Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies

JuroFoon vs Juridisch Loket

Wij zijn er voor iedereen!

Veel mensen bellen ons met de vraag wat het verschil is tussen JuroFoon, het Juridisch Loket en een rechtsbijstandverzekering. Tijd om daar wat meer over te vertellen! 

Het Juridisch Loket

Het Juridisch Loket is een bekend adres voor juridische hulp. De hulp van het juridisch loket zelf is echter beperkt. Dit is namelijk de eerstelijns rechtshulp binnen de gesubsidieerde rechtshulp. Iedereen kan hier terecht voor een eerste advies, maar doorverwijzing naar een advocaat of mediator op basis van een toevoeging (gesubsidieerde rechtsbijstand) is alleen mogelijk als je niet meer dan een bepaald inkomen verdient. In 2017 is dat voor alleenstaanden maximaal € 26.400 bruto per jaar. Voor gehuwd of samenwonenden (al dan niet met kinderen) en voor eenoudergezinnen ligt het maximum inkomen op € 37.300 bruto per jaar. Het gaat hierbij om je fiscaal jaarinkomen. Deze maximale bedragen zijn vastgesteld in de Wet op de rechtsbijstand.

Is je inkomen hoger dan deze bedragen? Dan kom je niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand en stopt het hier, of betaal je de volledige prijs voor een advocaat.

  • Voordeel: Eerste advies voor iedereen
  • Nadeel: Verdergaande gesubsidieerde rechtshulp is alleen toegankelijk tot een bepaald maximum inkomen

Rechtsbijstandverzekering

Een rechtsbijstandverzekering sluit je van tevoren af en helpt je alleen als je een probleem hebt op een gebied waar je voor verzekerd bent. Zo kun je vaak een verzekering afsluiten voor inkomen, wonen, consument of verkeer. Voor elk gebied waar je je voor verzekert, bepaal je een bepaald bedrag. Wil je voor alles verzekerd zijn? Dan loopt de premie al snel op in de tientallen euro's per maand. Daarnaast heeft een rechtsbijstandverzekering altijd een wachttijd van enkele maanden. Heb je een acuut juridisch probleem en geen verzekering? Dan heeft het geen zin om alsnog snel een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. 

Let op! Een rechtsbijstandverzekering helpt je ook niet met juridische problemen die zijn ontstaan in de wachttijd. 

  • Voordeel: bij meerdere juridische problemen per jaar goedkope oplossing
  • Nadeel: kostbaar bij weinig juridische problemen per jaar en lange wachttijd

Wat doet JuroFoon?

JuroFoon is een juridische helpdesk die laagdrempelig en toegankelijk is, je kunt het vergelijken met de Wegenwacht, maar dan voor juridische problemen. Je betaalt een vast bedrag per jaar om lid te worden van JuroFoon. Vanaf dat moment mag je gratis met onze helpdesk bellen als je een juridisch probleem hebt. Als je ons belt, krijg je direct een jurist aan de lijn die je altijd een gedegen telefonisch juridisch advies geeft. 

Je bent al lid vanaf € 55,- per jaar. 

Wij zijn thuis in een groot aantal rechtsgebieden en kunnen je dus helpen met vrijwel elk juridisch probleem. Is er écht wat aan de hand en heb je meer advies of bijstand nodig? Dan helpen onze juristen je verder en nemen je zaak in behandeling. Indien nodig stellen we ook de benodigde brieven of processtukken op en gaan we namens jou naar de rechter. Is iets toch niet helemaal onze specialiteit? Dan koppelen we je, met een vooraf afgesproken korting, aan een deskundige die je wel kan bijstaan, ongeacht je inkomen.

De voordelen:

  • Direct een jurist aan de lijn

  • Telefonisch juridisch advies waar je écht wat aan hebt

  • Deskundige juristen in huis die je zaak behandelen

  • Doorverwijzing naar een advocaat of mediator met korting

  • Elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.

Als je eens per 2-3 jaar een juridisch probleem hebt, is JuroFoon al snel goedkoper dan een rechtsbijstandverzekering. Wij helpen je altijd verder!

 

  Bekijk onze prijzen >>

Stel je juridische vraag

Contact
Laat je vraag achter en wij nemen contact met je op. Of bel ons voor direct advies