Rookvrije cabine in vrachtwagen verplicht?

24-02-2012 | 10 reacties

'Ik deel mijn vrachtwagencabine met een roker. Heb ik geen recht op een rookvrije werkplek? Mijn cabine is tenslotte mijn werkplek. Kan ik dit afdwingen bij mijn werkgever?'

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

 

Antwoord:

Sinds 1 januari 2004 mag er op geen enkele werkplek meer gerookt worden. Ook niet als je alleen op een kamer zit of als er alleen rokers op één kamer zitten. Roken op het werk mag alleen in aparte rookruimten. Het inrichten van dergelijke ruimten is niet wettelijk verplicht. Het rookverbod blijft echter niet beperkt tot de werkvloer.

Roken in bedrijfsvoertuigen
Omdat een bedrijfsauto ook als werkplek wordt gezien, mag daarin evenmin gerookt worden. Dit geldt dus ook voor leasesauto’s en vrachtwagens, zelfs als je alleen in het voertuig rijdt. Slechts als het voertuig jouw eigendom is en er geen andere werknemer in rijdt, dan geldt het rookverbod niet. Je mag dus van je werkgever verlangen dat hij de rokende werknemer erop aanspreekt dat het rookverbod ook voor de cabine van een vrachtwagen geldt.

Handhaving rookverbod
Het recht op een rookvrije werkplek is vastgelegd in de Tabakswet. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op naleving van deze wet. Een werkgever die toestaat dat er wordt gerookt op de werkvloer of in de vrachtwagens kan hiervoor beboet worden. Indien je werkgever niets aan je klacht doet, neem dan contact op met de NVWA.

Wil je meer weten roken en de tabakswet, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Overtreding rookverbod rechtvaardigt niet altijd ontslag

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

C. dAncona. Den Haag | 28.02.12 | 13:24

Zielig mannetje. Zielige overheid.

G. Ooms | 28.02.12 | 14:42

Zo zielig is dat niet, je zult maar last hebben van astma en vervolgens met zon vrachtwagen de weg op moeten voor bv 2 achter elkaar.

t Is inderdaad zielig van de overheid dat men dit moet regelen, máár een werkgever kan het ook opnemen in zn bedrijfsreglement.

s.veen | 28.02.12 | 16:14

werkplek ok maar de cabine is ook een woonkamer, slaapkamer en keuken bij sommigen en denk dat zo de definitie werkplek niet helemaal opgaat.

Mariken | 28.02.12 | 16:34

De chauffeur die niet rookt staat helemaal in zijn recht om zijn rokende collega te verzoeken niet te roken in de cabine. De werkgever moet de rokende collega hier op aanspreken. Iedere twee uur moet er een stop gemaakt worden of gewisseld worden de rokende collega kan dan een sigaret of sigaar opsteken indien gewenst.

Nonsense | 28.02.12 | 17:19

Als een vrachtwagen chauffeur de enige is die in een vrachwagen rijd, dan is het volslagen nonsense...ook als het er twee zijn die alleabi roken..

Echter wanneer er ook niet rokers in moeten rijden, dan is geld het verbod..(mijn inziens)..

Overigens...zou het zo zijn dat een vrachtwagen kan worden gezien als werkplek ? Het is immers een voertuig..geen gebouw..

Maar dat argument laat ik maar beter over aan de juridici..

Kan een vrachtwagen als het toch als werkplek is bestempeld niet evenzogoed als roker ruimte kunnen worden bestempeld ?

Hoe dan ook...ik vind dat het bovenstaande geld..

Gemengd rokers en niet rokers ==> verbod

Ongemengd ==> geen verbod..

Zeer zeker als je er vanuit gaat dat de wet is ingesteld om mensen voor tweedehands roken beschermd..

"Common sense always applies, even if bureaucrats dont agree.."

Naam | 01.03.12 | 23:24

Gaat het allemaal niet wat erg ver? Even deuren tegen elkaar open en opgelost.Zo kun je overal wel een probleem van maken!

mijne | 02.03.12 | 15:07

de uitstoot van een vrachtwagen is erger als die van een sigaret dus volgens mij heeft meneer astma dan een verkeerde baan grtz neodude

Klarissa | 24.12.12 | 12:44

In de auto van mijn vriend heeft 2 weken een roker gereden..Het is nu 10 dagen geleden en de stank ie er nog steeds niet uit. Getverdegetver

Ronald | 03.03.13 | 8:52

Er mag dus ook niet in een busje vol met bouwvakkers gerookt worden, waarom kijkt niemand daarna?

Dat zijn net rijdende cafes.

Waarom altijd die vrachtwagen?