Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar

Abonnement opzeggen

Juridische oplossingen

0900 - 1411 (90 cpm max 30 euro)

Leden bellen dit lokaal nummer

stel je vraag of word direct lid!

  • Deskundig en snel advies
  • Direct een jurist aan de lijn
  • Op werkdagen van 8 tot 20 uur
Wanneer je een abonnement, lidmaatschap of jaarcontract opzegt, mag je dit op de manier doen waarop je het abonnement hebt afgesloten. Ben je een contract online aangegaan, dan heb je ook de mogelijkheid om via de elektronische weg de overeenkomst op te zeggen. Het is aan te raden om op te zeggen via een (aangetekende) brief, zodat je bewijs hebt dat je tijdig hebt opgezegd. Lees hieronder meer over de opzegtermijn.

Opzegtermijn

Wanneer je een contract, abonnement of lidmaatschap wil opzeggen, zul je een opzegtermijn in acht moeten nemen. Hoelang die opzegtermijn is, is afhankelijk van het soort contract en de duur van het contract. Denk hierbij aan abonnementen bij telecomaanbieders, energiecontracten, lidmaatschappen bij een sportvereniging of sportschool en abonnementen op tijdschriften of op dagbladen.

Vaak is het niet mogelijk tijdens de eerste contractperiode op te zeggen, tenzij dit in de algemene voorwaarden is geregeld. Wel kan de aanbieder in dat geval een vergoeding aan jou vragen. De wet stelt geen vaste bedragen die als vergoeding in rekening mogen worden gebracht. Wil je weten of de vergoeding die je moet betalen na opzegging van je abonnement of contract redelijk is, neem dan contact op met onze juristen via 0900-1411 voor een advies op maat.

De opzegtermijn is meestal maximaal één maand. Een bedrijf kan ervoor kiezen om de opzegtermijn te verkorten, maar de termijn mag niet langer gemaakt worden dan deze ene maand. Een uitzondering geldt bij tijdschriften. Hierbij is de opzegtermijn ook één maand, behalve wanneer het tijdschrift minder dan een keer in de maand wordt uitgebracht. Dan is het opzegtermijn drie maanden.

Te laat opgezegd

Wanneer je het contract, lidmaatschap of abonnement te laat hebt opgezegd, wordt het contract automatisch verlengd. Dit heet ook wel stilzwijgende verlenging. Het is niet wettelijk verplicht dat je van deze verlenging op de hoogte wordt gesteld. Wel zijn er een aantal voorwaarden waaronder deze stilzwijgende verlenging moet plaatsen.

Stilzwijgende verlenging

Sinds december 2011 mag een lidmaatschap, abonnement of contract niet meer worden verlengd voor bepaalde tijd, maar slechts voor onbepaalde tijd. Wel heb je als consument dan de mogelijkheid om maandelijks op te zeggen. Je zit dus niet weer voor dezelfde duur vast aan je abonnement, contract of lidmaatschap, maar je hebt een opzegtermijn van één maand.

Meer artikelen over dit onderwerp

Telefonische verkopers die je ongevraagd een abonnement aansmeren, mag dat?

13 dec 2016

Redactie JuroFoon
Telefonische verkopers die je ongevraagd een abonnement aansmeren, mag dat?

Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker: verkopers benaderen consumenten telefonisch om ze een bepaald product of abonnement te verkopen. Vaak hebben ze een mooi praatje en krijg je de mogelijkheid om vrijblijvend...