Menu Zoek Bel ons Direct juridische advies
< terug naar

Woning kopen

Juridische oplossingen

0900 - 1411 (90 cpm max 30 euro)

Leden bellen dit lokaal nummer

stel je vraag of word direct lid!

  • Deskundig en snel advies
  • Direct een jurist aan de lijn
  • Op werkdagen van 8 tot 20 uur
Wat moet je weten als je een koopwoning bezit of gaat aanschaffen? Welke rechten en plichten heb je als koper van een woning of appartement? We hebben de belangrijkste zaken voor je op een rij gezet.


Bedenktijd

Ga je een koopovereenkomst voor een woning of appartement aan, dan komt er een heleboel op je af. Zorg er daarom voor dat je goed weet wat je rechten en plichten als koper zijn. Zo heb je een wettelijke bedenktijd als je het (voorlopig) koopcontract hebt getekend. Mogelijk heb je hiervoor al een intentieverklaring getekend, maar deze heeft niet dezelfde juridische waarde als een (voorlopig) koopcontract.

Hypotheek

In veel gevallen zal je een hypotheek moeten afsluiten als je een woning of appartement gaat kopen. Hierdoor kun je te maken krijgen met de Nationale Hypotheek Garantie. Heb je voor de aanschaf van een nieuwe koopwoning eerst nog je oude woning verkocht waarbij er sprake was van een overwaarde, dan kan de bijleenregeling nog een rol spelen.

Makelaar en bouwkundige keuring

Het inschakelen van een makelaar is niet verplicht. Koop je een huis zonder makelaar, dan heeft dit zowel voor- als nadelen. Om verborgen gebreken van een huis zo veel mogelijk te voorkomen, is het verstandig om een taxatie en een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Bij sommige hypotheekverstrekkers is een taxatie verplicht.

Overheid en fiscus

Als eigenaar van een koopwoning of appartement krijg je met de gemeente en de fiscus te maken. Zo bepaalt de gemeente jaarlijks de WOZ-waarde van je woning. Ook de fiscus speelt een rol bij de aanschaf en het bezit van een koopwoning. Zodra de koop is gesloten, moet je overdrachtsbelasting betalen. Daarna zal je bij je belastingopgave rekening moeten houden met het eigenwoningforfait.

Overdrachtsbelasting 

Overdrachtsbelasting is de belasting die je betaalt bij de aankoop van een onroerende zaak zoals een woning. Bij de overdracht van de woning maakt een notaris een akte op, waarna hij de te betalen overdrachtsbelasting in rekening brengt. Dit bedrag moet betaald worden aan de Belastingdienst. De hoogte van de overdrachtsbelasting voor woningen bedraagt 2% van de economische waarde van de woning. De economische waarde is de hoogste verkoopprijs die de eigenaar kan krijgen als de woning te koop wordt aangeboden op de vrije markt. De economische waarde wordt door de Belastingdienst vastgesteld door middel van een minnelijke waardering of aan de hand van de verkoopsom. De Belastingdienst gaat ervan uit dat de maximale verkoopprijs ten minste gelijk is aan de verkoopsom plus eventuele lasten, zoals extra kosten bij een veiling. In sommige gevallen hoef je bij het verkrijgen van een woning geen overdrachtsbelasting te betalen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je de woning erft of als de woning aan jou wordt toebedeeld in het kader van een echtscheiding.

Bijleenregeling

Als je je oude woning verkoopt kan er sprake zijn van een overwaarde. Als je dan een nieuwe woning koopt, is het de bedoeling dat je de overwaarde gebruikt voor de financiering hiervan. Als je dit niet doet, dan kan dit gevolgen hebben voor de renteaftrek. Dit heet de bijleenregeling. Gebruik je de overwaarde namelijk niet om de nieuwe woning te financieren, maar leen je dit bedrag (gedeeltelijk) bij om het nieuwe huis te kopen, dan is de rente over de hypothecaire lening niet in zijn geheel aftrekbaar. De rente over het bijgeleende bedrag is namelijk niet aftrekbaar. Je mag de rente slechts aftrekken over het bedrag dat gelijk is aan de aankoopprijs van de nieuwe woning minus de overwaarde van je vorige woning. Een voorbeeld: je hebt je woning verkocht en de overwaarde is 30.000 euro. Je hebt een nieuwe woning gekocht die 250.000 euro kost. Het is de bedoeling dat je de 30.000 euro in de nieuwe woning steekt en de rest financiert via bijvoorbeeld een hypotheek. Sluit je voor 220.000 euro een hypotheek af, dan is over de gehele hypotheek de rente aftrekbaar. Sluit je echter voor 250.000 euro een hypotheek af, dan is over een bedrag van 30.000 euro (de overwaarde) de rente niet aftrekbaar.

