd naar uw ervaringen!

Jan | 28.04.11 | 8:48

Mijn ervaring is dat er meer bureaus zijn die te hoge kosten berekenen dan bureaus die dit niet doen.

Niet alleen Lindorff dus. Bijvoorbeeld: Intrum justitia, Inkasso Unie, GGN Incasso en andere grote bureaus

Over het algemeen worden de kosten wel weer terug gedraaid op het moment dat er een vonnis gehaald moet worden, want de rechter kent te hoge buitengerechtelijke kosten toch niet toe. daar heeft de consument alleen niet zoveel aan, want dan betaalt hij were de kosten voor dagvaarding, griffie en betekening

J.v.N | 28.04.11 | 12:07

Tenzij men geen wanbetaler is,als het om een onterechte incassovordering gaat,dan kun je de griffiekosten en andere extra kosten bij de rechter weer verhalen op het incassobureau. Want zij zijn dan de verliezende partij.

Maar dan moet men de kosten wel tijdig VOOR de zitting indienen bij de rechtbank.

Montrer | 01.05.11 | 19:03

De terreur van incassobureaus is groot. Maar zolang het Nederlandse klootjesvolk het accepteerd gaat men door. Men zou haast terug verlangen naar tijden van RAF( 70er/80er jaren) die het machtsmisbruik aan de kaak stelde.

J.v.N | 02.05.11 | 21:40

Reactie voor MONTER:

Inderdaad zouden de Nederlanders wel wat assertiever moeten zijn,dat ben ik met u eens.

Maar het komt ook heel vaak voor dat mensen in paniek en angst niet weten wat ze moeten ondernemen,tegen foute incassomaffia praktijken.

Waar zulke bedrijven wel gevoelig voor zijn is negatieve publiciteit! Daar houden ze echt niet van.Lees mijn eerste bericht hierover op deze website.En dan hebben we nog een machtig wapen als consument ,dat is de BOYCOT van bedrijven die zaken doen met dubieuze incassobureaus.

Ik heb die boycot zelf al diverse malen toegepast en het werkt echt.Als ik zaken doe met een bedrijf en ik krijg onterecht een incassovordering op mijn dak,dan gaan ze bij mij direct de boycot in.En tot mijn verbazing ontving ik dit jaar al diverse welkom terug brieven,of ik a.u.b weer klant wilde worden.Maar dan ben ik spijkerhard,dan denk ik: het lazerus voor jullie,zorg eerst maar eens dat je de administratie op orde hebt en doe geen zaken meer met de incassomaffia.

Yvonne Bakker | 27.05.11 | 16:40

Groenewegen en Partners is ook een incassobureau dat je meer in de schulden laat komen als dat je al was als zij eraan te pas komen.

Zo hebben zij bij ons in 2008 geen rekening gehouden met de beslagvrije voet die zij moeten toepassen.

Ze hebben 3 maanden lang onze hele UWV uitkering geint waardoor wij veel verder in de schulden kwamen als die wij al haaden. Met het effect dat de ABN AMRO bank daarna wwer onze bankrekening blokeerde waardoor het alleen maar erger werdt. En niemand wil je helpen Zelfs niet als je samen het leven niet meer ziet zitten omdat je geen uitweg meer ziet.

Maar omdat je maar een niets betekenend burgertje bent loop je constand tegen een muur van onbegrip. Met de antwoorden het is allemaal uw eigen schuld . En daar hebben wij niets mee te maken. Ik ben zelfs gaan informeren bij de kamer voor deurwaarders in Amsterdam , die mij vertelden dat ik ze aan kon geven bij hun. Maar omdat je all zover overspannen bent van dat geval heb je de put er niet meer voor.

Ik weet niet of er meer klachten zijn over Groenewegen en Parners in Hilversum maar als die er zijn in vele getale dan sta ik daar niet van te kijken.

Dat is pas Incasso mafia. Toen ik hun vertelde dat ik bij de kamer voor deurwaarders had geinformeerd waren ze snel met het teveel betaalde bedrag aan hun aan ons terug te geven maar we zaten door hun al veel te diep in de ellende.

bianca | 07.07.11 | 16:33

ik heb met lavg gerechtsdeurwaarde gebeld en gevraagd voor een betalings regeling. het was een bedrag van 481 euro. hij zie dat ik een betalingsregeling kan treffen voor 80 euro pm.

ik zei dat het tog teveel was aangezien ik ook andere schulden aan het aflossen bent. en stelde voor om een bedrag van 50 euro. hij nam er geen genoegen mee en zei dat de schuldeiser daar niet in toestemt. ik legde de situatie uit wat mijn financien betreft. hij zei dat hun een traject hebben van 6 maanden. hebt een bedrag van 50 euro aan hun overgemaakt zo dat ze kunnen zien dat ik echt wel wilt betalen. kreeg daarna een brief dat er bedragen in mindering zijn gebracht en nu krijgt ik een brief dat er 75 euro extra erbij is gekomen. en ze eiste van mij om het gehele bedrag te voldoen anders komen er hoge kosten bij die voor mij eigen rekening komen te staan. is dat wel juist en vandaag weer 50 euro over gemaakt is wat ik kan missen .

