Uitslag poll: meer werken voor alimentatie onredelijk

27-02-2012 | 9 reacties

De meerderheid van de stemmers vindt het niet redelijk dat onder omstandigheden van iemand verlangd kan worden dat hij of zij meer gaat werken, zodat de kinderalimentatie kan worden voldaan

Stel een juridische vraag
Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

 
In ons vorige dilemma vroegen we onze lezers wat ze ervan vonden dat een alimentatieplichtige onder omstandigheden gedwongen kan worden om meer te gaan werken, zodat de kinderalimentatie kan worden voldaan. Deze omstandighden kunnen zijn dat de alimentatieplichtige een nieuw gezin is gestart of aanzienlijke schulden is aangegaan.

De meerderheid (63.8%) van de stemmers vindt het niet redelijk dat van iemand in dergelijke omstandigheden verlangd wordt dat hij meer gaat werken. Een minderheid van de stemmers (36,2%) is het wel eens met de stelling.

Poll resultaat

Meer werken voor alimentatie

Vind je het redelijk dat iemand meer moet gaan werken om kinderalimentatie te betalen?

Ľ Ja

 36,2%

Ľ Nee

 63,8%

Totaal uitgebrachte stemmen: 1145

juridische vraag stellen Ik heb een juridische vraag

Ben je op zoek naar duidelijk en deskundig advies voor jouw situatie? Wij staan je graag met raad en daad terzijde.

Vraag stellen

Deel deze pagina:

Reacties

sterredag | 28.02.12 | 19:10

Fijn te zien dat de meerderheid het ermee eens is. Helaas snap ik weer niet een aantal reacties bij de poll zelf.

Het gaat hier niet om partnerallimentatie, maar om kinderallimentatie bijvoorbeeld en ja dat je je best mag doen de gestelde kinderallimentatie te blijven betalen vind ik niet meer dan redelijk (het zou niet moeten zijn dat je bewust kiest om part-time te gaan werken, omdat je niet meer voor je kind wilt betalen.

MAAAR, de stelling was of het redelijk is om MEEER dan 40 uur per week te gaan werken om de allimentatie te kunnen blijven betalen en ja dan zeg ik idd NEE. Als je al fulltime werkt en gewoon je best doet en onder omstandigheden minder geld verdient, dan vind ik niet dat je dan maar een andere baan erbij moet gaan vinden.

Edgar | 29.02.12 | 13:20

Kort en krachtig: Ik ben het volledig eens met Sterredag. Het verplichten dat iemand meer moet werken dan 40 uur per week heeft welliswaar positieve gevolgen voor de financiele aspecten van de scheiding, maar kan ten koste gaan van de emotionele. Als iemand bijv. 60 uur per week werkt om kinderalimentatie te betalen dan zou dit gevolgen kunnen hebben (persoonsafhankelijk) qua vermoeidheid, humeur, etc. waar de kinderen vervolgens weer de gevolgen van kunnen merken.

Ik ben van mening dat iedereen binnen alle redelijkheid zijn best moet doen aan zijn/haar verplichtingen. Helaas heb ik zelf 2 exen die dit nog wel eens over het hoofd zien en alleen maar Euro tekens in hun ogen hebben, ondanks dat ze zelf resp. 0 en 24 uur per week werken. Zowel liefde als (financiele en emotionele) verplichtingen moeten van 2 kanten komen.

Anton | 29.02.12 | 13:46

Ben het er niet mee eens dat je meer zou moeten werken, in veel gevallen kan dat niet eens.

Bij mij is het zo dat mijn oudste zoon bij mij woont en met 2 kids co ouderschap heb voor een gelijk deel, toch moet ik voor die 2 allimentatie betalen wat ik niet redelijk vind wand ik heb de zelfde kosten en meer werken zit er niet in.

Voor mijn oudste zoon krijg ik het ook niet, ik vind dit discriminatie naar een man toe.

mvg

Free | 01.03.12 | 11:48

Het ligt aan de situatie of iemand wel of niet verplicht kan worden om meer te gaan werken om de alimentatie te kunnen betalen.

Indien een vader of moeder door eigen schuld de alimentatie niet kan betalen, ben ik van mening dat ze inderdaad verplicht moeten worden om meer te werken. Echter zijn er grenzen aan het aantal uren per week.

Speelt ook mee of ex-partner met kinderen daardoor wel of geen grote financiŽle problemen krijgt.

Stel dat ex-partner de kinderalimentatie echt niet kan missen, omdat hij/zij dan onder het minimum inkomen komt te zitten, dan is het geheel terecht!