Eigenwoningreserve

Het kan zijn dat je na de verkoop van je woning in een huurhuis gaat wonen. De overwaarde blijft op je naam staan en de Belastingdienst beschouwt dit bedrag als je eigenwoningreserve. Je mag zelf weten hoe je deze overwaarde besteedt. De eigenwoningreserve vervalt na 3 jaar of bij overlijden. Koop je binnen 3 jaar een woning, dan wordt rekening gehouden met de eerder gerealiseerde eigenwoningreserve. De eigenwoningreserve vermindert het bedrag waarover u rente mag aftrekken.

Appartement

Koop je een appartement, dan ontvang je daarmee het appartementsrecht. Naast gebruik van je eigen appartement heb je ook recht op gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes van het gebouw, zoals het trappenhuis, de lift of de tuin. Een appartementsrecht ontstaat doordat de eigenaar van een gebouw besluit om het gebouw op te splitsen. Er ontstaan dan meerdere juridische eenheden: de afzonderlijke appartementen. Staan alle appartementen in een gebouw los van elkaar ingeschreven bij het Kadaster, dan is het gebouw gesplitst. De splitsing wordt vastgelegd in een splitsingsakte. Wanneer je een appartement koopt, krijg je naast de eigendomsakte ook de splitsingsakte, waaraan ook de splitsingstekening gekoppeld is. In de splitsingsakte en de splitsingstekening staat een omschrijving van het appartementsrecht en hierin worden de grenzen van de verschillende ruimtes aangegeven. Bij de splitsingsakte zit ook een splitsingsreglement waarin de rechten en plichten zijn opgenomen van de appartementseigenaren. Ook staat erin vermeld wat je moet bijdragen in de gemeenschappelijke kosten. De splitsingsakte wordt ingeschreven in de openbare registers bij het Kadaster. Het splitsingsreglement en de splitsingsakte krijg je doorgaans van de verkoper van het appartement, maar je kunt dit ook opvragen bij het Kadaster. Bij de koop van een appartement krijg je ook te maken met de Vereniging van Eigenaren. De appartementseigenaren vormen samen de Vereniging van Eigenaren (VvE). De VvE behartigt onder meer de gezamenlijke belangen van de appartementseigenaren.

 

Meer artikelen over dit onderwerp

5 dingen die je moet weten als je een huis koopt

19 mei 2017

Redactie  JuroFoon
5 dingen die je moet weten als je een huis koopt

Na het bekijken van diverse huizenadvertenties en vele bezichtigingen is het eindelijk zover: je hebt het huis gevonden dat voldoet aan al je wensen. Het liefst teken je vandaag nog. Maar lees eerst even deze...

Verplicht sparen voor de VvE

06 dec 2016

Redactie JuroFoon
Verplicht sparen voor de VvE

Herken je dat? Je appartementsgebouw dat slecht is onderhouden, geen ledenvergaderingen waarbij de nieuwe plannen voor renovatie worden voorgelegd en geen andere onderhoudswerkzaamheden aan de openbare ruimtes. Dit...

Wat je moet weten over de VvE-bijdrage

31 okt 2016

Redactie JuroFoon
Wat je moet weten over de VvE-bijdrage

Je bent trotse eigenaar van een appartement. Behalve deze privéruimte, zijn er ook ruimtes die je deelt met de andere bewoners. Denk aan de lift en de aankomsthal. Deze ruimtes hebben ook onderhoud nodig en moeten...