Naam | 14.12.11 | 15:03

er is een ontrechte bedrag afgeschreefen

dat heeft T-mobile ( online ) gedaan een bedrag van 140 euro in plaats van 16,20 nu zegense dat ze willen berekenen ik wil dat niet

als ze mij weigeren ga ik naar een juridise loket

voor een advokaat want ik heb ook betalingen dat kan ik zoo bewijzen dat betalingen is belasting ik heb betalings regeling ge had dat moet ook op tijd betaald worden en andere vastelasten..

doll | 17.02.12 | 11:45

pas op met het lavg je komt niet van ze af!!!! ze blijven kosten in rekening brengen!!!

A.j.m van der Meer | 20.04.12 | 20:48

Door deurwaarder van reyn te tilburg is het salaris van mijn zoon anthony door beslaglegging van loon gedaan, heel het salaris van een minimunloon van 900.euro.

maar moeten zij geen rekening houden met kamerhuur,ziekenfondskosten en dergelijke en de belastingvrije voet van tien procent.

zo komt hij nog meer in de problemen.

heeft er iemand een goed advies waar ik iets mee kan a.u.b

B.vd

a,k, | 24.04.12 | 13:50

wat een reacties hier mensen denk eerst eens na voordat je wat typt, reacties zoals hierboven kan echt niet, komt op mij over als iemand die niet weet wat ie doet dus zullen die schulden ook wel terecht zijn denk ik dan...........

a.k, | 24.04.12 | 13:52

en wat is een belastingvrije voet nou weer, dit heet BESLAGvrije voet,

peter | 10.05.12 | 14:28

Wat betreft beslag neming, de deurwaarder mag niet de € 900 beslag nemen, levens onderhoud staat in de wetgeving vastgelegd dat bedrag mag niet in beslag genomen worden. Hieruit wijst zich weer uit dat de wetgeving niet nageleefd word. Men moet metten melding over maken, of meteen naar de rechter dit kan binnen drie dagen al. En bij deurwaarder organisatie melding maken. Een wernemer bij ons kwam een deurwaarder beslag op loon nemen en dacht even alles inbeslag te nemen van de werknemer, daar hadden we even een stok voor gestoken en deze deurwaarder op de wet gewezen dat dit niet zo ging en hadden hem dit even uitgerekend wat die dan in beslag kon nemen. Had niet verwacht dat die van een werkgever op zijn vingers getikt werd. Laat je masr van die geweten lozen deurwaarders maar niet in de maling nemen, de weten verdomd goed dat ze dit niet mogen, en voor zo iets zou hoge geld boeten moeten betalen voor zon mis gedraag, en zelfs hun beroep niet meer mogen uit doen

henk damkat | 05.07.12 | 19:36

ik heb 48 euro te laat betaald. krijg ik een week later een brief van een incasso buro. moet ik 72 euro incasso betalen .mag dit.

Romana van der Put | 02.10.12 | 18:28

Incassokosten mogen maar een keer in rekening gebracht worden,dus enkel bedrag.

hoe is dat mogelijk dat als je in een regeling zit dat de kosten worden steeds hoger?

Hoe vaker het bedrag stijgt hoe vaker betaal je het bedrag.Dan is dat geen een keer maar misschien 5 of 10 keer,dat je aan incassobureau moet betalen.Een bedrag is een bedrag toch geen 10?

Klopt dit?

John | 02.10.12 | 21:50

Gelden er voor zakelijke geschillen andere regels dan de 15% regel tot €2.500?

cok vd Stadt | 13.10.12 | 15:15

Romana, ik zou het inc bur een aangetekend schrijven zenden waarin je om transparante uitleg vraagt op welke grond de kosten steeds verhoogd worden. Verzoek het inc bur daarbij binnen 14 dagen te willen reageren , bij uitblijven reaktie deel je tevens mede dat je er van uit gaat dat de jou in rek gebrachte verhogingen op een misverstand berusten.

even reageren | 24.10.12 | 23:47

als we het over incassobureaus hebben met je vooral GGN EN LAVGinde gaten houden, die

komen met vorderingen uit 2008 en als je dan om uitleg en bewijzen vraag zijn ze niet thuis,

en de OHRA kan ik wel schieten, DAT ZIJN PAS GELDVRETERS, IK HAAT ZE .

wilfred | 27.10.12 | 12:56

Ook ik heb hele slechte erveringen met LAVG!!!