Iedere situatie zal apart beoordeeld dienen te worden. Geen enkele situatie is gelijk.

Grootbetaler | 05.03.12 | 12:04

Het gaat bij het oordeel over de verdiencapaciteit en posten die draagkracht beinvloeden vaak over het vaak het begrip "Eigen schuld".

In de praktijk wordt de wijsheid achteraf ruimhartig toegepast. In mijn situatie "had ik toch kunnen weten" dat een overstap naar zelfstandigheid kon betekenen dat het inkomen achteruit kon gaan, dat mijn woonlasten niet helemaal meegeteld zou worden, dat mijn persoonsgebonden aftrek komt te vervallen als je kind een basisbeurs krijgt, dat mijn ex ook recht zou hebben op een bonus die ik ontving na mijn scheiding . En zo nog een paar.

Dat "eigen schuld" principe wordt echter nooit toegepast voor de (partner)alimentatiegerechtigde. Waar blijft bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor het verwerven van inkomen??

Ook al bij de hand gehad | 02.04.12 | 9:32

Betalen van alimentatie dient afgeschaft te worden. Als ouder heb je het recht en de plicht om voor je kinderen te ZORGEN. Het betalen van alimentatie wordt echter misbruikt om enerzijds de omgang en zorg/ en opvoedingstaken van die andere ouder te marginaliseren, en vervolgens in plaats daar van geld te eisen om de zorgende ouder extra te steunen bij het invullen van eenzijdig ouderschap.

Het is een ziek, verrot, en onrechtvaardig systeem. Zolang een van beide ouders buiten spel gezet wordt door de rechtbank of andere instanties, en dus het zorgrecht feitelijk ontnomen wordt, dan ben ik van mening dat er ook niet financieel bijgedragen hoeft te worden.

De zorgende ouder kan zelf ook gaan werken, en voor de kinderen is altijd wel iets te regelen in de vorm van opvang etc, zeker als die het alleenrecht opeist voor zorg/ en opvoeding.

naam 83 | 05.04.12 | 10:42

Weet je, het gaat niet alleen nergens over deze stelling, het is in veel gevallen ook nog eens niet realistisch. Zelf werkte ik 32 uur per week, ben door de crisis deze baan verloren en werk nu maar 16 uur per week meer. Mijn vriend is 3 jaar geleden zijn vaste baan verloren en werkt sindsdien op uitzendbasis. Maanden heeft hij zonder werk gezeten, waardoor wij zelf alle dubbeltjes om moesten draaien, maar daar word geen rekening mee gehouden. Zolang moeders de ex maar op de bank kon blijven liggen en geen slag werk deed. Mijn vriend wilde maar wat graag werken, maar er was gewoon geen werk. Als de overheid dan al zo graag wil dat je extra gaat werken, laat ze dan ook zelf voor werkgelegenheid zorgen en met een passende baan komen. Maar nee in plaats daarvan word van mij als nieuwe partner verwacht dat ik mij een slag in de rondte werk, niet voor mijn eigen gezin, maar voor het luie varken dat zelf te beroerd is om te werken. Is dit nou onze maatschappij? Nee ik ben niet te lui om te werken. Ik heb me voor 500 procent ingezet im de boel draaiende te houden, maar in dit geval komt mijn eigen gezin en daarna maken we de alimentatie naar draagkracht over. Take it or leafe it. En staat het je niet aan, dan ga gewoon lekker zelf werken. Natuurlijk is mijn vriend financieel verantwoordelijk voor zijn oudste dochter, echter hebben wij deze meid al 5 jaar niet gezien,omdat moeders de ex vindt dat ze het alleen recht heeft op dit meisie. Moeders neemt het dus niet zo nou met de gemaakte afspraken. De rechten van papa blijven nergens, zijn plichten worden echter wel voortdurend onder onze neus gewreven omdat wij gewoon niet meer konden afdragen door werkeloosheid. Is dit nou onze maatschappij?

mama van 3 | 28.04.12 | 14:10

sluit mij helemaal bij naam 83 aan. hier presies het zelfde moeder de ex lekker thuis op de bank en wij maar pezen

Alex | 06.03.13 | 18:00

Kinderalimentatie moet altijd betaald zijn, zelfs als alimentatieplichtig ouder niet genoeg verdient. Waarom moeten kinderen honger lijden?

De andere vraag, dat in zo een dituatie kan het (en zelfs moet) ten kosten van partneralimentatie komen. De ex-partner kan ook eens gaan werken, i.p.v. geld buren van haar/zijn ex-.