Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies

Wanprestatie

Juridische oplossingen

0900 - 1411 (90 cpm max 30 euro)

Leden bellen dit lokaal nummer

stel je vraag of word direct lid!

  • Deskundig en snel advies
  • Direct een jurist aan de lijn
  • Op werkdagen van 8 tot 20 uur
Er zijn verschillende situaties die kunnen leiden tot wanprestatie: het product voldoet niet aan je redelijke verwachtingen of is helemaal niet geleverd. Bij beide gevallen mag je verwachten dat de verkoper jou helpt, maar in sommige gevallen houden verkopers hun poot stijf. Wat zijn precies je rechten?

Neem de volgende stappen

  • Stap 1: Informeer de klantenservice / verkoper

    Laat de klantenservice of de verkoper direct weten wanneer je een product hebt ontvangen dat niet aan je verwachtingen voldoet omdat het product bijvoorbeeld stuk of beschadigd is. Meestal krijg je meteen de vervolgstappen te horen of je spreekt een datum af wanneer je uiteindelijk antwoord hebt of terug kan bellen.

  • Stap 2: Ingebrekestelling sturen

    Wanneer je telefoontje naar de klantenservice / verkoper niets heeft opgeleverd, kan je een ingebrekestelling sturen. Dit is een aangetekende brief waarin je het bedrijf verzoekt een passende oplossing te bieden binnen een redelijke termijn voor het ondeugdelijke of gebrekkige product. Een passende oplossing is het vervangen of repareren van het gebrekkige product. Een voorbeeldbrief vind je hier.

  • Stap 3: Schadevergoeding eisen

    Wanneer de verkoper jou niet binnen een redelijke termijn een vervangend product of reparatie aanbiedt, kan je een schadevergoeding eisen. Dit kan bijvoorbeeld als je aantoonbare schade hebt geleden doordat je lang hebt moeten wachten op het product en daardoor kosten hebt moeten maken. De overeenkomst blijft dan gewoon bestaan, tenzij je die ontbindt. Ook dit doe je door middel van een aangetekende brief.

  • Stap 4: Koopovereenkomst ontbinden

    Mocht de verkopende partij echt niet meewerken aan reparatie of vervanging, dan kan je de koopovereenkomst ontbinden. Je stuurt hiervoor een aangetekende brief naar de verkoper. Vervolgens moet je het product terugsturen en het aankoopbedrag terugkrijgen. Daarnaast kan je eventueel schadevergoeding eisen. Op de pagina Ontbinding koopovereenkomst lees je hier meer informatie over.

  • Stap 5: Weet je geen raad meer?

    Bel dan met één van onze juristen via 0900-1411. Je krijgt dan direct een jurist aan de lijn die je verder helpt. De kosten hiervoor zijn 90 ct per minuut met een max. van € 30,- per gesprek.

Product stuk of beschadigd geleverd

Wanneer je product stuk of beschadigd wordt geleverd, heb je een ondeugdelijk of gebrekkig product ontvangen dat niet aan jouw redelijke verwachtingen voldoet. Kortom: de verkoper heeft jou niet het product geleverd dat je verwachtte. Je kan dan vragen om een reparatie of een vervangend product binnen een redelijke termijn. Bij producten die je niet kunt missen en die gemakkelijk zijn te vervangen, zoals een werktelefoon of koelkast, zal de termijn korter zijn dan bij een speciaal luxe-product dat een levertijd van vier weken had. Heb je de verkoper de kans geboden om het product te repareren of te vervangen en gebeurt dat niet, dan kan je de koopovereenkomst ontbinden.

Schadevergoeding

Er is sprake van wanprestatie als de verkoper de overeenkomst niet of niet goed nakomt. Je kunt dan recht hebben op schadevergoeding. Je dient eerst een ingebrekestelling sturen: een aangetekende brief die de verkoper de kans geeft om binnen een redelijke termijn het product te herstellen of alsnog een goed product te leveren. Daarnaast kan je schadevergoeding vragen, bijvoorbeeld als je schade hebt geleden doordat je erg lang hebt moeten wachten op het product en daardoor kosten moest maken. Mocht de verkoper helemaal niet reageren of is reparatie of een vervangend product niet mogelijk, dan kan je de koopovereenkomst ontbinden en/of schadevergoeding vragen. Als consument heb je ook de mogelijkheid om de prijs te verminderen in verhouding tot de tekortkoming van het geleverde product.