Ik zat bij een bewindvoerder onder beschermingsbewind en toen het bewind werd beeindigd kwam LAVG meteen de eerste drie maanden met loonbeslag en toen bleek ook nog dat zij teveel geld ingehouden hadden .Ik ben nu al maanden bezig om mijn teveel betaalde geld terug te krijgen waarbij de bewindvoerder en LAVG elkaar steeds de bal toespelen en ik de dupe ben.En als ik zo de reacties lees heb ik 2 jaar geleden ook veel te veel aan LAVG betaald omdat ze mij 5 zaken van dezelfde schuldeiser apart terug lieten betalen met bijbehorende gerchtelijke kosten enz.Echt oplichters dus maar als je niet weet wat te doen in die gevallen dan betaal je maar om er vanaf te zijn maar wel teveel dus. Echte MAFFIA.

Kees | 30.10.12 | 21:09

Wie kan mij vertellen hoe je een deurwaarder kan dwingen openheid van zaken te geven over de stand van zaken

Freek | 09.11.12 | 22:22

Kees: je kunt te allen tijde verzoeken om inzage in de documenten waarmee een incassobedrijf of deurwaarder werkt. Die zijn afkomstig van hun opdrachtgever, dat is het bedrijf die van mening is dat jij een betalingsachterstand oid hebt.

Rik | 13.12.12 | 10:03

Ik zou factuur versturen en het zelfde terug gaan doen die irritante incasso buros kantoren Lindorff helemaal om gek van te worden

Peter2704 | 19.02.13 | 14:43

Dan nu even over ziektekostenverzekeraar VGZ..

Doordat ik plots slokdarmkanker kreeg ben ik uiteindelijk voor 80-100% afgekeurd en een flinke daling van mijn inkomsten tot slechts €1300,- p/m als gevolg. Ik begon problemen te krijgen met de betaling van mijn vaste lasten maar met name van mijn ziektekostenpremie. Na een achterstand van zes maanden kom je dan terecht bij het CVZ. Die verlangen dan ook nog een maandelijkse boete van je (bovenop de reguliere premie) omdat je als wanbetaler wordt aangeschreven. Premie voor voor een standaardpakket bij het VGZ maandelijks dus zon €154,- totdat je je schuld bij het VGZ hebt afbetaald. Ondertussen begint zich ook het CJIB er zich mee te bemoeien. Ze slaan je met bedragen en kosten om de oren waar nog geen kip verstand of weet van heeft. Op een gegeven moment ook nog rekeningen van dezelfde vordering van deurwaarderskantoor Bazuin & Partners met de nodige kosten en uiteindelijk is de vordering uit handen gegeven aan wéér een andere deurwaarder, ook weer met de nodige kosten hier weer bovenop. Zes maanden premieachterstand bij het VGZ van de standaardpremie was zon €540,- en is inmiddels bij deze deurwaarder inmiddels opgelopen tot ruim €3700,-. Dit bedrag heb ik met €400,- p/m kunnen aflossen anders zou loonbeslag volgen. Opdrachtgever ging schijnbaar niet akkoord met lagere voorstellen. Negen maanden lang heb ik écht op een houtje moeten bijten om rond te kunnen komen. Echter kreeg ik een aantal dagen geleden wéér een brief van wéér een ander incassobureau (Inkasso Unie) inzake dezelfde vordering van de VGZ. Of ik even €7400,- wilde overmaken vanwege een schuld bij de VGZ. Ikke bellen, bleek de VGZ de door mij betaalde bedragen nog steeds niet van de deurwaarder te hebben ontvangen en daarom kreeg ik een boete van 100% over het openstaande bedrag opgelegd. Navraag bij de deurwaarder leverde mij het antwoord op dat ze het betaalde bedrag van €3700,- helemaal waren vergeten over te maken naar de VGZ. Momenteel ben ik nog steeds in conclaaf met de Inkasso Unie over het bedrag van €7400,- en dreigen nu weer met een deurwaarder terwijl het volledige bedrag van € 3700,- inmiddels door mij is afgelost. Ook van het CVZ krijg ik nog steeds een acceptgiro om de boete elke maand te betalen. Kortom: Ze maken het zo moeilijk en ingewikkeld dat geen mens er meer iets van begrijpt en uit wanhoop al die rekeningen maar betaald. Ik vind dit een grote schande. En dit alles voor een oorspronkelijke schuld van slechts €540,- bij de VGZ. Hopelijk ben ik binnenkort overal van af want ze blijven dreigen met openbare verkoping, aanplakbiljetten op je ramen en een vermelding in de krant en op het gemeentehuis. Gek word ik ervan. En dit alles terwijl ik nog herstellende ben van slokdarmkanker met een vijfjaars-overlevingskans van slechts 5%. Ik heb wel even andere dingen aan mijn hoofd (gehad) maar niemand die dat wat kan schelen. En waar of bij wie kun je terecht? Nergens.

