Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar

Bedenktermijn (online) aankoop

Juridische oplossingen

0900 - 1411 (90 cpm max 30 euro)

Leden bellen dit lokaal nummer

stel je vraag of word direct lid!

  • Deskundig en snel advies
  • Direct een jurist aan de lijn
  • Op werkdagen van 8 tot 20 uur
Wanneer je een product koopt, heb je vaak recht op bedenktijd. Het is wel een verschil of je het product in een fysieke winkel hebt gekocht of online via een webshop, aan de deur of tijdens verkoopdemonstraties (verkoop buiten de verkoopruimte). Hoe het zit met het recht op retourneren en de bedenktijd hangt namelijk hiervan af.

Wettelijke bedenktijd

De wettelijke bedenktijd bij koop op afstand of buiten de verkoopruimte is 14 kalenderdagen. Van koop op afstand is sprake als je bijvoorbeeld online iets koopt, via de telefoon of via een postorderbedrijf. Verkoop aan de deur, op straat of tijdens verkoopdemonstraties zijn voorbeelden van verkoop buiten de verkoopruimte. De bedenktijd van 14 dagen gaat in op de dag na de dag waarop het product is ontvangen. Bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten start de bedenktijd één dag na de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten. Wanneer de verkoper je niet informeert over de bedenktijd of over hoe je de overeenkomst kunt ontbinden, wordt de bedenktijd verlengd totdat de verkoper alsnog aan zijn verplichtingen voldoet en je deze gegevens geeft. De bedenktijd kan tot maximaal 1 jaar verlengd worden. Voor een aankoop in een fysieke winkel bestaat geen wettelijke bedenktijd. Veel winkels hanteren eigen voorwaarden, van bijvoorbeeld een ruilmogelijkheid van 14 of 30 dagen. Lees hiervoor goed de voorwaarden bij de kassa, op de website of op de achterkant van de aankoopbon. 

Bedenktijd soms niet van toepassing!

Je bedenktijd is bij sommige producten niet van toepassing, bijvoorbeeld:
  • Producten die snel bederven of beperkt houdbaar zijn, zoals eten of bloemen
  • Losse kranten of tijdschriften
  • Reizen
  • Producten die speciaal voor je worden gemaakt, zoals een maatpak of een fotoboek 

Ben je niet tevreden over de kwaliteit van een van de bovenstaande producten, dan kan je contact opnemen met de verkoper. Je dient een goed, deugdelijk product te ontvangen. Wanneer er beloftes zijn gedaan, zoals bloemen die gegarandeerd 7 dagen staan, moeten die nagekomen worden. Als je hebt betaald voor een op maat gemaakt pak en dit vervolgens niet past, kan je de verkoper daarop aanspreken. Heb je een specifieke vraag? Neem dan contact op met één van onze juristen via 0900-1411. Je krijgt dan direct een jurist aan de lijn die je verder helpt. De kosten hiervoor zijn 90 ct per minuut met een max. van € 30,- per gesprek.

Snelle antwoorden en oplossingen

Top 1 oplossingen

Meer artikelen over dit onderwerp

Veelgebruikte verkooptruc: offerte blijkt aankoop

19 dec 2016

Redactie  JuroFoon
Veelgebruikte verkooptruc: offerte blijkt aankoop

Mensen worden steeds vaker gebeld door verkopers van een bepaald product. Het begint met een mooi verkooppraatje en het vrijblijvend toesturen van informatie of een offerte. Maar helaas blijkt dit niet zo...

Telefonische verkopers die je ongevraagd een abonnement aansmeren, mag dat?

13 dec 2016

Redactie JuroFoon
Telefonische verkopers die je ongevraagd een abonnement aansmeren, mag dat?

Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker: verkopers benaderen consumenten telefonisch om ze een bepaald product of abonnement te verkopen. Vaak hebben ze een mooi praatje en krijg je de mogelijkheid om vrijblijvend...

Retourneren van online aankopen, wat zijn jouw rechten?

04 okt 2016

Redactie JuroFoon
Retourneren van online aankopen, wat zijn jouw rechten?

Webshops geven regelmatig een tegoedbon aan hun klanten die een online aankoop terugsturen. Toch mag dit niet. Als consument moet je weten wat je rechten zijn hierover, zodat je niet met een stapel tegoedbonnen komt...