Betaal niet! | 26.03.13 | 21:37

De reden? Al jij een conflict hebt met welke leverancier dan ook, dan is een incassobureau niet gerechtigd kosten in rekening te brengen. Een conflict over een rekening is ter beoordeling aan een rechter, niet aan het incassobureau. De schuldeiser dient altijd de vordering aan de rechter voor te leggen. Je bent ook niet verplicht te betalen aan een incassobureau, je hebt een contact met een leverancier. Betaal je rekening gewoon, en deel dit mede aan het incassobureau. Betaal je uit protest, dan zat dit er bij en stuur een CC aan het incassobureau. Een incassobureau dient je namelijk altijd in de gelegenheid te stellen om te betalen, en heeft bij twist geen enkele rechtsbevoegdheid. Betaal je wel aan het incassobureau, dan beken je feitelijk dat je in gebreke ben gebleven. Laat het incassobureau duidelijk weten dat en waarom je de rekening betwist, en dat zij niet bevoegd zijn tot een incassotraject. Betaal altijd de rekening aan de schuldeiser, en als je al kosten extra wil/moet betalen, omdat je ook zelf vindt dat je in gebreke bent gebleven, dan maak dit extra gedeelte apart over, en betaal ook meteen de volgende rekening aan de schuldeiser zodat deze niet doorgezonden wordt naar incasso. Zo beperk je de schade. Het belangrijkste is, kom je afspraken zo goed mogelijk na, en werk zo veel mogelijk mee met je schuldeiser als hij in zijn recht staat, of weiger iedere medewerking en laat het op een gerechtelijk oordeel aankomen. Laat je ook niet intimideren door brieven als gerechtsdeurwaarder als je geen dagvaarding hebt ontvangen. Gerechtsdeurwaarders hebben vaak eigen incassobureaus, en als je niet duidelijk hebt of je te maken hebt met een dagvaarding of een incassotraject, dan vraag dit gewoon, en laat het schriftelijk bevestigen. Bewaar het antwoord. Zorg dat je alle antwoorden en verklaringen/afspraken schriftelijk en ondertekend in bezit hebt, anders bestaan ze niet. Noteer namen/datas/etc, en vraag afspraken altijd schriftelijk te bevestigen. Kan/wil men dat niet, stuur een aangetekende brief met afspraken naar de eiser, met het verzoek of de afspraak juist is weergegeven, zo niet binnen een redelijke termijn toelichting te verstrekken als men de afspraak betwist. Kan ook per e-mail.

Hou zelf de regie ;) Dat voorkomt problemen later. Blijf zelf vooral netjes en redelijk. Ga niet in discussie, en mocht je in je recht denken te staan, laat dan de eiser duidelijk maken waarom dit niet zo is. Doe dit schriftelijk, aangetekend, per fax, en per e-mail. Iedere bevestiging van ontvangst is rechtsgeldig, en bevestig dat men de stukken kennelijk ontvangen heeft en om een tegenreactie/tegenvoorstel.

Zo maar wat tips. Wellicht helpt het jullie verder. Uitgangspunt is dat een afspraak welke niet schriftelijk bevestigd is met handtekening en waarvan niet iedere pagina voorzien is van een paraaf betwist kan worden, en van geen enkele waarde is,

LAVG | 04.07.13 | 15:54

hallo,

Heb een vraag over de afhandeling van zaken bij LAVG.

heb de totale vordering bij hen betaalt maar ze weigeren mij een brief te sturen waarin wordt bevestigd dat de schuld betaald is.

wat kan ik het beste doen??

Marcel | 06.03.14 | 22:37

Het CJIB in samenwerking met de RDW zijn de grootste puinhoopmakers die er zijn

Dus kort gezegt de overheid laat je bloeden !

Bij deze instanties bestaat geen crisis of economische tegenslag

Auto even niet verzekerd : 1173,00 Boete !!

Auto te laat APK : 375,00 Boete !!

Het wordt tijd dat we deze instanties eens flinke boetes gaan opleggen